Ny motorsåg - tips?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Ny motorsåg - tips?
Fel forum jag vet men många här använder ju sågar så jag testar.
Min Husqvarna 242 G börjar bli lite till åren så jag kikar på en ersättare och funderar på antingen en 450e eller en proffssåg typ 543 XP men kan inte bestämma mig vad jag vill ha så jag behöver lite råd.
Fäller kanse fem träd om året av grövre kaliber samt en hel del kubbning.
Min Husqvarna 242 G börjar bli lite till åren så jag kikar på en ersättare och funderar på antingen en 450e eller en proffssåg typ 543 XP men kan inte bestämma mig vad jag vill ha så jag behöver lite råd.
Fäller kanse fem träd om året av grövre kaliber samt en hel del kubbning.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Ny motorsåg - tips?
Själv kör jag med Ecolog 590 med Logmax 6000. Tar det mesta!
Ska jag vara lite allvarligare så skulle jag rekommendera en medelstor såg av känt fabrikat. Själv föredrar jag Jonsered, mest av gammal vana och för att vänsterhandtaget har rätt vinkel. Sen beror det ju på vad du menar med fem träd av grövre kaliber...
(hade inte så mycket nyttigt att komma med inser jag nu. Passar vidare till nån som vet.)

Ska jag vara lite allvarligare så skulle jag rekommendera en medelstor såg av känt fabrikat. Själv föredrar jag Jonsered, mest av gammal vana och för att vänsterhandtaget har rätt vinkel. Sen beror det ju på vad du menar med fem träd av grövre kaliber...

(hade inte så mycket nyttigt att komma med inser jag nu. Passar vidare till nån som vet.)

Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Har en Jonsered 2155 som jag är riktigt nöjd med har även en mindre Jonsered 2140 tror jag den heter. Men den känns lite rappligare i kvalité och lite leksak över den. Fast jag använder sågarna ganska lite och hade nog inte köpt dem om jag inte hade fått köpa med personalrabatt.
Rykten säger dock att de dyrare McCulloch modellerna har mycket gemensamma komponenter med husqvarna sågarna. Så de skall hålla hög kvalité för att vara konsumentprodukter.
Rykten säger dock att de dyrare McCulloch modellerna har mycket gemensamma komponenter med husqvarna sågarna. Så de skall hålla hög kvalité för att vara konsumentprodukter.
Visst sågar man en del i offroadträsket....
Köpte för det ändamålet en "nödsåg" att ha i 13-bilen. En "Greppa" klassisk lågbudget kinakopia från Rusta för 799 kr, inkl fil, liten bensindunk, mejsel och hylsa för att spänna kedjan... Misstänkt kopia på Husqvarnas mindre proffssågar, som dom såg ut för 10 år sen...
Döm om min förvåning, men sågen har funkat ypperligt. Har fällt mycket,både grovt och tunnt, den har 14" svärd, med slipad kedja orkar den grymt mycket. Har kört den i 2 år, alltifrån rena nödsågningar och bärgningar, tex stubbar, fastklämda träd i spänn etc, till huggning av skogsgator och körvägar, alltså redigt mycket fällning, kapning och kvistning. Har kört en hel del Husqvarna proffssågar innan, så jag har iaf lite att jämföra med.
Det som kommer att begränsa livslängden på sågen är det alldeles för enkla kedjehjulet, som mer liknar impellern till en båtpump. Hadde tänkt byta det direkt till ett riktigt proffshjul på en gång, men det visade sig att det var gjort i ett stycke med kedjebromsen....
Så för att fälla 5 träd om året kanske en lågbudgetsåg kan vara ett alternativ? Eller så är pengarna no issue?
MVH Klas
Köpte för det ändamålet en "nödsåg" att ha i 13-bilen. En "Greppa" klassisk lågbudget kinakopia från Rusta för 799 kr, inkl fil, liten bensindunk, mejsel och hylsa för att spänna kedjan... Misstänkt kopia på Husqvarnas mindre proffssågar, som dom såg ut för 10 år sen...
Döm om min förvåning, men sågen har funkat ypperligt. Har fällt mycket,både grovt och tunnt, den har 14" svärd, med slipad kedja orkar den grymt mycket. Har kört den i 2 år, alltifrån rena nödsågningar och bärgningar, tex stubbar, fastklämda träd i spänn etc, till huggning av skogsgator och körvägar, alltså redigt mycket fällning, kapning och kvistning. Har kört en hel del Husqvarna proffssågar innan, så jag har iaf lite att jämföra med.
Det som kommer att begränsa livslängden på sågen är det alldeles för enkla kedjehjulet, som mer liknar impellern till en båtpump. Hadde tänkt byta det direkt till ett riktigt proffshjul på en gång, men det visade sig att det var gjort i ett stycke med kedjebromsen....
Så för att fälla 5 träd om året kanske en lågbudgetsåg kan vara ett alternativ? Eller så är pengarna no issue?
MVH Klas
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp
-
- Beroende
- Kontakt:
Proffsågar är inte gjorda för att stå och "nöta" med till exempel vedbacken eller kubbning. Dom är gjorda för fällning kvistnkng kapning. Dom blir väldigt lätt överhättade då. Kolla hellre på segmentet under proffs. Ca 50-55cc skulle nog passa bra för då finns det ett annat vrid och sågen behöver inte ansträngas så hårt vilket gör att dom håller längre. Jag skulle även kolla på som tidigare nämts Jonsered, i stort sätt samma som HVA med annat styre och annan motorkaraktär. Stihl är oxå väldigt trevliga sågar med fina egenskaper.
Mvh//Klirre
Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!
Grävre träd är träd som kräver två instick med 15" svärdet.
Sen blir det en del tunnare och sly också så den ska ju vara ganska lätt.
Fick bra pris på en Husqvarna 450e så det lutar åt en sådan, är snäppet under profssåg.
Motsvarande Stihl eller Jonsered blir dyrare och jag är lite skeptisk till lågprissågar eftersom man inte vet hur det blir med delar om fem, tio år, fast å andra sidan kan man ju köpa en ny såg då.
Sen blir det en del tunnare och sly också så den ska ju vara ganska lätt.
Fick bra pris på en Husqvarna 450e så det lutar åt en sådan, är snäppet under profssåg.
Motsvarande Stihl eller Jonsered blir dyrare och jag är lite skeptisk till lågprissågar eftersom man inte vet hur det blir med delar om fem, tio år, fast å andra sidan kan man ju köpa en ny såg då.
-
- Beroende
- Kontakt:
450:in borde funka fint med dina behov. Tror det blir kanon. Dom har väl x-torq motorn har jag flr mig.
Mvh//Klirre
Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!
själv kör jag med stihls sågar
ms 171 grymt prisvärd och liten. bra till småsaker
ms 361 bra till lite grövre
ms 880 helt underbart övermotoriserad perfekt vedkap
ms 171 grymt prisvärd och liten. bra till småsaker
ms 361 bra till lite grövre
ms 880 helt underbart övermotoriserad perfekt vedkap
ful får man vara men inte dum!
tgb13
tgb13
-
- Forumräv
Finns ju denna "100% klon" av husqvarna 356.. 20 tums svärd..
kostar 2000:- inkl frakt. Vad gissar ni på trots att det är en kines?? har pratat med säljaren som påstår att husqvarna orginaldelar passar... samt att sågen i sig är i helt ok kvalla.
http://www.dhgate.com/product/husqvarna ... 1011250733" onclick="window.open(this.href);return false;
kostar 2000:- inkl frakt. Vad gissar ni på trots att det är en kines?? har pratat med säljaren som påstår att husqvarna orginaldelar passar... samt att sågen i sig är i helt ok kvalla.
http://www.dhgate.com/product/husqvarna ... 1011250733" onclick="window.open(this.href);return false;
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det blidde en 450 

En sån här hade varit trevligare
https://www.youtube.com/watch?v=brfKKehFtmw" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=brfKKehFtmw" onclick="window.open(this.href);return false;
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
Haha
Kanske lite dryg att kvista med

Kanske lite dryg att kvista med

Gallrar varje vinter en hel del och jag använder Husqvarna 550xpg! En kanonsåg, lättstartad, bränslesnål, stark,, och minimal avgaslukt, har en ny formula väldigt likt insprutning så den har även snabb respons.. Dyr som attans men är värd pengarna. Är inne på 3 året nu och har nog gått 400tim garanterat felfritt.
som reserv använder jag Stihl, som verkar kommit upp sig rejält i kvalité. Även den har funkat finfint förutom kedjesmörjningen som slaggar igen emellanåt med spån..
Skulle nog rekommendera en stihl för pris, viktmässigt, bra utbud reservdelar,
som reserv använder jag Stihl, som verkar kommit upp sig rejält i kvalité. Även den har funkat finfint förutom kedjesmörjningen som slaggar igen emellanåt med spån..
Skulle nog rekommendera en stihl för pris, viktmässigt, bra utbud reservdelar,
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Volvo V70 AWD -05
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Såg först nu
450in är nog även den en kalasmaskin
grattis

VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Volvo V70 AWD -05
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Testkörde den lite idag och det är verikligen en kalasmaskin
Rapp och stark och det bästa, den är lätt och nästan vibrationsfri, till skillnad från 242:an som man bara pallade 30 minuter åt gången med för det vibrerade så i handtaget.
Satte på 15 tums svärd och det var inga problem på den sågen.

Rapp och stark och det bästa, den är lätt och nästan vibrationsfri, till skillnad från 242:an som man bara pallade 30 minuter åt gången med för det vibrerade så i handtaget.
Satte på 15 tums svärd och det var inga problem på den sågen.