Knepigt fel på TH350 / NP203
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 94
- Blev medlem: sön nov 06, 2011 7:46
- Ort: Smålandsstenar
Knepigt fel på TH350 / NP203
Jag har nyligen köpt en Blazer K5 med drivlineproblem.
Jag tar det från början:
Föregående ägare fick punktering på ett framdäck och monterade då på 2 däck på framaxeln som va mindre än de gamla.
Han körde med detta i någon månad och bilen gick bra, tills en gång när han kom ut från affären och bilen vägrade röra på sig, varken framåt eller bakåt.
Med lite experthjälp fick han iallafall ut bilen från parkeringen då dem upptäckte att bilen började röra på sig jättelite (enbart framåt) om man varvade över 4500rpm.
Bilen blev så stående i 2år och jag köpte den för en dryg månad sen.
Jag har börjat felsöka och det första jag gjorde var att tappa oljan i automaten, 1.5liter fick jag ut ur lådan, läste någonstans att ca 6 liter ATF kan man hälla i efter att man har haft bort oljetråget utan att tömma Convertern.
Efter påfyllningen så kom jag fram till samma sak som tidigare ägare och det är att bilen flyttar på sig väldigt lite framåt om man tokvarvar men driver ingenting bakåt.
Jag upptäckte även att ett rör till oljekylaren läckte efter att ha legat mot och skavt mot det andra röret.
Jag har nu plockat ur lådorna så jag har dem på min arbetsbänk men jag har ingen aning om vart jag ska börja med (har aldrig skruvat med automatlådor förut).
Ska tillägga att när jag vände uppochner på Convertern för att hälla ut oljan ur den så lät det som något är löst i den, det kanske ska vara så?? Jag vet inte..
Växellägena på NP203 verkar också fungera, då jag ställer den i "LO LOC" och "HI LOC" och snurrar på bakre medbringaren till kardanen så följer den främre med åt samma håll och ingående axeln på automatlådan (som man ser när man tagit bort Convertern) snurrar också med.
Finns det någon vänlig själ som skulle vilja komma med något tips på vad det kan vara eller kanske vill ta sig en titt?
Jag kan köra den till någon som förstår sig på den om det skulle vara så.
Jag och lådorna finns i smålandsstenar
Jag tar det från början:
Föregående ägare fick punktering på ett framdäck och monterade då på 2 däck på framaxeln som va mindre än de gamla.
Han körde med detta i någon månad och bilen gick bra, tills en gång när han kom ut från affären och bilen vägrade röra på sig, varken framåt eller bakåt.
Med lite experthjälp fick han iallafall ut bilen från parkeringen då dem upptäckte att bilen började röra på sig jättelite (enbart framåt) om man varvade över 4500rpm.
Bilen blev så stående i 2år och jag köpte den för en dryg månad sen.
Jag har börjat felsöka och det första jag gjorde var att tappa oljan i automaten, 1.5liter fick jag ut ur lådan, läste någonstans att ca 6 liter ATF kan man hälla i efter att man har haft bort oljetråget utan att tömma Convertern.
Efter påfyllningen så kom jag fram till samma sak som tidigare ägare och det är att bilen flyttar på sig väldigt lite framåt om man tokvarvar men driver ingenting bakåt.
Jag upptäckte även att ett rör till oljekylaren läckte efter att ha legat mot och skavt mot det andra röret.
Jag har nu plockat ur lådorna så jag har dem på min arbetsbänk men jag har ingen aning om vart jag ska börja med (har aldrig skruvat med automatlådor förut).
Ska tillägga att när jag vände uppochner på Convertern för att hälla ut oljan ur den så lät det som något är löst i den, det kanske ska vara så?? Jag vet inte..
Växellägena på NP203 verkar också fungera, då jag ställer den i "LO LOC" och "HI LOC" och snurrar på bakre medbringaren till kardanen så följer den främre med åt samma håll och ingående axeln på automatlådan (som man ser när man tagit bort Convertern) snurrar också med.
Finns det någon vänlig själ som skulle vilja komma med något tips på vad det kan vara eller kanske vill ta sig en titt?
Jag kan köra den till någon som förstår sig på den om det skulle vara så.
Jag och lådorna finns i smålandsstenar
Volvo XC140 - 77 (range rover volvon)
Volvo Droska - 53 (på King Cab ram)
Cheva S10 pickup - 99
Volvo Droska - 53 (på King Cab ram)
Cheva S10 pickup - 99
Re: Knepigt fel på TH350 / NP203
Stod bilen still och var spärrad som brukligt när parkeringsläget på lådan var ilagt? I så fall kan man ju utesluta fördelningslådan direkt. Antar att alla lägen på fördelningslådan testats när bilen försökte köras?
Det kan ju ha hänt nåt som gör att det inte orkar driva bilen men ändå snurrar med när man har allt löst. Ett tips till en annan gång, det är lättare att börja felsökningen innan man plockar ur grejerna ur bilen...
Det kan ju ha hänt nåt som gör att det inte orkar driva bilen men ändå snurrar med när man har allt löst. Ett tips till en annan gång, det är lättare att börja felsökningen innan man plockar ur grejerna ur bilen...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Användare
- Inlägg: 94
- Blev medlem: sön nov 06, 2011 7:46
- Ort: Smålandsstenar
Re: Knepigt fel på TH350 / NP203
Jo bilen va spärrad när automaten låg i P och jag har testat i alla möjliga lägen på fördelningslådan.
Volvo XC140 - 77 (range rover volvon)
Volvo Droska - 53 (på King Cab ram)
Cheva S10 pickup - 99
Volvo Droska - 53 (på King Cab ram)
Cheva S10 pickup - 99
Re: Knepigt fel på TH350 / NP203
När pappas converter lade av på vanen så fick man hålla väldigt högt varv för att den skulle flytta sig. Efter byte av convertern funkade den bra igen. Det var en TH700 visserligen men borde inte vara annorlunda på en TH350.
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Re: Knepigt fel på TH350 / NP203
Jag är inte säker men det är vel flera "fack" eller vad man ska säga i en automatlåda. Vet ej hur det är på 4hkildrivna bilar. Och vad jag hört så kan det vara svårt att få oljan ut i alla fack. Det är bara ett tips då jag aldrig rört automat mer är demonterar det från en volvo för montering av manuell.
-
- Användare
- Inlägg: 94
- Blev medlem: sön nov 06, 2011 7:46
- Ort: Smålandsstenar
Re: Knepigt fel på TH350 / NP203
Jaaa, jag hittade felet efter lite skruvande.
Det är ett av lamellpaketen som är helt kass, fanns knappt spår av lameller kvar och jag misstänker att oljepumpen har gett upp.
Kul att hitta felet.
Det är ett av lamellpaketen som är helt kass, fanns knappt spår av lameller kvar och jag misstänker att oljepumpen har gett upp.
Kul att hitta felet.
Volvo XC140 - 77 (range rover volvon)
Volvo Droska - 53 (på King Cab ram)
Cheva S10 pickup - 99
Volvo Droska - 53 (på King Cab ram)
Cheva S10 pickup - 99
-
- Användare
- Inlägg: 94
- Blev medlem: sön nov 06, 2011 7:46
- Ort: Smålandsstenar
Re: Knepigt fel på TH350 / NP203
Söker med ljus och lykta efter en automatlåda till min Blazer 77:a
TH350 ska det vara och helst till en 4x4, skulle kunna funka med låda till en 2wd också för då flyttar jag över innehållet till min låda.
Jag tar gärna emot defekta lådor också så kanske jag kan plocka ihop en fungerande låda av flera defekta.
Jag bor i smålandsstenar och kan tänka mig att åka en bit för att hämta.
TH350 ska det vara och helst till en 4x4, skulle kunna funka med låda till en 2wd också för då flyttar jag över innehållet till min låda.
Jag tar gärna emot defekta lådor också så kanske jag kan plocka ihop en fungerande låda av flera defekta.
Jag bor i smålandsstenar och kan tänka mig att åka en bit för att hämta.
Volvo XC140 - 77 (range rover volvon)
Volvo Droska - 53 (på King Cab ram)
Cheva S10 pickup - 99
Volvo Droska - 53 (på King Cab ram)
Cheva S10 pickup - 99
Re: Knepigt fel på TH350 / NP203
Jag tror min bror har en, LowFlow här på forumet.
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
-
- Forumräv
- Inlägg: 930
- Blev medlem: ons jul 13, 2011 20:49
- Ort: borås kinnarumma/fristad
Re: Knepigt fel på TH350 / NP203
finns la annars reoveringsatser på ebay o sånt för en rimlig peng ?
Volvo 945 Gl
Suzuki SJ 413 long, blivande bil o skogsleksak "suzzelo"
har kört
Suzuki sj 410 A-traktor "Suzzan"
0730850340
Om man vattnar en suzuki SJ, blir den en 5" högre då eller blire en vitara ?
Suzuki SJ 413 long, blivande bil o skogsleksak "suzzelo"
har kört
Suzuki sj 410 A-traktor "Suzzan"
0730850340
Om man vattnar en suzuki SJ, blir den en 5" högre då eller blire en vitara ?