Kia sportage
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Kia sportage
Motorkod FE16v
har fått papper utskrivet från verkstad om kamremsbyte.
Där dom sa att den skrotar ventiler då den kuggat. Fick låna kompressions mätare.
Det låter som de är kompression i motorn men de kanske läcker så pass att den precis inte kan gå?
har fått papper utskrivet från verkstad om kamremsbyte.
Där dom sa att den skrotar ventiler då den kuggat. Fick låna kompressions mätare.
Det låter som de är kompression i motorn men de kanske läcker så pass att den precis inte kan gå?
Det hade verkstaden sagt till min granne också varpå han skulle skrota bilskrället,köpte den för 2000 och la på en ny rem,tror den finns i trafik fortfarande
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Några kugg borde den väll kunna hoppa innan ventilerna tar i?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Tror nog man kan ha lite tur.
En V70 motor ska enligt utsago inte klara göra kugg eller ett brott.
Vet däremot en motor som klarat sig efter brott..
Men tror chansen är mkt större på 16v att det havererar, 8v klarar sig bättre ex Volvo 940 å golv 8v.
Hänger väl på hur topp mm är?
Men gör komptest och se
En V70 motor ska enligt utsago inte klara göra kugg eller ett brott.
Vet däremot en motor som klarat sig efter brott..
Men tror chansen är mkt större på 16v att det havererar, 8v klarar sig bättre ex Volvo 940 å golv 8v.
Hänger väl på hur topp mm är?
Men gör komptest och se

I mitt fall hade de flesta kuggarna i remmen lossnat i motorvägsfart
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Har fått igång skrället.. Tändspolarna satt fel men bilen går väldigt konstigt. Lika som när den från början började att krångla. Blå ryker och blöddrar. Har gjort komp test och har 16,5 rakt över.
Ja de med topparna har med förbränningsrummet att göra.
Som en volvo "b230 b23 b21 b200" osv fins ju i E A F FD AT ET K alla har förbränningsrum i topparna och klarar ett brott (oftast 530 topp ) utom K motorn som har en topp spm heter 631 och då är förbrännings rummet i kolvarna ist en så kallad lågfriktions motor vilket har för litet förbränningsrum för ett brott, dom trodde lågfriktions motorn skulle bli bränsle snålare. Men en 16v har oftast små förbränningsrum o både kolv och topp eftersom ventilerna sitter snett ner i topparna nästan som kolvarna på en tex v6a vilket gör att förbränningsrummer är för litet för att ett kamremsbrott ska överleva.
Ja de med topparna har med förbränningsrummet att göra.
Som en volvo "b230 b23 b21 b200" osv fins ju i E A F FD AT ET K alla har förbränningsrum i topparna och klarar ett brott (oftast 530 topp ) utom K motorn som har en topp spm heter 631 och då är förbrännings rummet i kolvarna ist en så kallad lågfriktions motor vilket har för litet förbränningsrum för ett brott, dom trodde lågfriktions motorn skulle bli bränsle snålare. Men en 16v har oftast små förbränningsrum o både kolv och topp eftersom ventilerna sitter snett ner i topparna nästan som kolvarna på en tex v6a vilket gör att förbränningsrummer är för litet för att ett kamremsbrott ska överleva.
Nu Har jag fått bilen att gå bra igen!
Följande fel
Bränsletrycksregulator.
Kuggat på kammen.
Förmodligen kuggade kammen när bilen gick dåligt tack vare regulatorn..
Åtgärdat med injektion cleaner 2 takt och Lite eget arbete med lungorna på vakuum slangen!
Men nu fick ju bilen en stor service och de är ju positivt
Bränslepump
Bränslefilter
Tändstift
Tändspolar
Följande fel
Bränsletrycksregulator.
Kuggat på kammen.
Förmodligen kuggade kammen när bilen gick dåligt tack vare regulatorn..
Åtgärdat med injektion cleaner 2 takt och Lite eget arbete med lungorna på vakuum slangen!
Men nu fick ju bilen en stor service och de är ju positivt

Bränslepump
Bränslefilter
Tändstift
Tändspolar
Tjena.
Jag har haft en sån där krångelpelle, så jag kan nu ta mig F-N doktorera i dom....
Motorn är inte 100% Mazda, utan Kia köpte ritningarna till Mazdas motor i b2000, och toppen till 626.
Blocket är alltså licensbyggd modifierad Mazda b2000 och toppen modifierad för att sitta rakt.
Dom är inte identiska, så du kan inte sätta i Mazda block eller topp.
Inte toppackningen heller. (Gissa hur jag vet)
Ventilerna når inte kolven. Den kan inte gå sönder av kamremsbrott. Det är en lågkompressionsmotor, för lågvarvsstyrka.
Den håller långt ifrån Mazda kvalitet.
Vanligt fel är de två reläerna i säkringsdosan i motorrummet. En styr insprutningen, och den andra soppapumpen.
Du kan få ut felkoder i uttaget i motorrummet. Det är inte OBD2 som blev lag 2002. Bygla rätt stift, så blinkar lampan felkoder. Även ABS.
Bli medlem i "kiatechinfo.com" (gratis)
Där finns en rephandbok online till många av Kias modeller.
Rekomenderas.
Mvh,
Micke.
Jag har haft en sån där krångelpelle, så jag kan nu ta mig F-N doktorera i dom....
Motorn är inte 100% Mazda, utan Kia köpte ritningarna till Mazdas motor i b2000, och toppen till 626.
Blocket är alltså licensbyggd modifierad Mazda b2000 och toppen modifierad för att sitta rakt.
Ventilerna når inte kolven. Den kan inte gå sönder av kamremsbrott. Det är en lågkompressionsmotor, för lågvarvsstyrka.
Vanligt fel är de två reläerna i säkringsdosan i motorrummet. En styr insprutningen, och den andra soppapumpen.
Du kan få ut felkoder i uttaget i motorrummet. Det är inte OBD2 som blev lag 2002. Bygla rätt stift, så blinkar lampan felkoder. Även ABS.
Rekomenderas.
Mvh,
Micke.
Toyota RAV4 4wd 2002
Volvo V70 2005. 2wd
Yamaha Grizzly 660 4x4 2005 (ATV)
Yamaha Kodiak 400 4x4 1995 (ATV)
Yamaha Venture 500xl 2002 (Snöskoter)
Aktiv Karibo R -89. (Snöskoter)
Volvo V70 2005. 2wd
[quote="Micke2"]Tjena.
Rekomenderas.
Mvh,
Micke.[/quote]
Är det säkert?
Jag har "ett par" Mazda Fe3 motorer ifrån mazda 626 -89.
Vad jag har lärt mig så ska det va samma som Kia.
Det ända är som du nämnde att toppen är moddad. Mazda har uttag för kylarslangen bak på toppen och Kia fram. Kias topp är eftertraktad just av den anledningen. Köper man ett kamremskit så står båda märkena med. Jag har inte hållt på med Kia och därmed inte fått fel.
Men en Kia topp står på önskelistan så vad va det som inte stämde?
Kan va en av dom kraftigaste 2,0 fyrorna som finns med ruskigt kraftiga stakar, dimsmörjning till korvarna och en form av stödgördel till ramlagren original. Till å med jänkarna får ut över 500hk med original motor och turbo konvertering.
Sen är ju frågan hur det den här tråden hamnade i Jeep...
Rekomenderas.
Mvh,
Micke.[/quote]
Är det säkert?
Jag har "ett par" Mazda Fe3 motorer ifrån mazda 626 -89.
Vad jag har lärt mig så ska det va samma som Kia.
Det ända är som du nämnde att toppen är moddad. Mazda har uttag för kylarslangen bak på toppen och Kia fram. Kias topp är eftertraktad just av den anledningen. Köper man ett kamremskit så står båda märkena med. Jag har inte hållt på med Kia och därmed inte fått fel.
Men en Kia topp står på önskelistan så vad va det som inte stämde?
Kan va en av dom kraftigaste 2,0 fyrorna som finns med ruskigt kraftiga stakar, dimsmörjning till korvarna och en form av stödgördel till ramlagren original. Till å med jänkarna får ut över 500hk med original motor och turbo konvertering.
Sen är ju frågan hur det den här tråden hamnade i Jeep...
Bok
Projekt: Grand cherokee zj 5,2. Dana 44/Dana 60.
Projekt: Grand cherokee zj 5,2. Dana 44/Dana 60.
Tjena.
Kamremmen, termostaten med packning, vattenpumpen och ventilkåpspackningen är lika på Mazda o Kia.
Kia har termostathuset bultat på toppen i framkanten, och ett lock bak. Som om den skulle gå att allternera.
(inget jag testat, och vet ej hur Mazda har med det)
Kamaxelgivaren är inte lika, så där är nog en skillnad i själva gjutningen, men det ska skija även med kylkanaler.
(Har jag hört).
Sen sklijer kvaliten betydligt.
Det som skiljer på blocket är uttaget för vevaxelgivaren. (Som jag vet om, men det finns säkert mera)
Internt med kolvar/stakar/lager har jag ingen aning.
Micke.
Kamremmen, termostaten med packning, vattenpumpen och ventilkåpspackningen är lika på Mazda o Kia.
Kia har termostathuset bultat på toppen i framkanten, och ett lock bak. Som om den skulle gå att allternera.
(inget jag testat, och vet ej hur Mazda har med det)
Kamaxelgivaren är inte lika, så där är nog en skillnad i själva gjutningen, men det ska skija även med kylkanaler.
(Har jag hört).
Sen sklijer kvaliten betydligt.
Det som skiljer på blocket är uttaget för vevaxelgivaren. (Som jag vet om, men det finns säkert mera)
Internt med kolvar/stakar/lager har jag ingen aning.
Micke.
Toyota RAV4 4wd 2002
Volvo V70 2005. 2wd
Volvo V70 2005. 2wd