Mitt märke är bäst tjafs -utökat med status generellt.

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wältmeister
4x4xnerd

Re: Mitt märke är bäst tjafs

Inlägg av Wältmeister » mån jun 09, 2014 9:48

hesselgren skrev:kör du volvo så ska du hata saab, å vise versa..

kör du dodge så ska du hata cheva osv..

likadant överallt. orka liksom känner jag.. :jump: livet är värt mer än å gå irritera sig på vad andra kör. :)
Lite o t - men som ovan.
På det glada 60-talet och en bit in på 70-talet arbetade jag som serviceingenjör hos ANA med MOPAR-bilarna.
Fick hör många horribla historier.
Men rekordet, vad jag minns, var hos TAXI-åkarna i Västerås.
I fikrummet var det uppdelat mellan Plymouth och Dodge, som var de dominerande bilarna.
Att försöka förklara för båda sidor att det i princip var samma bilar med kosmetiska skillnader var inte att tänka på.
Ungefär som Opel och Vauxhall i dag.
Ursäkta o t. :rodnar:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

mantajohan
Forumräv

Re: Mitt märke är bäst tjafs -utökat med status generellt.

Inlägg av mantajohan » mån jun 09, 2014 9:55

personligen snackar jag mest från egna erfarenheter, jeepen är billig att laga och väldigt bekväm att köra, startar alltid (min första 4x4)

har ägt en hel del vw toyota mazda ford bmw mercedes etc privat vissa bilar tenderar att hålla bra men när de går itu så är det SVINDYRT att laga och ibland även svårt att hitta nån som KAN laga felet

i andra fall kan det gå itu lite oftare men då vara BILLIGT och superenkelt att laga felet, jag vet vad jag föredrar :tumbup:

ang att vissa kallar andra bilar för jeep är mest för att tetas litta smått som kommentaren kommer att det är en suzuki etc

om nån skulle kalla min volvo för traktor eller kalla en helikopter för flygplan så skulle jag reagera på det osse :lol:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Volvo_rules
Hemmastadd

Inlägg av Volvo_rules » mån jun 09, 2014 10:34

Jag upplever detta mest som en kul grej att man bråkar lite o håller på sitt märke och som nämnts ett flertal gånger redan så är det absolut inte bara inom 4x4 svängen.
Har flera lastbilschaufförer i släkten och där är det en ständig kamp mellan Volvo och Scania, åker endel amerikanare med och där är det ju Ford Gm eller Mopar :)

Själv växte jag upp i en 245a och kör nu Tgb11 :) Första bilen var en Valiant som jag fortfarande har kvar så man håller ju lite hårdare på Mopar bilar :) Men det har blivit både Jeep Pontiac Suzuki Ford och Vw så det är inte så noga egentligen.

Men visst finns det dårar, brorsan skoja till det och sa Ingen Ford på min Gård, då j_vlar tog det skruv, kom en galen hillbilly o skulla slå han på käften. Så helt klart finns det de som tar det till det yttersta för att försvara sitt märke. Hade även en servicetekniker som kom till jobbet förr som hade tatuerat en ett Audimärke på överarmen :o

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » mån jun 09, 2014 10:56

Volvo_rules skrev: Hade även en servicetekniker som kom till jobbet förr som hade tatuerat en ett Audimärke på överarmen :o
Ja den femte nollan hade han ju ovanpå axlarna. :poke:
8)

HillBilly1
Användare

Inlägg av HillBilly1 » mån jun 09, 2014 20:33

jag är nöjd med min cheva s10 den tar mig dit jag vill .
den är billig i reservdelar , har hyfsat med ork
men är inte så bra i ren terräng
:D :D

AlterEgo
Forumräv

Inlägg av AlterEgo » mån jun 09, 2014 21:23

Retas lite kan man väl få göra, om det sker med glimten i ögat och med folk som tål det.

En bekant till mig kör Niva, jag vet inte om han är medlem här men jag utar honom inte, han brukar roa sig med att köra ifrån betydligt mer "kompetenta" bilar i skogen. "Men om den kom fram så kan jag också". Vet inte hur många newbies i dyra bilar (som dom oftast inte byggt själva) som fastnat i spåren efter den lille Nivan med ganska anpråkslöst yttre och en jäkligt duktigt förare. Jag har aldrig lyckats hänga på honom oavsett vilken bil jag haft.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Camilla
Hemmastadd

Inlägg av Camilla » mån jun 09, 2014 21:24

Wältmeister skrev:Du har så rätt så, Camilla.
Ändå är bilmärken inte det värsta när det gäller "Mitt/min är bäst".
Har varit engagerad lite i hundsport, och levt med 8 hundar, varav de 4 senaste varit svarta labbetikar. Alla, utom den sista, har varit av jaktlabbetyp. Det finns bara en Labrador Retriever! Basta Cosi. Men lik förbannat kallas utställningslabbarna för fläsklabbar och jaktlabbarna taniga stackare. Alla håller på sitt.

När det gäller bilar är det samma sak. Jag har hunnit med 119, eller 120, bilar. Av dem har 11 varit 4-krafsare men med olika kompetens sedan 1999. Mest kompetent anser jag MB 460 vara. Men ibland överträffas den av Samuraien.

Roligast tror jag att jag har haft med Nivan. Trots sina 28"-däck och endast 30 mm högre fjädrar höll den jämna steg med ett par JKUR & en LC HZJ med 33":or i lördags.
Att åka G-Wagen med 35":or är ingen sport. Det är det med Niva.
Defender Puma 90 SVX är nog den enda bil man kan ta ut i skogen som den är. Med det menar jag utan höjning och utan andra däck än den uppsättning fabriken skickar med. Att Deffen sen är en ömtålig bil under är en annan sak. Som på alla L R är det parallellstaget som är akilleshälen.

Vad som till syvende och sist avgör vad som är den bästa bilen för dig är avhängigt användningssätt/-område samt inte minst budgeten.

Härutöver måste de flesta ta hänsyn till vad de kan reparera/svetsa själva. De flesta har nog månen som tak, när den inte skyms av nederbörd, och får rätta sig efter de förhållandena. Andra jobbar som fordonstekniker och disponerar på ledig tid ljus uppvärmd bilverkstad med lyft. Spektrat 4x4-ägare är oändligt.

Jag, som disponerar fler bilar än vad som framgår längst ner på sidan, vill nog sätta en nyare Niva M (= fr o m 2010) som ett bra val mellan DD och offroad.
Går att köra långkörning med. Det längsta jag kört med Niva i ett sträck är 55 mil på cirka 5 timmar.
Nivan är, tack vare sina små yttermått, lättkörd i stadstrafik och lätt(are) att hitta parkering till.
Den har sina begränsningar när det gäller bilbarnstolar p g a att den är endast 2-dörrars. Men den finns som 4-dörrars.

Så jag upprepar - du har rätt. Alla håller på sitt - bara jag som håller på mitt.

Men för närvarande är mitt hjärta hos Ludmilla = Niva´n. :lol:

Kul tråd Camilla, tack för den. :tumbup:
Jag är intresserad utav åsikter i ämnet, därav tråden.

Du gav en mycket intressant vinkel på det hela.
Att du föredrar din Niva gör att jag bugar lite ;)
Niva är bra potenta bilar, gillar stuket på dem och med 33or är dom bra fräsiga.

Jag håller min Pajero högt, på det den kan.
Många andra bilar klår säkert min Pajero på nosen i vissa situationer men jag är lika glad för det.
Min är bäst på sitt sätt.

Det jag tycker är tråkigt rent allmänt är när folk inte kan tänka utanför ramen på sina bilar utan håller sig där men inte längre. Oavsett om ramen faller isär eller inte.

Jag har varit med i utställningssvängen med plastbilar och det var det värsta folket jag varit med om.
Hade du inte dyraste coilsen, senaste kjolpaketet, kolfiber här eller där, ballaste stereon eller mest tryck å pys under huven, då var din bil inte värd att köras in på området utan fick stå utanför om ens det.
Det är så trist, för så mycket talanger hamnar i skymundan pga avsaknad av större plånbok eller sponsorer.

På mig imponerar ett bygge som djupast när någon lagt ned tid, själ och egna pengar.
Surt förvärvade kronor som ibland äts upp utan att resultat syns.
När minutiöst arbete kan läggas på perfektion, även på moment som inte kommer kunna skådas visuellt utan att plocka ner bilen igen, men för att skaparen av sin bil bara själv kommer ha vetskapen om just den ansträngningen.
Sånt imponerar.
Byggen som må ta lite mer tid, men som skapas med perfektion som stöttepelare.

Allt går att beställa från fabrik med. Även en ny bil med extra allt.
Och det unnar jag den som vill.

Men fortfarande. Jag hyllar dem som vågar kan och vill bygga bilar.
Oavsett märke.

pv-jeep
Forumräv

Inlägg av pv-jeep » mån jun 09, 2014 21:36

Westernridning vs Engelsk ridning

Avelshundar vs olycka med grannens stövare

Tävlingsskytte vs Hobbex luftgevär

Ja listan kan göras lång men inom 4x4 hobbyn tycker jag att vi raderat många hinder å barriärer när bilen för 50000kr drar loss den andra för 5000kr. Nästa gång kan det vara tvärtom. Vi äter ur samma kiosk å skiter på samma toa och just detta ge och ta mentalitet jag upplevt under min tid är något jag gillar.

Volvo_rules
Hemmastadd

Inlägg av Volvo_rules » mån jun 09, 2014 22:00

pv-jeep skrev:Westernridning vs Engelsk ridning

Avelshundar vs olycka med grannens stövare

Tävlingsskytte vs Hobbex luftgevär

Ja listan kan göras lång men inom 4x4 hobbyn tycker jag att vi raderat många hinder å barriärer när bilen för 50000kr drar loss den andra för 5000kr. Nästa gång kan det vara tvärtom. Vi äter ur samma kiosk å skiter på samma toa och just detta ge och ta mentalitet jag upplevt under min tid är något jag gillar.
:tumbup:

niva_mats
4x4xnerd

Inlägg av niva_mats » mån jun 09, 2014 23:48

Säger inte att min terrängbil är världsbäst men modellen har funnits sedan -72 och tillverkas fortfarande med små förändringar.
Och nedärvda egenskaper från WWII.

Helt klart fungerar den. Men är som alla standard terrängvagnar en kompromiss.
Och man behöver inga specialverktyg för att kunna meka. De viktigaste instrumenten är syn, känsla och doft.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tis jun 10, 2014 8:41

Jag tror inte många säger emot mig när jag påstår att Mercedes G-Wagen 46nånting och Toyota Landcruiser är dom bästa 4x4-bilarna.
Vilket bevisas av att de är vanligast förekommande hos internationella fredsstyrkor och liknande operationsgrupper (som har obegränsad budget på vår bekostnad).
Ursäkta Land Rover Defender, men driftsäkerheten gör att den hamnar i skymundan.

Men - för oss vanliga dödliga som själva måste stå för fiolerna - är de två förstnämnda bilarna för de flesta helt ouppnåeliga av budgetskäl. Dock har jag ägt en 460 som var höjd och tidvis gick på 35":or. Men då var det ju ingen sport att köra i terrängen.

NU är det sport. Att med en Niva med 28":are med mesigt mönster leka i spenaten.

Men vilket märke som är bäst och har högst status är upp till en själv. Finns minst lika många åsikter som det finns skribenter på detta forumet.

Jag VEEET vilket märke som är bäst (det som jag för tillfället har en kärleksrelation med), men det håller jag inne med.

Dock väntar fortfarande på DEN STORA KÄRLEKEN. :zzz:

Haakan
Användare

Inlägg av Haakan » tis jun 10, 2014 9:04

Så länge man är nöjd med sin bil så är den bäst=)
Man ska skaffa sig det man vill ha och ibland blir det ju kompromisser, mest pga pengar.
Jag har en bil jag är nöjd med, skaffade den för att åka och fiska, äventyrs camping och allmänt
dåliga vägar som jag åker på.
Visst, har varit på några offroad träffar men det var inte för det ändamålet jag skaffade bilen.
Skulle jag vara en riktig offroad förare som bara åker på träffar så skulle jag skaffat en g-wagen eller LC, diffspärrar och inga krängningshämmare mm.
Men för mitt ändmål med bilen så är min Jeep JKU bäst=)
Imorrn fortsätter min roadtrip med mig själv, då åker jag från Skellefteå till djupaste Lappland=)
Förra veckan blev det 120 mil från Västerås via Härjedalen och inlandsvägen, ca 20 mil på riktigt dåliga skogsvägar som inte varit använda på många år. Bilen funkade kanon=)
jeep JKU CRD

Sdkfz251
Guru

Inlägg av Sdkfz251 » tis jun 10, 2014 17:14

Jag var på min första stora 4x4 träff 1984 (Borås). Visst förekom det gliringar, speciellt då vi körde Land Rover 107 Serie I och drog drivaxeln bak. Men nu har jag faktiskt inte hört ett jota om tråkningar... jo någon gång men då är det någon hormonstinn 20-åring som måste hävda sig med balla prylar (de saknar livserfarenhet så de får kompensera med något). Ofta är det samma typ av person som är helt låst vid 0-100km/h, antal hästkrafter, storlek på fälgar mm. De växer dock upp och får annat för ögonen.

Jag bryr mig skit om allt tekniskt, bara det funkar. Jag kan ha en Land Rover 88 STW med original bensinare och kan vara hur nöjd som helst. Jag lägger mycket på det estetiska, det ska vara tilltalande för ögat, man ska ha ett lyckat stuk på bilen.... och framför allt så ska bilen ha charm... för mig är allt annat nästan irrelevant, har jag större däck, höjning och snorkel så är det i första hand till för att stilla mitt konstnärliga öga :woot:

Se bara på den här lille rare kärran :woot: Totalt "anti-ball" utan 500 hk, 27" "knarkarfälgar" och superhöjning... men så rar
Bild

Mina 5 öre
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

bor i skogen
Rutinerad

Inlägg av bor i skogen » tis jun 10, 2014 22:29

ger mig också in i debatten,

personligen är jag öppen för alla bilmärken som jag inte har provat. det jag har provat delar man automatiskt in i "bra eller dåligt", det jag beundrar mest är hemmabyggen men egna lösningar

det är lite som i rugby, man krigar i 80min och hatar och klangar ner på det andra laget samt sätter in sina hårdaste tacklingar och efter att signalen går. går båda lagen in i klubbhuset och äter, dricker öl och snackar skit med varandra. och när det andra laget har gått pratar man om hur imponerade dom andra var och vad som vi måste förbättra

det jag menar är att man visar att ens egen bil är bäst men i hemlighet beundrar man den andres bygge. för att sno ideer när man kommer hem.
A Quick fix=a fix=>keep on driving

kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » ons jun 11, 2014 12:27

:iagree:

Skriv svar