Körde fast med min grand cherokee idag!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Körde fast med min grand cherokee idag!
Körde fast på sand. Märket då att den grävde ner sej bak, men inte så mycket fram? Har min fyrhjulsdrift gått åt skogen tro?
Re: Körde fast med min grand cherokee idag!
Ska väl tillägga att lågväxeln är paj, om det möjligtvis kan påverkaTobbeH skrev:Körde fast på sand. Märket då att den grävde ner sej bak, men inte så mycket fram? Har min fyrhjulsdrift gått åt skogen tro?
Aj då! Driver den inte eller inte spinner på nåt av framhjulen så lär fyrhjulsdriften ha pajat.
http://www.4x4expedition.se - Expeditioner där DU kan delta!
http://www.4x4offroad.se - Allt du behöver för din offroad- och expeditionsbil!
http://www.4x4offroad.se - Allt du behöver för din offroad- och expeditionsbil!
Att den gräver ner sig bak är väl inte alltför konstigt.
om du råkar ha en fungerande broms bak så tuggar ju båda hjulen ner sig desto mer.
och fram så snurrar ev bara ett
Eller tänker jag fel?
om du råkar ha en fungerande broms bak så tuggar ju båda hjulen ner sig desto mer.
och fram så snurrar ev bara ett
Eller tänker jag fel?
TobbeH skrev:Ska väl tillägga att lågväxeln är paj, om det möjligtvis kan påverkaTobbeH skrev:Körde fast på sand. Märket då att den grävde ner sej bak, men inte så mycket fram? Har min fyrhjulsdrift gått åt skogen tro?
Såg inte vad du skrev att du hade för modell av GC. Så det går veta vilken fördelningslåda du har.
Trioligen en NP249. 4wd ( Hög / Låg)
Då har du en visco koppling som ska födela kraft mellan bak och fram på högläget. Vilken är bra och tillräckligt för vägkörning. Men inte riktigt för offroad.
På lågläget som du verkar ha trasigt. Hade du kunnat ha låst mellandiff om det är en senare årsmodell. (-96-98) Tidigare förlitare sig på visco även i lågläget vilket är lite synd.
Vilket givit denna fördelningslåda sämre ryckte än den kanske är..
Ja, med en tveksamt fungerande visco koppling kan du få svårt att få tillräcklig kraft till framaxeln i nödvändig ordning.
Är det verkligen så?
Läst det också men även fått hävdat att med trasig/sliten visco så blir det raka motsatsen att den låser sig således därför det kan tugga när man svänger kraftigt.
Läst det också men även fått hävdat att med trasig/sliten visco så blir det raka motsatsen att den låser sig således därför det kan tugga när man svänger kraftigt.
Jag är mer inne på fisketorps spår! Efter att ha ägt ett gäng Zj's.
Det som hänt i ditt fall är troligen inget konstigt utan fullt normalt.
IOM att det är konstant 4x4 så är mittdiffen öppen när du har i High läget, dvs driver kanske 30/70, 40/80 eller nått sånt. Mer kraft bak.
Men i lågväxeln så låser mittdiffen och du har 50/50 drivning.
Viscon har inverkan på detta, men en sliten visco gör att det blir mindre skillnad på drivningen fram och bak men fortfarande inte helt 100 låst mittdiff. I och med detta finns risken att den tuggar lite när man svänger.
Det som hänt i ditt fall är troligen inget konstigt utan fullt normalt.
IOM att det är konstant 4x4 så är mittdiffen öppen när du har i High läget, dvs driver kanske 30/70, 40/80 eller nått sånt. Mer kraft bak.
Men i lågväxeln så låser mittdiffen och du har 50/50 drivning.
Viscon har inverkan på detta, men en sliten visco gör att det blir mindre skillnad på drivningen fram och bak men fortfarande inte helt 100 låst mittdiff. I och med detta finns risken att den tuggar lite när man svänger.
4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Oj här var de mkt svar, för att vara lite tydligare. Jag har en -00 4,7 limited. Och jag inbillar mej att den drog lite lite grann på fram hjulen.
Ska även tillägga att jag är helt grön på jeep