Lidl svets (elsvets)

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Anjo
Hemmastadd
Kontakt:

Lidl svets (elsvets)

Inlägg av Anjo » lör jun 14, 2014 21:39

Någon som har spanat in svetsen som säljs på Lidl för några hundringar? Är den något att ha? Jag kan typ inget om svetsning. Skulle man kunna börja med denna, med lite assistans från polaren som kört MIG-svets för 15 år sedan?

Tänkte svetsa balkar i trösklar i så fall.
Toyota Hilux

Fisketorp
Guru

Re: Lidl svets (elsvets)

Inlägg av Fisketorp » lör jun 14, 2014 21:56

Lite info om den kanske? :)

skogis
Forumräv

Inlägg av skogis » lör jun 14, 2014 21:57

Vet ej vad det är för svets men troligtvis en billig pinnsvets och enligt mig är dom i princip kassa allihop, mer eller mindre att få igång, pinnen brinner fast hela tiden. Och skall man svetsa tunnplåt.
Satsa på en mig istället fruktansvärt enkelt att svetsa med. Hae tidigare en billig cem svets 140a 240v svetsade allt med den störtbågar till folkrace bilen utan problem. Nu har jag köpt en trefas och är mycket nöjd. Svetsar även med pinne med en bra liten Kempi enfas men den svetsar jag bara grova delar med.

hesselgren
Beroende

Inlägg av hesselgren » lör jun 14, 2014 22:05

köp ej. du kommer ånga dig.

om du vill ha nått rätt billigt utan å köpa gastub (som egentligen inte är så jobbigt att göra) så köp en hyfsad flusstrådsvets. har testat svetsa med sån å det funkar faktiskt. avgas, bilplåt å tillomed lite grövre grejer går fint. blir inte lika snyggt som med en "riktig" men det funkar.

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » lör jun 14, 2014 22:25

Hesselgren, Det blir prexis lika snygga svetsar med flusstråden som med skyddsgas- Det är bara det att flusstråden kräver mer lite mer flås än gasvarianten samt att den stänker så förb--nat! Det blir fullt med "svetsloppor" runt i kring själva svetsen, men när man slipat bort dom med roterande stålborste så ser man ingen skillnad jämfört med gas-migen. Däremot så är flussen svårare att ställa in rätt med matning och strömmen.

I övrigt håller jag med er alla om att Lidl är väl inte första stället jag tänker på om jag ska köpa svets.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Anjo
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av Anjo » lör jun 14, 2014 23:58

Fisketorp skrev:Lite info om den kanske? :)
Nix. Läste ordet "elsvets" samt prislappen. Sedan var det bara grekiska för mig, så jag kan inte komma med någon info. :mrgreen: Lidl är heller inte det första stället jag tänker på ang. svets. Men nu råkade jag se att de säljer svetsar för stunden. Medan frun tittar på gurkor och yoghurt är det roligare att rota i deras "allt möjligt korgar".

Hur som helst... Efter som ingen här på sidan vill tjäna 5000 lakan på en dag genom att svetsa åt mig, så får man ju undersöka möjligheterna att själv fixa det... Så om jag nu inte ska köpa en svets i matbutiken, var hittar jag då en nybörjarvänlig svets till inga pengar :?: Någon som har ett bra förslag? Märke, modell, butik och vad kostar det... :idea: :arrow: :| Och var f-n köper man fyrkants stålbalkar i 3 mm? (Gurka vet jag var man köper.) Ska det vara tjockare? Ska inte torrjucka stenar, men lite ska det tåla.
Vill helst ha dit rockslider/balkar på sidorna.

(Har bara vanliga 220 uttag här hemma. Och inget garage. :cry: )
Toyota Hilux

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » sön jun 15, 2014 1:07

Det tycker jag är ett sundhetstecken att du kollar svetsar medans hon kolla gurkor :tumbup: Har du blivit sugen på att börja laga- så skaffa en svets och kör igång, det finns handböcker som är bra och massor av bra svetsar för billiga pengar. Och det var jätte bra att du skrev att du inte har nåt garage- för där har flusstråden en fördel jämtemot gasen. Om det blåser- vilket det gör ute ibland så kommer gasen att blåsa bort innan den har gjort nytta i svetsen, flysstråden förgasas i själva svetspunkten och gör nytta även om det blåser storm.

Hur ser din budget ut vad det gäller svetsen? Tänk på att det är en investering du kommer ha många år och är enligt mej ett krav om man ska hålla på med den här hobbyn!

3 mm:s KKR 80x40 är ett bra material till rockslajders, det kan du nog köpa några stumpar på närmaste verkstad då det är en vanlig dimension. Och det behöver inte vara full-längd på dom heller, för det blir en bra övning för dej att svetsa ihop till rätt längd med svetsen sen. En bra vinkelslip är också nåt du ska skaffa, titta på Biltemas gula 125 mm:s, den är urstark och verkar tåla det mesta :tumbup:

Lycka till nu!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » sön jun 15, 2014 1:19

Anjo skrev:Och var f-n köper man fyrkants stålbalkar i 3 mm? (Gurka vet jag var man köper.)
Nää, nää, nää.....
De gååååår inte att svetsa fast gurkor istället för tröskellådor. Är så jäkla mycket vatten i dom att svetsen rostar upp under tiden du försöker släcka branden i din overall... :roll:
Metall ska det vara. Gurkor funkar inte... Möjligtvis som lampor, men i så fall måste det vara saltgurka... :wink:

BTW: Köp en bra beg. mig/mag-svets på t.ex Blocket, för det tar ett tag att lära sig att svetsa snyggt och har man då en skitsvets så lär man sig aldrig att få en bra svets...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Mathias T
4x4xnerd

Inlägg av Mathias T » sön jun 15, 2014 8:10

https://www.vidaxl.se/tig-svetsmaskin-180" onclick="window.open(this.href);return false;
Köpte en sådan här att ha som komplement till proffspinnsvetsen jag har och den fungerar faktiskt nästan lika bra som 6000:- emw proffsmaskinen jag normalt använder.
Fast man får byta dom korta svetskablarna och kassa jordklämma/elektrodhållare.
Tig funktionen har jag inte provat men tig brännaren kändes väldigt billig.

Lidls svets är en totaltvärdelös växelströmspinnsvets,köp inte den
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Fisketorp
Guru

Inlägg av Fisketorp » sön jun 15, 2014 10:20

Köp den!
Kan vara trevligt att börja smågreja med något billigt. (Raka motsatsen mot övriga sagt?)
Kolla bara hur matningen ser ut att vara.
Flusfylldtråd finns väl även den i bättre kvalitet vilket man märker när man kör pinne.
Eller om vissa pinnar bara är lättare att köra med?

Vad vill du ha svetsat för 5000kr orkar du köra 6-7mil hit så ordnar nog gärna min granne det
Är det inget avancerat så kan du få svetsa här till självkostnadspris dvs tråden/pinne kostar.
Så kan du få testa på en billig svets. En Telwin för 670kr från Julas 10% julrea halva priset på halva reapriset gör en bra vinst :D

Anjo
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av Anjo » sön jun 15, 2014 12:15

Den här är klart i min prisklass. Sen fattar jag inte alls om det är en sådan som uppfyller mitt behov. Men om ni rekommenderar denna så kan jag slå till på stutts. Den är ju nedsatt med en tusenlapp just nu och det smakar fint.
Toyota Hilux

Anjo
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av Anjo » sön jun 15, 2014 12:38

Någon som begriper sig på de olika som ligger ute på blocket? http://www.blocket.se/alvsborg?q=svets& ... &l=0&md=th

Helst under 5000.- Under 3000.- är helt ok. Och under 2000.- är fest.

Läst på lite ytterligare. Den där TIG-svetsen i inlägget ovan verkar ju vara precis vad jag behöver... Eller?
Vad är det för skillnad på de som heter 180, 195, 150 osv.

Vilken modell ska jag ha?
Toyota Hilux

Mathias T
4x4xnerd

Inlägg av Mathias T » sön jun 15, 2014 15:54

Nja du ska nog ha en mig/mag lättast för nybörjare och tunnplåt,pinne är för grovt material och tig är onödigt komplicerat
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

micke 4x4
Rutinerad

Inlägg av micke 4x4 » sön jun 15, 2014 18:07

kan du inte svetsa så är en sån här utmärkt att börja med.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsn ... 140-17173/
Ford Ranger orginal -07
Patrol axelvänd med 35 12,5 15
Cherokee rubicon express 4,5 med 32 10,5 15
Jeep Wrangler
http://picasaweb.google.com/m/viewer#al ... 4597125953
http://www.youtube.com/user/scepter4x4?feature=watch

mightywelder
Hemmastadd

Inlägg av mightywelder » sön jun 15, 2014 21:03

Har du inte jättebråttom så kommer det då och då ut riktiga mig/mag svetsar på blocket till bra priser. En 3fas maskin är att föredra men en 230v maskin funkar helt okej till tunnplåt. Material köper du hos Stålhandlarna på Grundbergsvägen 10.
Tommie 0739-751751
TA Industri & Montage
Arctic Cat 700 H1 -11 Traktorreggad
Jeep Wrangler islander -90 lite högre & bredare

Skriv svar