Stenkryparlåda
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Stenkryparlåda
Är det nån här inne som har koll på om det går att bygga stenkryparlåda på min wrangler tj 2.5 -97?
Har kört lite i skogen nu och upplever att lågväxel går för snabbt och att om jag ska gå över större hinder typ stenar eller liknande måste jag hjälpa till lite väl mycket och slira på kopplingen. Likaså när jag kör igenom terrängen så måste jag vara med lite för mycket och jobba med kopplingen.
Har kört lite i skogen nu och upplever att lågväxel går för snabbt och att om jag ska gå över större hinder typ stenar eller liknande måste jag hjälpa till lite väl mycket och slira på kopplingen. Likaså när jag kör igenom terrängen så måste jag vara med lite för mycket och jobba med kopplingen.
Wrangler TJ -97
Re: Stenkryparlåda
Börja med att växla ner i axlarna. Om du har en 231 fördelningslåda (vilket du med största sannolik har) som finns det kit som ändrar från 2,72:1 till 4,00:1
http://www.4wd.com/Jeep-Drivetrain-Jeep ... TER2104100" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.4wd.com/Jeep-Drivetrain-Jeep ... TER2104100" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Stenkryparlåda
Rätta mig om jag har fel men om jag byter utväxling i axlarna så kommer väl bilen bli väldigt högvarvig i högre hastigheter och eftersom jag har bilen som "DD" och även vill kunna köra bilen till och från träffar så att ha en fördelningslåda med lägre utväxling på låg växel bör väl va bättre. Vad jag har förstått så finns det drevkit till samuraj bilarna för nån enstaka tusenlapp nått sånt skulle jag vilja hitta.peterand skrev:Börja med att växla ner i axlarna. Om du har en 231 fördelningslåda (vilket du med största sannolik har) som finns det kit som ändrar från 2,72:1 till 4,00:1
http://www.4wd.com/Jeep-Drivetrain-Jeep ... TER2104100" onclick="window.open(this.href);return false;
Wrangler TJ -97
Re: Stenkryparlåda
OK förstod det som att du pga större däck behövde växla ner. Givetvis har du rätt i att vid ändrad axelutväxling så påverkas även "högen".
Motsvarande sats till Suki kostar lite drygt 500 USD. Leta på Ebay efter begagnat.
Man kan givetvis snickra ihop egna lösningar med ex dubbla fördelningslådor men det är knappast bolton. Svårt på en TJ också eftersom bakkardanen redan är så kort.
Motsvarande sats till Suki kostar lite drygt 500 USD. Leta på Ebay efter begagnat.
Man kan givetvis snickra ihop egna lösningar med ex dubbla fördelningslådor men det är knappast bolton. Svårt på en TJ också eftersom bakkardanen redan är så kort.
-
- Beroende
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Stenkryparlåda
Går "stenkryparlåda" och "Daily driver" att kombinera? Om man inte kör till jobb över ett stenbrott...
Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99
Re: Stenkryparlåda
Det är bara utväxlingen på lågväxel man ändrar.jonte_malmö skrev:Går "stenkryparlåda" och "Daily driver" att kombinera? Om man inte kör till jobb över ett stenbrott...
Wrangler TJ -97
Re: Stenkryparlåda
Inte på t.ex suzuki som nämndes innan. Där påverkar det även högväxeln, men det påverkar lågväxeln klart mest.mackejkpg skrev:Det är bara utväxlingen på lågväxel man ändrar.jonte_malmö skrev:Går "stenkryparlåda" och "Daily driver" att kombinera? Om man inte kör till jobb över ett stenbrott...
Hur det ändrar utväxlingsförhållandet på högväxeln beror ju på hur lådan är konstruerad.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders