Jag och 5 andra kötthuvven skall ut och åka på en skogsväg med en fullastad Grand Voyager i detta evenmang:
http://beratta.org/landsvag/
Det är ett lajv i postapokalyptisk stil.
Voyagern fick vi tag på för 3000 :- och efter lite meck gick den att besiktiga.
Mina farhågor är att med 6 pers och en massa prylar som kommer den sätta sig ganska rejält, och skicket på skogsvägen är för oss deltagare relativt okänt.
Höjning med t.ex. "shackles" är ett alternativ som skulle kunna motverka problemen med sättningen. Då är dock bakaxeln fortfarande lägsta punkten vilket inte är jättehögt från första början. Så vad återstår... större hjul!
Kraven på hjulen är ganska små då vi kommer färdas långsamt i karavan på avlyst väg. Dom behöver endast vara större men får gärna ha lite häftigt mönster för både estetik och grepp. Gamla och slitna gör inte heller något utan är nog att föredra då tanken är att årtalet skall vara 2043 och att inget nytt har tillverkats på 30 år.
Idag sitter det original 215/65-R15 på vilket med miniräknaren blir ~26" (21.5*0.65*2/2.54+15), har jag tänkt rätt då? Vi har även extra fälgar vilka idag har vinterpuckar på men det är inga problem att kränga om, även dom original. Bultmönster är 5*114,3 med 71.6 mm nav och ET 40.
Jag har sett att det är vanligt att det säljs 31" hjul på blocket. Är dom måtten pålitliga eller är det som med ammunition att en angiven kaliber inte nödvändigtvis är den exakta diametern på en kula utan bara en "etikett", ett värde i rätt område?
Hur stora hjul tror ni att man får in utan modifikationer?
Hur stora hjul tror ni att man får in med måttliga modifikationer som lätt höjning och masserade hjulhus?
Har ni förslag på passande hjul/däck eller rent av en uppsättning liggandes? Kan tillägga att vi tyvärr är ganska snåla oxå då kärran inte kommer användas allt för många gånger per år!
Lite bilder har ingen dött av:

Inköp

Det saknades rails så vi tillverkade "dropplister"

Monterade med feta brickor på insidan

Med räcke på

Lite konst! Camo-test, det skall dit mer!

Med plattformen på, därav takräckena

Mer plattform