Kanske finns det hopp – i Stockholm ...
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
Kanske finns det hopp – i Stockholm ...
Hallå där.
Ja, det är lika bra att börja med att erkänna. Jag är inte bara offroader ... Jag jobbar ju i Västra skogen, Solna och några meter från kontoret har vi ett bilmuseum. Där finns, förutom Jeepen Willy, ett gäng olika bilar, från Cittra B11 (gangster-Cittran), Saab "djungeltrumma", den äkta Volvo T-Gul som Bilsport byggde, någon Parkwood med flera.
Men mitt "skötebarn" är en Chevrolet Camaro "sjuttio-och-en halva", vilket för en del är viktigt. Särskilt när det gäller formen på främre stötfångaren ...
I vilket fall. Camaron är inte riktigt original. Den har en tämligen vass 355-maskin, Th 350-låda som preppats och som jag ser det, väldigt kort axelutväxling. Alltså någonstans runt 3,54:1-4,10:1. Den varvar alltså rätt duktigt, si sådär en 2.500 rpm. redan i 90 km/h. Ja, och så har den kortad bakaxel för att få plats med riktigt breda, men gatlegala däck. Tidningen Bilsport byggde bilen någon gång 1984 och den var med i ett nummer 1985.
Så, idag var det Hot Rod Reunion på Malmby utanför Strängnäs. Så, det blev en tur dit med Camaron och kika på slirande raketskepp. Några var riktigt kvicka också.
Men det intressanta var nog hemfärden. Det är ju en gammal bil, men den är fortfarande riktigt rask. Och därtill "berättar den allt", från doften av bränd olja i kupén, eller att nu fyllde du nog tanken för mycket – här får du bensinångor som "tack".
Nåja, jag har ju inte alltför höga tankar om stockholmare och deras sätt att se på bilism. Men med Camaron upptäckte jag något.
Från Södertälje till Solna såg jag i speglarna fem eller sex bilar som vevade ner sidorutan, körde förbi och sedan vevade upp dem igen.
Det finns alltså folk som uppskattar det vassa ljudet från en 355 som varvar nära 3.000 rpm. och skickar ut ljudet genom headers och tämligen minimala ljuddämpare.
Kanske finns det hopp om folket "storstán" ändå. Eller?
Ja, det är lika bra att börja med att erkänna. Jag är inte bara offroader ... Jag jobbar ju i Västra skogen, Solna och några meter från kontoret har vi ett bilmuseum. Där finns, förutom Jeepen Willy, ett gäng olika bilar, från Cittra B11 (gangster-Cittran), Saab "djungeltrumma", den äkta Volvo T-Gul som Bilsport byggde, någon Parkwood med flera.
Men mitt "skötebarn" är en Chevrolet Camaro "sjuttio-och-en halva", vilket för en del är viktigt. Särskilt när det gäller formen på främre stötfångaren ...
I vilket fall. Camaron är inte riktigt original. Den har en tämligen vass 355-maskin, Th 350-låda som preppats och som jag ser det, väldigt kort axelutväxling. Alltså någonstans runt 3,54:1-4,10:1. Den varvar alltså rätt duktigt, si sådär en 2.500 rpm. redan i 90 km/h. Ja, och så har den kortad bakaxel för att få plats med riktigt breda, men gatlegala däck. Tidningen Bilsport byggde bilen någon gång 1984 och den var med i ett nummer 1985.
Så, idag var det Hot Rod Reunion på Malmby utanför Strängnäs. Så, det blev en tur dit med Camaron och kika på slirande raketskepp. Några var riktigt kvicka också.
Men det intressanta var nog hemfärden. Det är ju en gammal bil, men den är fortfarande riktigt rask. Och därtill "berättar den allt", från doften av bränd olja i kupén, eller att nu fyllde du nog tanken för mycket – här får du bensinångor som "tack".
Nåja, jag har ju inte alltför höga tankar om stockholmare och deras sätt att se på bilism. Men med Camaron upptäckte jag något.
Från Södertälje till Solna såg jag i speglarna fem eller sex bilar som vevade ner sidorutan, körde förbi och sedan vevade upp dem igen.
Det finns alltså folk som uppskattar det vassa ljudet från en 355 som varvar nära 3.000 rpm. och skickar ut ljudet genom headers och tämligen minimala ljuddämpare.
Kanske finns det hopp om folket "storstán" ändå. Eller?
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
Re: Kanske finns det hopp – i Stockholm ...
Då har stockholmarna äntligen blivit "normala"... för vem vevar inte ner sidorutan när man passerar jänkemuskler (ska vara 20+ år på bilen, ljudet är inte allt... jag vevar inte ner rutan för en ny camaro...vilket jag faktiskt skulle gjort om jag passerat en Aston Martin DB9 mfl).
Bra att ni blivit normala
Bra att ni blivit normala

Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
-
- Beroende
Tycker nog nyare kan låta rätt gött med men jag är ju partiskt,,
3" Borla rostfritt, långa headders och odämpat
http://youtu.be/gJaA8p02Xt8
Och en hel del folk vinkar vägkanten när man kommer på 2500-3000rpm

Magnus
3" Borla rostfritt, långa headders och odämpat
http://youtu.be/gJaA8p02Xt8
Och en hel del folk vinkar vägkanten när man kommer på 2500-3000rpm

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Ryser vid blotta tanken.........
Kanske är det så att det var bättre förr ?
Eller börjar man bli mossig ?
Får gåshud av ljudet av tex en Dodge Charger -68.......
Mer än av en ny Mustang, Corvette etc.......
Minns tiden då man åkte "Rundan" på stan.....raka rör.....Träff vid Wennergrens för att åka på konvoj till någon folkpark.
Klart man minns och saknar,,,,,men kanske tur att utvecklingen går framåt.
Widde
Kanske är det så att det var bättre förr ?
Eller börjar man bli mossig ?
Får gåshud av ljudet av tex en Dodge Charger -68.......
Mer än av en ny Mustang, Corvette etc.......
Minns tiden då man åkte "Rundan" på stan.....raka rör.....Träff vid Wennergrens för att åka på konvoj till någon folkpark.
Klart man minns och saknar,,,,,men kanske tur att utvecklingen går framåt.
Widde
Jeep Grand Cherokee 1998 5,9
Jeep Grand Cherokee 1997 5,2
Jeep Wrangler TJ 2005
Ford Cargo 0913 Biltransport
Jeep Grand Cherokee 1997 5,2
Jeep Wrangler TJ 2005
Ford Cargo 0913 Biltransport
-
- Beroende
Ha, ha, härligt med lite respons – tackar. Ja, det är något särskilt med V8 ... Särskilt om den går rent.
Ja, och SebringZ28 – visst finns det nyare maskiner som låter fint, även om jag inte varit någon "Borla-kille".
Hmm, om jag säger purple hornies? Eller, vad hette de nu: Hush Thrus? Eller min personliga favorit: Magnaflow ...
Ja, och SebringZ28 – visst finns det nyare maskiner som låter fint, även om jag inte varit någon "Borla-kille".
Hmm, om jag säger purple hornies? Eller, vad hette de nu: Hush Thrus? Eller min personliga favorit: Magnaflow ...
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
-
- Hemmastadd
Det var nog inga riktga stockholmare utan turister på genomresa
Var på hotrod reunion förra året o det är gött när de använder bilarna o gasar o börnar lite på rakan

Var på hotrod reunion förra året o det är gött när de använder bilarna o gasar o börnar lite på rakan

-
- Beroende
Du har en poäng, Widde. Höglyftande kam, taskig överlappning och noll i vakuum ... Ja, och lätt orolig tomgång förstås. Inte illa för en sugmotor. Ja, och sedan en 6-71:a över det hela ....
-
- Beroende
Ja och numera lyfter kammarna högre, har klart vassare tider och ändå håller man vakuum och kan stå på tomgång vid 700rpm och det går att sälja kammar som har kass tomgång, gärna ihop med en fullständigt vansinnig drev kamdrivning som låter som tre tröskor för att det är fränt,,,,
Framsteg? Nä kanske inte men det flörtar ju med dom som drömmer dom gamla tider,,,,

Magnus
Framsteg? Nä kanske inte men det flörtar ju med dom som drömmer dom gamla tider,,,,

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
Jag blir ju inte direkt mindre sugen på en jänke-sportbil av en sån här tråd...
Skulle gärna köpa nåt, men har inte hittat nån som vill stå för den ekonomiska biten...
Skulle gärna köpa nåt, men har inte hittat nån som vill stå för den ekonomiska biten...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Beroende
Åhå, SebringZ28. Gamla tröskor? Är det ändå inte lite fränt med mekanisk kamdrivning som "ylar". Man kan ju till och med välja: loud ones"?
Ha, inte för att vara sådan, men jag gillar din stil och inställning! Hojta till om du ska förbi den eländiga huvudstaden med massa Toyota Prius:ar – Jag bjuder på kaffe! Har en kompis i garaget med en riktigt vass, modern Cheva som gillar att åka både brett och snabbt (sen årsmodell). Ni lär nog kunna bli riktiga kompisar. Det är en sådan där kille som kan välja om avgaserna ska ut den vanliga vägen, eller via side pipes ...
Ha, inte för att vara sådan, men jag gillar din stil och inställning! Hojta till om du ska förbi den eländiga huvudstaden med massa Toyota Prius:ar – Jag bjuder på kaffe! Har en kompis i garaget med en riktigt vass, modern Cheva som gillar att åka både brett och snabbt (sen årsmodell). Ni lär nog kunna bli riktiga kompisar. Det är en sådan där kille som kan välja om avgaserna ska ut den vanliga vägen, eller via side pipes ...
-
- Beroende
@ henke_99. Sorry, men kunde inte låta bli efter dagens upplevelser. Vem vet, snart kanske "bilen" med stort B, bara står där.
Nu är jag ingen jänke-lover när det rör bilar.... Men av någon jävla anledning gillar jag Olds 442 

Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
-
- Beroende
Jag gillar inte gear drives för att dom BARA är till för att låta, ger ingen annan positiv inverkan, dock en massa problem i andra änden av kammen, tacka vet jag en torr rem som håller uppåt 9000rpm och knappt hörs! 
Jag har el cut out på Z'n stänger den bara när jag besiktigar, men då brukar dom be att få hör på den öppen
Magnus

Jag har el cut out på Z'n stänger den bara när jag besiktigar, men då brukar dom be att få hör på den öppen

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
Lakritsremmar är det såna man hittar i prijusar och kijor, skräp man skickar till skroten innan första oljebytet?
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.
Öh.. Är inte det lite mesigt? Lite som att köra HD i reflexväst...Micke valp skrev: Det är en sådan där kille som kan välja om avgaserna ska ut den vanliga vägen, eller via side pipes ...

Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra