Hjälp, ingen komp.....
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Hjälp, ingen komp.....
Jag har en cherokee -03 2.4
Kamremen gick sönder och jag byte rem, men inget hände.
Skickade toppen till motor renovering i jönköping.
Har monterat ihop den med nya packningar, men får inte någon komp i motorn.
Vad är det tror ni.
Finns det någon vänlig själ som kan ge mig tips om vad som är fel..
Mvh Uppgiven
Kamremen gick sönder och jag byte rem, men inget hände.
Skickade toppen till motor renovering i jönköping.
Har monterat ihop den med nya packningar, men får inte någon komp i motorn.
Vad är det tror ni.
Finns det någon vänlig själ som kan ge mig tips om vad som är fel..
Mvh Uppgiven
-
- Forumräv
- Inlägg: 944
- Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
- Ort: skauneland
Re: Hjälp, ingen komp.....
hur vet du att inget komp finns?
kanske har monterat kammen mot vevaxlen 180grader fel? misstänker att det är en 16ventilsmotor eller dyl? med dubbla kamaxlar kan ena kammen stå helt fel
eller så är kolvringarna slut
eller så var topprenoveringen urkass
tog ventilerna i kolvarna? ifall de tog i kolvarna kanske vevstakarna(halvvanligt) eller TOM vevaxlen(ovanligt men möjligt) har gett upp
detta är mina helt okvalificerade gissningar hoppas det kan hjälpa
kanske har monterat kammen mot vevaxlen 180grader fel? misstänker att det är en 16ventilsmotor eller dyl? med dubbla kamaxlar kan ena kammen stå helt fel
eller så är kolvringarna slut
eller så var topprenoveringen urkass
tog ventilerna i kolvarna? ifall de tog i kolvarna kanske vevstakarna(halvvanligt) eller TOM vevaxlen(ovanligt men möjligt) har gett upp
detta är mina helt okvalificerade gissningar hoppas det kan hjälpa
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
Re: Hjälp, ingen komp.....
När remmen kuggade, så lät det lätt när man försökte starta den igen.
Sedan byte jag kam rem, men den gick lika lätt runt.
Då plockade jag bort toppen för renovering, men dom ringde och sa att det fanns inga ventiler
skadade, så dom slipade ventil + säterna och jag fick med ny packning och bultar.
Det är två kammar, veven ska stå kl 1 vid en pil och kammarna ska stå mot varandra.
Sedan dra motorn 720 grader/ två varv och då kommer märkningen tillbaka på samma ställe.
Jag funderar på oljepumpen, men hur funkar det med hydraliska lyftare???
Sedan byte jag kam rem, men den gick lika lätt runt.
Då plockade jag bort toppen för renovering, men dom ringde och sa att det fanns inga ventiler
skadade, så dom slipade ventil + säterna och jag fick med ny packning och bultar.
Det är två kammar, veven ska stå kl 1 vid en pil och kammarna ska stå mot varandra.
Sedan dra motorn 720 grader/ två varv och då kommer märkningen tillbaka på samma ställe.
Jag funderar på oljepumpen, men hur funkar det med hydraliska lyftare???
Re: Hjälp, ingen komp.....
Är ju inte alltför ovanligt attlyftarna på Volvo kan hänga sig speciellt med fel olja.
Brukar ju bara vara att nöta på starten så hör man hur motorn går tyngre å tyngre å startar till slut.
Eller om man vill bogsera igång den
Annars brukar det funka bra med lite olja i varje cylinder så startar den lätt och man får hålla igång den en stund.
Prövat med lite olja i varje cylinder?
Är det ingen komp alls på någon cylinder? Vore ju bra att mäta kanske. En komtestare är inte dyr
Brukar ju bara vara att nöta på starten så hör man hur motorn går tyngre å tyngre å startar till slut.
Eller om man vill bogsera igång den

Annars brukar det funka bra med lite olja i varje cylinder så startar den lätt och man får hålla igång den en stund.
Prövat med lite olja i varje cylinder?
Är det ingen komp alls på någon cylinder? Vore ju bra att mäta kanske. En komtestare är inte dyr

Re: Hjälp, ingen komp.....
Jag har gjort komptest, och det gav inget utslag på någon cylinder.
Har testat med olja idag i cylinderna, kanske får testa lyftarna och sedan byta dom.
Har testat med olja idag i cylinderna, kanske får testa lyftarna och sedan byta dom.

Re: Hjälp, ingen komp.....
Är du säker på att kolvarna rör sig?
Menar en vevaxel kan ju brista.. Vart med om en
Vet inte hur det är uppbyggt men borde det inte ge liiiite komp på åtminstone en cylinder även omlyftarna hängt sig?
Menar en vevaxel kan ju brista.. Vart med om en
Vet inte hur det är uppbyggt men borde det inte ge liiiite komp på åtminstone en cylinder även omlyftarna hängt sig?
Re: Hjälp, ingen komp.....
Ja nåt mysko är det i det hela. Inte glömt att sätta i tändstiften igen?
Hursom ska det bli spännande att höra vad det till slut var.
SKREV OBELIX
Hursom ska det bli spännande att höra vad det till slut var.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Hjälp, ingen komp.....
Har remmen Bara kuggat eller har den brustit?
Sitter stiften så man kan köra ner något i hålet, tex koppartråd eller dyligt?
Gör således och dra runt motorn för hand och se om kolvarna går upp och ner
Sitter stiften så man kan köra ner något i hålet, tex koppartråd eller dyligt?
Gör således och dra runt motorn för hand och se om kolvarna går upp och ner
Re: Hjälp, ingen komp.....
Om vevaxeln är av så snurrar ju inte remskivan där framme, då kan man ju göra en markering på remmen och dra ett varv på starten- eller be en kompis kolla om det rör på sej.
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Hjälp, ingen komp.....
Jag körde ner en lång mejsel för att känna kolven,för att se om märket på veven var rätt.
Märket på veven stämmde, och kammarna går inte ställa fel för det är en styrpinne på
kamhjulet och märkningen ska stå mot varandra, sedan vrida motorn 720grader/två varv.
Och märket var tillbaka på samma ställe.
Det ar lite tryck med lite olja ner i cylindrarna, kanske ska testa igen med en bogsering istället för att mala på nycklen.
Jag tror det är lyftarna som strular, som håller ventilerna lite öppna hela tiden.
Märket på veven stämmde, och kammarna går inte ställa fel för det är en styrpinne på
kamhjulet och märkningen ska stå mot varandra, sedan vrida motorn 720grader/två varv.
Och märket var tillbaka på samma ställe.
Det ar lite tryck med lite olja ner i cylindrarna, kanske ska testa igen med en bogsering istället för att mala på nycklen.
Jag tror det är lyftarna som strular, som håller ventilerna lite öppna hela tiden.
Re: Hjälp, ingen komp.....

OBELIX skrev:Om vevaxeln är av så snurrar ju inte remskivan där framme, då kan man ju göra en markering på remmen och dra ett varv på starten- eller be en kompis kolla om det rör på sej.
SKREV OBELIX
Re: Hjälp, ingen komp.....
Har du korrekt ventilspel / monterat vipparmarna rätt? Jag skulle nog börja där......Och häll inte i mer olja i förbränningsrummen, den har inte där att göra utan kan snarare ställa till med stora problem.
Beyond bolt-on. Beyond recond.
Re: Hjälp, ingen komp.....
Nu jar jag bytt alla ventillyftatre/16 st.
Men bilen vill inte starta ändå....................!!!!!!
Ska försöka att bogsera igång bilen imon.
Vad jag funderar på är ju kolvringarna, hur bilen har gått innan och inte sedan utan att röra
vid eländet.
Det blir väl och riva skiten igen
Det kan ju vara om remhjulet till kamremen har vridit sig på axlen, så tändningen blir i fel ordning.
Får väl skriva en bok om en motor som aldrig vill starta.....
Men bilen vill inte starta ändå....................!!!!!!

Ska försöka att bogsera igång bilen imon.
Vad jag funderar på är ju kolvringarna, hur bilen har gått innan och inte sedan utan att röra
vid eländet.
Det blir väl och riva skiten igen

Det kan ju vara om remhjulet till kamremen har vridit sig på axlen, så tändningen blir i fel ordning.
Får väl skriva en bok om en motor som aldrig vill starta.....
Re: Hjälp, ingen komp.....
JJJJJJAAAAA!!
Nu går den igen.
Efter ha bytt lyftare, var det samma fel
.
Men efter ha varit på en märkers verkstad och pratat om problemet, så
hittar vi att det är två märkningar på var kamaxlel.
På den ena stod det upp med en pil på, och den andra stod det 2.4.
Dom skulle vara mot varandra, så ena kammen stog ett halvt varv fel.
Tack och lov efter 15000:- med eget arbete.
Så nu är motorn ny renoverad, med nya packningar.
Vilken skön bil, skulle vilja prova en 3,7 med manuell låda.
Så finns det någon som har en sådan och kanske vill byta eller sälja.
Ha en bra jeep sommar

Nu går den igen.
Efter ha bytt lyftare, var det samma fel

Men efter ha varit på en märkers verkstad och pratat om problemet, så
hittar vi att det är två märkningar på var kamaxlel.
På den ena stod det upp med en pil på, och den andra stod det 2.4.
Dom skulle vara mot varandra, så ena kammen stog ett halvt varv fel.
Tack och lov efter 15000:- med eget arbete.

Så nu är motorn ny renoverad, med nya packningar.
Vilken skön bil, skulle vilja prova en 3,7 med manuell låda.
Så finns det någon som har en sådan och kanske vill byta eller sälja.
Ha en bra jeep sommar
-
- Forumräv
- Inlägg: 944
- Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
- Ort: skauneland
Re: Hjälp, ingen komp.....
då hade jag rättmantajohan skrev:hur vet du att inget komp finns?
kanske har monterat kammen mot vevaxlen 180grader fel? misstänker att det är en 16ventilsmotor eller dyl? med dubbla kamaxlar kan ena kammen stå helt fel

kul att det har löst sig nu

letar mercedes w201 och w124 200 diesel