Cant DODGE it RAM it!

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

HenkeS
Beroende

Re: Cant DODGE it RAM it!

Inlägg av HenkeS » tor jun 26, 2014 8:31

Elfving skrev:HAHA jaja du tänkte så. Jag åter kommer om den ;) men som sagt 12kant 41 hylsa passa mkt bra att använda om man vill. då kan man fräsa muttern efter ;)

Men nu sitter det där. tråkiga är att man kom 5 km sen började abs lampan lysa :aargh: jaja på det igen bara.
ja det finns många sätt.

Aha, skadat givare eller kablage i bytet tro?
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » tor jun 26, 2014 8:34

provkörning igår efter justering av toe, Blev ju slut justerad till 4.5mm toe in med 35tummarna på, blev inte riktigt lika nöjd som när det var 0,5mm Ska justera ut det till hälften och kolla hur det känns då, kan meddela att det märks tydligt på bilen när man börjar justera toe, för mkt eller för lite toe så går det fruktansvärt tungt att styra på 35" iaf med lill motorn jag har, ni cummins åkare kanske inte märker av de lika mkt :P

Elfving
Hemmastadd

Inlägg av Elfving » tor jun 26, 2014 10:37

HenkeS skrev:
Elfving skrev:HAHA jaja du tänkte så. Jag åter kommer om den ;) men som sagt 12kant 41 hylsa passa mkt bra att använda om man vill. då kan man fräsa muttern efter ;)

Men nu sitter det där. tråkiga är att man kom 5 km sen började abs lampan lysa :aargh: jaja på det igen bara.
ja det finns många sätt.

Såg inge fel på kabeln när ja glodde snabbt men men vet aldrig. å el saker kan ju sluta bara så där.
HenkeS skrev:provkörning igår efter justering av toe, Blev ju slut justerad till 4.5mm toe in med 35tummarna på, blev inte riktigt lika nöjd som när det var 0,5mm Ska justera ut det till hälften och kolla hur det känns då, kan meddela att det märks tydligt på bilen när man börjar justera toe, för mkt eller för lite toe så går det fruktansvärt tungt att styra på 35" iaf med lill motorn jag har, ni cummins åkare kanske inte märker av de lika mkt :P
Haha min toe var total fel. det syns på mina däck nu ;) men märktes aldrig när man svängde eller något.
Dodge Ram 2500 nästan original

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » tor jun 26, 2014 12:17

Elfving skrev:
HenkeS skrev:

ja det finns många sätt.

Såg inge fel på kabeln när ja glodde snabbt men men vet aldrig. å el saker kan ju sluta bara så där.
HenkeS skrev:provkörning igår efter justering av toe, Blev ju slut justerad till 4.5mm toe in med 35tummarna på, blev inte riktigt lika nöjd som när det var 0,5mm Ska justera ut det till hälften och kolla hur det känns då, kan meddela att det märks tydligt på bilen när man börjar justera toe, för mkt eller för lite toe så går det fruktansvärt tungt att styra på 35" iaf med lill motorn jag har, ni cummins åkare kanske inte märker av de lika mkt :P
Haha min toe var total fel. det syns på mina däck nu ;) men märktes aldrig när man svängde eller något.
jo det är sant, elektronik är nog de som kan jävlas mest utan särskild anledning känns de som.

Nae tänkte inte så mkt på det på min bil först heller, inte förän jag tänkte jag skulle mäta upp det och kolla då märkte jag det stod helt galet, Men nu när man justerat till det bättre så märks det en jäkla skillnad, styrningen känns mer distinkt och det sliter å drar mindre i bilen när det är spårigt eller guppigt.

Elfving
Hemmastadd

Inlägg av Elfving » fre jun 27, 2014 10:43

precis. felet borta efter att bilen stod över natten xD

Jo så är det ju men jag har faktiskt inte känt så mkt förändring. men kan juh vara för att jag vände mina däck i samma veva. Eller jo ända jag vet som vart annourlunda är att ratten inte är rak längre xD så måste justera det :poke:
Dodge Ram 2500 nästan original

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » fre jun 27, 2014 19:59

Elfving skrev:precis. felet borta efter att bilen stod över natten xD

Jo så är det ju men jag har faktiskt inte känt så mkt förändring. men kan juh vara för att jag vände mina däck i samma veva. Eller jo ända jag vet som vart annourlunda är att ratten inte är rak längre xD så måste justera det :poke:
jahapp ja sedär ja, gillar sådana fel :aargh:

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » fre jun 27, 2014 20:04

Fick hem ett paket igår. 8)
Har varit bland de största skeptiker till sådana här prylar men nu efter jag kört lite så måste jag erkänna att det verkar funka rätt bra ändå, Har fått märkbart mer vrid för att sno runt 35"
Började med att kolla om det fanns felkoder, sen var det bara att installera. växlar helt annorlunda nu lådan också, det enda jag eg kan klaga på de är att 2an kommer väl tidigt för min smak, samt att od kräver lite högre fart innan den vill kliva i.

Bild

(forumbilder muckar så det fick en alternativ uppladdning idag.
och nä det blev ingen tuner från Hemifever. fick denna så billigt så tänkte jag skulle testa.

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » sön jul 20, 2014 20:58

vad är fel med denna bild?
Bild

Liten ny katt,
Bild

Har ju haft lite irriterande kattskrammel ett tag, ledsnade på detta så jag beställde en ny magnaflow direct fit high flow cat.
kapade bort de gamla rören å kikade in i min gamla katt, haha ja så här ska ju definitivt inte se ut, (inte undra på att aset känts aningen slö) Blev som en ny bil med nya katten, pinna på riktigt fint nu. MEN,
Den blev högljudd som ett jetplan på övervarv, Så nu får man ju till å köpa ljuddämpare, (gav bort alla jag hade till folkrace åkeriet)
Men då är ju frågan, 3" mitt på hållet ?
2.5"-3" närmare kattfan?
3" i slutet?

tänkte simons rakt igenom dämpare, 40 eller 60 långa. Hmmm tål å funderas lite på. har ju även lite dämpning i slutröret men kanske får ta bort det, vill ju ha kvar V8 ljudet. men ta bort det helvetiskt höga smattret som blev. kommer ju garanterat locka till sig farbror blå om jag fortsätter så här.( dessutom är de en aning pinsamt när de inte går lika fort som det låter) :aargh:

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » fre jul 25, 2014 22:31

:aargh: :aargh: :aargh: :aargh: :aargh:
Bilen börjat bete sig konstigare för varje dag, Mitt bakaxel gung verkar inte varit där bak, nu har jag rejält med Death wobble.. ut ikväll och kikade på framvagnen,

Bussningar moment stag = OK
Styrleder = OK
Stötdämpare = OK
Spindelleder = OK
Hjullager = OK
Toe = OK
Caster = Kunde inte kolla upp men bör vara oförändrat iom allt annat OK

Min knappa 100 mil gamla dyra grova track bar med stadigare kulbult bla bla bla bla bussning = SOPSLUT, Hade lust å slänga in min sparade med knarrig kulbult istället, den var iaf bussning stadig på. men avvaktar och ser när min poly bussning dyker upp. både råda bot på detta då.

och när jag tänker efter så har den nog betett sig lite så här redan när jag bytte track bar, märkte redan då att bussningen i den nya var mjukare än i den gamla. och den bussningen verkar vara bytt, så kanske dom satt in en stadigare då.

Soll
Användare

Inlägg av Soll » tor jul 31, 2014 9:47

Min erfarenhet är att ljuddämparen ska placeras så långt bak som möjligt.
Skippa Simons och köp Apple racing dämpare. Riktigt bra på alla sätt. http://www.nitroz.se/apple/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag hade en Cheva pickis med 350, headers, ingen katalysator, enkelt 3 tum med deras multi-frequency -dämpare precis innan bakaxeln. Jag trodde att den skulle bli galet högljudd men den lät helt perfekt. Väldigt lite vid normal körning, ingen resonans vid landsvägskörning men rejält ryt när man gasade på ordentligt.

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » tor jul 31, 2014 19:54

Soll skrev:Min erfarenhet är att ljuddämparen ska placeras så långt bak som möjligt.
Skippa Simons och köp Apple racing dämpare. Riktigt bra på alla sätt. http://www.nitroz.se/apple/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag hade en Cheva pickis med 350, headers, ingen katalysator, enkelt 3 tum med deras multi-frequency -dämpare precis innan bakaxeln. Jag trodde att den skulle bli galet högljudd men den lät helt perfekt. Väldigt lite vid normal körning, ingen resonans vid landsvägskörning men rejält ryt när man gasade på ordentligt.
Soll skrev:Min erfarenhet är att ljuddämparen ska placeras så långt bak som möjligt.

såg intressant ut den där. Nu har jag redan satt in en ljuddämpare däremot, mullrar på rätt gött och inte så högt så länge man håller sig under 2k Men öppnar man spjällen så låter det ju lite vassare, allra helst där vid 2k-3k så det får duga som det är nu. man skulle fått ett ljudprov på en sån där burk innan man vet om det blir hejsan på dodgen. blir ju så olika ljud på alla bilar så jag tycker det är en djungel med ljuddämpare.

Hade det varit original katt så hade jag nog kört utan, men den nya magna var ju fullflödes så lär väll vara därför den blev aningen högljudd.

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » tor jul 31, 2014 20:05

satt tillbaka min gamla track bar. Blev ju mkt bättre nu, så nu är det bara å invänta poly bussningen, får se om det då blir ännu bättre. 8) Tänkte jag skulle borra dit en fettnippel så det går att fetta in runt poly bussningen, den ligger ju inte i någon hylsa så det känns som att lite fett kan vara bra så den inte nöts ner i onödan.

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » tor sep 04, 2014 16:24

jahapp.

Bild
Sitter en poly bussning i trackbaren nu. Skulle enligt säljare på ebay passa som handsken, jo tjena, hylsan var ju 7 nummer för stor för bulten, blev till å svarva ur bussningen å sen slaktade jag den dåliga moog bussningen för att ta den hylsan som iaf passade med bulten, blev helt okej. stumt vill jag lova. men redan innan jag fick bussningen så hade jag eliminerat det mesta av vibrationerna i framvagn, vissar sig som att allt hänger på toe.

Nu tänkte jag nämligen så här. mätt på en 16" fälg så specar de 1/4" toe in. =6.35mm om man då som jag mäter ute på ett 35" stort däck, borde detta väll motsvara ett toe någonstans runt 13.89mm i toe in, baserat på enkel mattematik. toe/mät punktens diameter = xxx multiplicerat med nya däcken diameter

Iaf så har jag nu justerat toe till lite mer än 1cm och det blir bara bättre och bättre ju närmare mitt uträknade värde jag kommer.

Nu tänkte jag märka upp det som det är. lyfta bilen och justera de efter mitt uträknade värde och kolla hur det blir då. håller :tumbup: för att det kommer bli kalas.

olle67
Veteran

Inlägg av olle67 » sön sep 07, 2014 22:04

Ang ljuddämpare,min Duramx har en magnaflow ljuddämpare ung mitt under flaket,sen e de på svetsat ett ngt klenare rör efter så de blir som en vägg mot de mindre röret,låter skit jobbigt när motorn jobbar lite,rena resonsns lådan i kupen.undrar om de hjälper o ha samma rör dim hela vägen eller hänga på original dämpare..
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » mån sep 08, 2014 21:59

olle67 skrev:Ang ljuddämpare,min Duramx har en magnaflow ljuddämpare ung mitt under flaket,sen e de på svetsat ett ngt klenare rör efter så de blir som en vägg mot de mindre röret,låter skit jobbigt när motorn jobbar lite,rena resonsns lådan i kupen.undrar om de hjälper o ha samma rör dim hela vägen eller hänga på original dämpare..
Kan nog hända att de är magnaflow som står för tonerna, men de klenare röret hämmar nog flödet en del,
Testa flytta runt ljuddämparen lite, kanske montera längre bak eller längre fram och se om du hittar något ställe där ljudnivån blir behagligare, annars är det nog bara skippa full flödes magnan och byta ut mot något annat.

Min Ha ganska mkt resonans vid 2-2400 före och efter de hyfsat behaglig ändå (om man inte frågar frugan :mrgreen: )

Skriv svar