lamelldiff lr liknande fram?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
lamelldiff lr liknande fram?
funkar det att diffa framaxel och använda,köra,svänga som vanligt efter väg som bruksis?
1983 cheva pickis 4x4
Re: lamelldiff lr liknande fram?
Låter lite läskigt om man kör på hala vägar och svänger och den helt plötsligt blir låst men har inte testat så vi kanske kan få ett bra svar av nån som vet 

Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Valpen har lamelldiff i fram på fyrhjulsdrift på halt underlag så är den rätt så bråkig vill gärna gå rakt fram å så men de drar ju bra
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0
Wrangler tj 4,0
-
- 4x4xnerd
Ursäkta lite O T - men ändå.
Hur beter sig en torsen under samma förhållanden?
LSD:n är ju mer eller mindre låst hela tiden.
En torsen låser inte förrän en viss varvtalsskillnad uppstår mellan hjulen på samma axel.
Eller hur?
Men hur stor måste varvtalsskillnaden vara för att den ska låsa - eller tvärt om - hur stor kan den tillåtas vara utan att torsen låser?
Kan ju ha en viss betydelse när man t ex ska fickparkera, d v s med fullt styrutslag, och det råder glansis.
B t w så är vissa torsen justerbara så att man själv kan ställa in när den ska låsa.
Hur beter sig en torsen under samma förhållanden?
LSD:n är ju mer eller mindre låst hela tiden.
En torsen låser inte förrän en viss varvtalsskillnad uppstår mellan hjulen på samma axel.
Eller hur?
Men hur stor måste varvtalsskillnaden vara för att den ska låsa - eller tvärt om - hur stor kan den tillåtas vara utan att torsen låser?
Kan ju ha en viss betydelse när man t ex ska fickparkera, d v s med fullt styrutslag, och det råder glansis.
B t w så är vissa torsen justerbara så att man själv kan ställa in när den ska låsa.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Hade torsen på min alfa (framhjulsdriven) fungerade kanon, och inga problem med att svänga.
En torsen låser väl inte helt utan flyttar på något sätt kraften till det hjul med mest motstånd.
En torsen låser väl inte helt utan flyttar på något sätt kraften till det hjul med mest motstånd.
Hannes
Chevrolet Avalanche. -04
Chevrolet Avalanche. -04
-
- Användare
har en trutrack fram i min range rover classik o det funkar skitbra har inte märkt några problem med att bilen vill gå rakt fram utan följer med bra.
lsd,limited slip,brukar väl vara typ 70/30 och Detroit,aussie locker osv 100% släpper väl och "kuggar över" när den inte belastas. bägge varianterna är nog läbbig i en tvär kurva i hög fart? vanlig öppen med manuell spärr typ gwagen,toyota osv är nog bästa alternativet ändå,men är såklart nyfiken.
1983 cheva pickis 4x4
En torsen(trutrac m.fl.) tillåter hur stor hastighetskillnad som hellst, den fördelar bara kraften till hjulet med mest grepp!
Hade en trutrac i en 945 turbo, kunde åka lika fort genom kurvor och rondeller med full gas som utan(sålänge det fanns grepp på vägen) helt underbar!
Enda nackdelen på en skogsbil är att den kräver visst motstånd på båda hjulen för att funka, det gör att den "frihjular" som en öppen diff om du har ett hjul i luften, men det löser man enkelt med en smekning på bromsen!
Hade en trutrac i en 945 turbo, kunde åka lika fort genom kurvor och rondeller med full gas som utan(sålänge det fanns grepp på vägen) helt underbar!
Enda nackdelen på en skogsbil är att den kräver visst motstånd på båda hjulen för att funka, det gör att den "frihjular" som en öppen diff om du har ett hjul i luften, men det löser man enkelt med en smekning på bromsen!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
-
- Beroende
Hmmm, det här med att ha en lamelldiff fram.
Själv är jag lite kluven, men har nog hittat en vettig kompromiss.
I mitt amatörbygge, Beowulf, sitter det lamelldiffar i både fram- och bakaxel. Det handlar i grunden om Toyota Land Cruiser-axlar. Den främre är "stressad", alltså ganska uppspänd via shims. Rent historiskt handlar det om en axel byggd för Formula Offroad ...
Innan man börjar bygga, bör man fundera hur bilen ska användas. I mitt fall vill jag ha en fram- och bakaxel som fungerar ihop med lång fjädringsväg i terräng. Samtidigt ska det också gå att köra "gata", alltså asfalt utan att allt knyter ihop sig.
I princip skulle jag säga att man inte borde satsa på en lamell, torsen eller annan "automatisk" differentialbroms-/ spärr i framaxeln om man inte samtidigt kan koppla ur framhjulen via exempelvis frihjulsnav.
Ta bara "Willy" som exempel, en Jeep TJ. Den har inga frihjulsnav, utan kopplar ur fyrhjulsdrivningen via fördelningslådan. Alla axlar och kardaner snurrar alltså med, även i 2 WD.
För att få en hanterbar bil vid landsvägskörning krävs därför en öppen differential (Ja, och jag kommer inte att gå in på vad det innebär i den här tråden. Vill man bygga, ska man fatta vad det innebär när man skriver "diffad", vilket innebär öppen diff, inget annat.)
Så, Willy är alltså diffad i framaxeln – ända tills jag trycker på knappen till ARB-spärren. Då blir den odiffad, vilket innebär att bägge framhjulen driver lika mycket.
I Beowulfs fall stämmer det inte. Inte hela vägen. Den stressade lamelldiffen håller i ända tills momentet mellan framhjulen inte räcker till. Då börjar det ena framhjulet spinna medan det andra står står still. Men det finns en tanke bakom det. Jag låter hellre lamelldiffen släppa, än riskera att jag har sönder en drivaxel eller drivknut.
Visst, det sitter en elak lamelldiff i framaxeln, men det är okej – i Beowulfs fall. Den har nämligen frihjulsnav. När jag skippar terrängkörningen och kör landsväg, då är lamelldiffen urkopplad eftersom frihjulsnaven är frikopplade.
Så, för att göra berättelsen enkel. Jag skulle skippa allt vad torsen, lamelldiff och andra automatiska difflås handlar om, om man inte kan koppla ur de främre drivaxlarna på sin bil.
"Överraskningar" vid halt väglag och liknande är inte roligt.
Så, fundera på din framaxel är uppbyggd och hur drivningen till den är löst. Utgå från det, och montera en spärr som funkar både on- och offroad.
För övrigt. De som skriver att en fram- eller bakaxel är "diffad", för att de har en lamell- eller differentialspärr – är helt fel ute.
En "diffad" axel är helt öppen, alltså differentierad! Inget annat!
Har man en riktig spärr, eller lamelldiff, då är axeln odiffad! Antingen är spären automatiskt typ Lock Right, eller så väljer föraren att koppla in spärren när den behövs – typ ARB-spärr, eller med vakuum som i Volvos Portalaxlar i TGB-modellerna.
Och som kommentar till exempelvis Pini. Hur kom du fram till att din Volvo Valp har en lamelldiff i framaxeln? Fordonet var aldrig utrustad så original!
Volvo Valpen, den äkta, hade lamelldiff i bakaxeln, inget annat! Sitter det en lamell i din Valps framaxel, då är en eftermonterad. Antingen är bilen original – utan lamelldiff fram, eller så är den eftermonterad. I vilket fall bör du ha koll på vad som gäller, innan du påstår att "Valpen" hade lamelldiff fram – före det har den aldrig haft.
Själv är jag lite kluven, men har nog hittat en vettig kompromiss.
I mitt amatörbygge, Beowulf, sitter det lamelldiffar i både fram- och bakaxel. Det handlar i grunden om Toyota Land Cruiser-axlar. Den främre är "stressad", alltså ganska uppspänd via shims. Rent historiskt handlar det om en axel byggd för Formula Offroad ...
Innan man börjar bygga, bör man fundera hur bilen ska användas. I mitt fall vill jag ha en fram- och bakaxel som fungerar ihop med lång fjädringsväg i terräng. Samtidigt ska det också gå att köra "gata", alltså asfalt utan att allt knyter ihop sig.
I princip skulle jag säga att man inte borde satsa på en lamell, torsen eller annan "automatisk" differentialbroms-/ spärr i framaxeln om man inte samtidigt kan koppla ur framhjulen via exempelvis frihjulsnav.
Ta bara "Willy" som exempel, en Jeep TJ. Den har inga frihjulsnav, utan kopplar ur fyrhjulsdrivningen via fördelningslådan. Alla axlar och kardaner snurrar alltså med, även i 2 WD.
För att få en hanterbar bil vid landsvägskörning krävs därför en öppen differential (Ja, och jag kommer inte att gå in på vad det innebär i den här tråden. Vill man bygga, ska man fatta vad det innebär när man skriver "diffad", vilket innebär öppen diff, inget annat.)
Så, Willy är alltså diffad i framaxeln – ända tills jag trycker på knappen till ARB-spärren. Då blir den odiffad, vilket innebär att bägge framhjulen driver lika mycket.
I Beowulfs fall stämmer det inte. Inte hela vägen. Den stressade lamelldiffen håller i ända tills momentet mellan framhjulen inte räcker till. Då börjar det ena framhjulet spinna medan det andra står står still. Men det finns en tanke bakom det. Jag låter hellre lamelldiffen släppa, än riskera att jag har sönder en drivaxel eller drivknut.
Visst, det sitter en elak lamelldiff i framaxeln, men det är okej – i Beowulfs fall. Den har nämligen frihjulsnav. När jag skippar terrängkörningen och kör landsväg, då är lamelldiffen urkopplad eftersom frihjulsnaven är frikopplade.
Så, för att göra berättelsen enkel. Jag skulle skippa allt vad torsen, lamelldiff och andra automatiska difflås handlar om, om man inte kan koppla ur de främre drivaxlarna på sin bil.
"Överraskningar" vid halt väglag och liknande är inte roligt.
Så, fundera på din framaxel är uppbyggd och hur drivningen till den är löst. Utgå från det, och montera en spärr som funkar både on- och offroad.
För övrigt. De som skriver att en fram- eller bakaxel är "diffad", för att de har en lamell- eller differentialspärr – är helt fel ute.
Har man en riktig spärr, eller lamelldiff, då är axeln odiffad! Antingen är spären automatiskt typ Lock Right, eller så väljer föraren att koppla in spärren när den behövs – typ ARB-spärr, eller med vakuum som i Volvos Portalaxlar i TGB-modellerna.
Och som kommentar till exempelvis Pini. Hur kom du fram till att din Volvo Valp har en lamelldiff i framaxeln? Fordonet var aldrig utrustad så original!
Volvo Valpen, den äkta, hade lamelldiff i bakaxeln, inget annat! Sitter det en lamell i din Valps framaxel, då är en eftermonterad. Antingen är bilen original – utan lamelldiff fram, eller så är den eftermonterad. I vilket fall bör du ha koll på vad som gäller, innan du påstår att "Valpen" hade lamelldiff fram – före det har den aldrig haft.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
-
- 4x4xnerd
Bra skrivet Micke. Instämmer till fullo.Micke valp skrev:
Ja, och jag kommer inte att gå in på vad det innebär i den här tråden. Vill man bygga, ska man fatta vad det innebär när man skriver "diffad", vilket innebär öppen diff, inget annat.
Jag tillhör också dem som blir irrirerade när man inte kan skilja på "diffad" och "odiffad".
B t w så borde du kanske ha förklarat hur det funkar att köra med en "spärrad" framaxel i Beowulf men med urkopplad framhjulsfrift.
Jag vet att ena drivaxeln fram kopplas ur när man väljer 2-hjuldrift.
Alltså spelar det ingen roll om den spärrade "diffkorgen" snurrar runt.
Den har ju ingen fast förbindelse med andra sidans hjul.

Håller med om att förutsättningarna förändras lite om man har frihjulsnav (eller urkopplingsbar drivaxel i framaxeln.)
Men ska man köra med bilen i vinterväglag så skulle jag undvika lamell-diff o detroit-locker oavsett om man har frihjulsnav eller ej.
För man vill ju kunna använda 4wd även på vägen då.
Sen skulle jag inte vara orolig för att använda en torsen eller slungdiff fram även om frihjulsnav saknas.
Slungdiff kan dock vara väldigt tufft mot drivaxlar, så det skulle jag nog undvika ändå...
Men ska man köra med bilen i vinterväglag så skulle jag undvika lamell-diff o detroit-locker oavsett om man har frihjulsnav eller ej.
Sen skulle jag inte vara orolig för att använda en torsen eller slungdiff fram även om frihjulsnav saknas.
Slungdiff kan dock vara väldigt tufft mot drivaxlar, så det skulle jag nog undvika ändå...
-
- 4x4xnerd
Bäst vintertid, alla kategorier, är nog en bil med (spärr-/låsbar) mellandiffrential mellan axlarna och "bromsvärmare" ute vid hjulen.Grottulf skrev: Men ska man köra med bilen i vinterväglag så skulle jag undvika lamell-diff o detroit-locker oavsett om man har frihjulsnav eller ej.
Duger såväl i spenaten som på vinterhala och moddiga vägar/gator. Inga konstigheter. Sköter sig sjäv.
Det läskigaste på vinterväg är en Lock Right i baken på en bil utan mellandiffrential.
Typ Jeep Wrangler.
-
- 4x4xnerd
Enligt vad jag läst på annat forum så kan en torsendiffrential vara mycket tuff mot axlarna.Grottulf skrev:Men ska man köra med bilen i vinterväglag så skulle jag undvika lamell-diff o detroit-locker oavsett om man har frihjulsnav eller ej.
En offroader har råkat ut för 3 drivaxelbrott. Efter det plockade han bort sin torsendiff.
Nu vet jag ju i o f s inte vilken typ/fabrikat av torsen det var fråga om.
Inte heller hur hårt den var förspänd - om det nu var fråga om en justerbar.
Kollade på foto på min Val-Racing, innan den monterades, och såg att den var märkt med 5.0. En "normalförspänning" för gata & spenat. 3.0 rekommenderas för gata och uppåt 8 för terräng.
Jag har ju inte testat torsen-diff själv, men med tanke på konstruktionen tycker jag det låter väldigt skumt att den skulle vara aggressivare än någon annan diff- broms/spärr.
Att det frestar på lite mer än en öppen diff fattar jag, men det är ju oundvikligt om man vill ha mer kraft till det hjul som snurrar tyngst...
Att det frestar på lite mer än en öppen diff fattar jag, men det är ju oundvikligt om man vill ha mer kraft till det hjul som snurrar tyngst...
På grund av att det sitter en eftermonterad lamelldiff för avsedd för bakaxeln i framaxeln på valpen och ja det är en gammel valp av 63 års modell och det beteendet hade den inte med den gamla framaxeln som det satt en vanlig diffrential i
Och ursäkta då Micke valp att jag inte var tillräckligt tydlig å förkunnade att min valp inte är riktigt orginal längre utan har fått en lamell i fram
Och ursäkta då Micke valp att jag inte var tillräckligt tydlig å förkunnade att min valp inte är riktigt orginal längre utan har fått en lamell i fram
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0
Wrangler tj 4,0