Bilen köptes från en bilskrot utanför Hudiksvall i oktober 2013 (inte skrotad, utan från ett dödsbo) och är tänkt att användas som daily driver. Körningen hem till Gotland gick väl sådär, strax söder om Gävle började bilen spotta och gå sämre och sämre för att till slut stanna. Efter en stund startade den igen och gick i en mil innan samma sak hände. Helt okunnig om dessa bilar och mörkret på motorvägen var humöret inte på topp.
Bilen vid inköpstillfället.
Det gick långsamt och med många stopp men till slut var vi i Uppsala och hittade en mercedesverkstad. Fick där tipset att det antagligen var ett igensatt bränslefilter och nåt sånt fanns inte hemma. Däremot trodde meken där att det kunde hjäpa att bara byta det lilla filtret ( ett sånt där som man hänger på bensinslangen på moppen). Det hjälpte och trots missad båt hem kändes framtiden lite ljusare.
Väl hemma läste jag lite i serviceboken och insåg att bilen verkade ha gått sina första 32000 mil innan 1996, bara fyrahundra mil på mätaren efter det.
Däcken var fruktansvärt torra så det blev nya.
Bilen har blivit rostlagad och hemlackad på ett ganska dåligt sätt men om man inte tittar noga ser den ok ut. Vad jag inte stod ut med var att frontdetaljerna var lackade i samma färg som resten av bilen. Fixade det med OKs mattsvarta. Monterade även en hembyggd frontbåge som följde med men aldig sutit på bilen.
Det regnar in lite här och där i bilen och under den nya lacken kryper rost på de vanliga ställena, trösklar, bakdörr osv. Inredningen är således inte jättefräschoch dessutom är förarstolen utbytt till en med annorlunda mönster än resten av bilen. Klädseln är skitig och luktar gammal olja.
När jag hittade en annons på blocket (se min tråd under till-salutips) ringde jag och pratade inredning med dem. Det fanns många bilar med inredning i olika skick och material så när det blev semester åkte jag till Blekinge för att skruva ur klädsel och andra saker jag ville ha, bl a dörrar, lyktsargar, mattor och sånt.
Jag valde ut en bil som såg fräsch ut och skulle börja skruva när det slog mig. Vad kostar hela karossen inklusive inredning? Efter snabb överslagsräkning på vad de ville ha för några dörrar och inredning stod det klart att det var lika bra att lyfta karossen från bilen ( som av allt att dömma bara gått 4700 mil) för att spara både arbete och pengar.
Arbetet med att få loss karossen tog två man cirka fem timmar och ett enkelt lyft med lastmaskin till släpkärra.
Nya karossen hemma.
Tanken är nu att slipa, spackla och lacka den nya karossen, rengöra klädsel och göra allting klart för att montera på mitt gamla chassi. Då blir förhoppningsvis bilen inte ståënde alltför länge utan behöver bara skrapas och rostskyddas innan nya karossen ska på.
Ska försöka uppdatera den här tråden så fort nåt händer och hoppas kunna ställa både dumma och kluriga frågor här.
Hejarop och näsvisa påpekanden mottages tacksamt