Geländewagen som vardags bil
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Geländewagen som vardags bil
hur är den som motor vägs bil ?
vilka modeller ska man ha ?
vilka modeller ska man ha ?
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
Re: Geländewagen som vardags bil
Dom äldre 4petade funkar på motorväg om man håller sig runt 80-90
varvar ganska friskt!

"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
- Beroende
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
- Ort: Göteborg
Re: Geländewagen som vardags bil
har också en äldre kort 240gdt
men militärare så den har kapelltak så den låter endel ...
men jag har den som vinter bil och kör den varje dag.
med turbon på e den helt ok även på motor vägen
men vilken motor och vilken låda samt vilka däck du har betyder jäkligt mycke...
men militärare så den har kapelltak så den låter endel ...
men jag har den som vinter bil och kör den varje dag.
med turbon på e den helt ok även på motor vägen
men vilken motor och vilken låda samt vilka däck du har betyder jäkligt mycke...
// Noodles aKa Andreas
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Re: Geländewagen som vardags bil
lam84 skrev:hur är den som motor vägs bil ?
vilka modeller ska man ha ?
Det första har du redan fått svar på men ang. modell så skulle jag göra så här:
*5 dörrars
*1984 & äldre (slipper skatten)
*33" AT-däck (sänker motorvarvet något)
*Manuell 5 vxl
*Montera/byta till OM606 TD (ca. 180hk & vettig bränsleförbrukning)
Där har du grunden till en robust bil som funkar & även lätt att underhålla/serva själv

Problemen är att hitta vettiga objekt men det finns ju en tråd här om en bildemontering i Blekinge som säljer fina karosser med inredning & ram/chassie klarar sej alltid mycket bättre så det lär du inte behöva byta !
Lycka till!
//F
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
Re: Geländewagen som vardags bil
tänkte mig en från -99 till -05 typ ska vara 5 dörrars vad betyder alla modell namn som g 400 exmpel ?
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
Re: Geländewagen som vardags bil
G400 betyder bara att det är en Geländewagen med en 4liters motor, heter den 300 är det en 3liters osv.
Mitt tipps är en sen 90-talate med 3liters dieselmotor (OM606)
denna motor är mycket bra och vill man ha mera effekt i motorn skickar man pumpen på trimning och fixar med turbon så kan du i princip få så mycket effekt du vill.
Dom större diesel motorerna (350 och 400) har vissa kvalitets problem och dessutom dyrare att äga.
Vill du ha mera komfort och finare inredning köper du en från tidigt/mitten på 2000-talet då får du en CDI motor som är lite förfinad mot dom äldre motorerna men all elektronik gör att vanligt folk inte kan meka själva.
Den stora fördelen med dessa bilarna i mitt tycke är den finare inredningen som ser ut som en mordern perssonbil.
/ADDE
Mitt tipps är en sen 90-talate med 3liters dieselmotor (OM606)
denna motor är mycket bra och vill man ha mera effekt i motorn skickar man pumpen på trimning och fixar med turbon så kan du i princip få så mycket effekt du vill.
Dom större diesel motorerna (350 och 400) har vissa kvalitets problem och dessutom dyrare att äga.
Vill du ha mera komfort och finare inredning köper du en från tidigt/mitten på 2000-talet då får du en CDI motor som är lite förfinad mot dom äldre motorerna men all elektronik gör att vanligt folk inte kan meka själva.
Den stora fördelen med dessa bilarna i mitt tycke är den finare inredningen som ser ut som en mordern perssonbil.
/ADDE
GD300-79 SWB OM617 cab 35"Tire
GD300-81 SWB OM617A picup 35"Tire
GD300-83 SWB OM606 39"Tire
GD300-91 SWB OM605 36" Tire
GD300-97 LWB
G400-02 LWB
(G300D-85 LWB res.dels bil)
LR Defender 90-02
GD300-81 SWB OM617A picup 35"Tire
GD300-83 SWB OM606 39"Tire
GD300-91 SWB OM605 36" Tire
GD300-97 LWB
G400-02 LWB
(G300D-85 LWB res.dels bil)
LR Defender 90-02
Re: Geländewagen som vardags bil
Jag kör 300GD till vardags, ont om motorväg här på ön men så länge man håller sig under 95 så går den på precis drygt en liter /mil med grova 32*12,5 tummare (38liter på 34,5 mil vid senaste tankning)
Hur ska man fixa med turbon för att få mer effekt, lite mer acc hade vart kul...
Hur ska man fixa med turbon för att få mer effekt, lite mer acc hade vart kul...

-86 300 GD med STT-Turbo
Re: Geländewagen som vardags bil
Naeri skrev:Jag kör 300GD till vardags, ont om motorväg här på ön men så länge man håller sig under 95 så går den på precis drygt en liter /mil med grova 32*12,5 tummare (38liter på 34,5 mil vid senaste tankning)
Hur ska man fixa med turbon för att få mer effekt, lite mer acc hade vart kul...
Justera upp bränslemängden eller byte till andra (grövre) pumpelement så kommer du få trevligare körbarhet


*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
Re: Geländewagen som vardags bil
carfrigge skrev:Naeri skrev:Jag kör 300GD till vardags, ont om motorväg här på ön men så länge man håller sig under 95 så går den på precis drygt en liter /mil med grova 32*12,5 tummare (38liter på 34,5 mil vid senaste tankning)
Hur ska man fixa med turbon för att få mer effekt, lite mer acc hade vart kul...
Justera upp bränslemängden eller byte till andra (grövre) pumpelement så kommer du få trevligare körbarhet
FETT! Ser framemot att kunna göra 4hjulsdonuts med min G, men räcker det med att ställa upp pumpen?
Och hur många mil håller min gamla motor om jag får sånt riv i den?
-86 300 GD med STT-Turbo
Re: Geländewagen som vardags bil
adde4x4 skrev:G400 betyder bara att det är en Geländewagen med en 4liters motor, heter den 300 är det en 3liters osv.
Mitt tipps är en sen 90-talate med 3liters dieselmotor (OM606)
denna motor är mycket bra och vill man ha mera effekt i motorn skickar man pumpen på trimning och fixar med turbon så kan du i princip få så mycket effekt du vill.
Dom större diesel motorerna (350 och 400) har vissa kvalitets problem och dessutom dyrare att äga.
Vill du ha mera komfort och finare inredning köper du en från tidigt/mitten på 2000-talet då får du en CDI motor som är lite förfinad mot dom äldre motorerna men all elektronik gör att vanligt folk inte kan meka själva.
Den stora fördelen med dessa bilarna i mitt tycke är den finare inredningen som ser ut som en mordern perssonbil.
/ADDE
är det den motorn i en G 300 -02
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
Re: Geländewagen som vardags bil
är inte tvärsäker men det borde vara det.
Dom nyare motorerna av comonrail (CDI) typ kom 2000 och var 220, 270 eller 320 i början.
Det låter lite konstigt att en 02:a inte har den nyare motortypen men jag vet inte när CDI-motorerna kom i G-klass
Enklast är om du söker på OM606 så hittar du bilder på motorn och kan gämföra med bilen du är intresserad av.
CDI motorerna har elektriska insprutare så det syns direkt. (dessutom ett plastlock som täcker hela motorn)
Du kan även kolla effekten i regbeviset/transportstyrelsen OM606 motorn ska ha 176HK.
/ADDE
Dom nyare motorerna av comonrail (CDI) typ kom 2000 och var 220, 270 eller 320 i början.
Det låter lite konstigt att en 02:a inte har den nyare motortypen men jag vet inte när CDI-motorerna kom i G-klass
Enklast är om du söker på OM606 så hittar du bilder på motorn och kan gämföra med bilen du är intresserad av.
CDI motorerna har elektriska insprutare så det syns direkt. (dessutom ett plastlock som täcker hela motorn)
Du kan även kolla effekten i regbeviset/transportstyrelsen OM606 motorn ska ha 176HK.
/ADDE
GD300-79 SWB OM617 cab 35"Tire
GD300-81 SWB OM617A picup 35"Tire
GD300-83 SWB OM606 39"Tire
GD300-91 SWB OM605 36" Tire
GD300-97 LWB
G400-02 LWB
(G300D-85 LWB res.dels bil)
LR Defender 90-02
GD300-81 SWB OM617A picup 35"Tire
GD300-83 SWB OM606 39"Tire
GD300-91 SWB OM605 36" Tire
GD300-97 LWB
G400-02 LWB
(G300D-85 LWB res.dels bil)
LR Defender 90-02
Re: Geländewagen som vardags bil
Den på filmen har jag inga uppgifter på men det lär nog minst vara grövre element & säkert också större turboNaeri skrev:carfrigge skrev:Naeri skrev:Jag kör 300GD till vardags, ont om motorväg här på ön men så länge man håller sig under 95 så går den på precis drygt en liter /mil med grova 32*12,5 tummare (38liter på 34,5 mil vid senaste tankning)
Hur ska man fixa med turbon för att få mer effekt, lite mer acc hade vart kul...
Justera upp bränslemängden eller byte till andra (grövre) pumpelement så kommer du få trevligare körbarhet
FETT! Ser framemot att kunna göra 4hjulsdonuts med min G, men räcker det med att ställa upp pumpen?
Och hur många mil håller min gamla motor om jag får sånt riv i den?

OM617 är en riktigt stabil konstruktion så den tål mycket övervåld men givetvis ökar ju påfrestningarna.. Många seriösa gör en renovering/kontroll av motorn i samband med trimningen

Finns även en grupp därute som köper en beg.motor och bultar på annan pump & större turbo å gasar vilt utan större problem.
Här har du ännu mer inspiration:

//F
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
Re: Geländewagen som vardags bil
lam84 skrev:adde4x4 skrev:G400 betyder bara att det är en Geländewagen med en 4liters motor, heter den 300 är det en 3liters osv.
Mitt tipps är en sen 90-talate med 3liters dieselmotor (OM606)
denna motor är mycket bra och vill man ha mera effekt i motorn skickar man pumpen på trimning och fixar med turbon så kan du i princip få så mycket effekt du vill.
Dom större diesel motorerna (350 och 400) har vissa kvalitets problem och dessutom dyrare att äga.
Vill du ha mera komfort och finare inredning köper du en från tidigt/mitten på 2000-talet då får du en CDI motor som är lite förfinad mot dom äldre motorerna men all elektronik gör att vanligt folk inte kan meka själva.
Den stora fördelen med dessa bilarna i mitt tycke är den finare inredningen som ser ut som en mordern perssonbil.
/ADDE
är det den motorn i en G 300 -02
2002 är det CDI om den inte är manipulerad/ändrad
Länka uppgifter till objektet om det finns så blir det lättare att få exakta svar !
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
Re: Geländewagen som vardags bil
FETT! Ser framemot att kunna göra 4hjulsdonuts med min G, men räcker det med att ställa upp pumpen?
Och hur många mil håller min gamla motor om jag får sånt riv i den?[/quote]
Den på filmen har jag inga uppgifter på men det lär nog minst vara grövre element & säkert också större turbo
OM617 är en riktigt stabil konstruktion så den tål mycket övervåld men givetvis ökar ju påfrestningarna.. Många seriösa gör en renovering/kontroll av motorn i samband med trimningen
Finns även en grupp därute som köper en beg.motor och bultar på annan pump & större turbo å gasar vilt utan större problem.
Här har du ännu mer inspiration:
//F[/quote]
Bra! Verkar va lite onödigt mycket klös i de där motorerna. Jag har aldrig hållit på med varken diesel eller turbomotorer tidigare så det blir nog spännande.
Farsan har en kompis som håller på med renovering av dieselpumpar, han får nog skruva lite på min...
Ursäkta trådkapningen!
Och hur många mil håller min gamla motor om jag får sånt riv i den?[/quote]
Den på filmen har jag inga uppgifter på men det lär nog minst vara grövre element & säkert också större turbo

OM617 är en riktigt stabil konstruktion så den tål mycket övervåld men givetvis ökar ju påfrestningarna.. Många seriösa gör en renovering/kontroll av motorn i samband med trimningen

Finns även en grupp därute som köper en beg.motor och bultar på annan pump & större turbo å gasar vilt utan större problem.
Här har du ännu mer inspiration:

//F[/quote]
Bra! Verkar va lite onödigt mycket klös i de där motorerna. Jag har aldrig hållit på med varken diesel eller turbomotorer tidigare så det blir nog spännande.
Farsan har en kompis som håller på med renovering av dieselpumpar, han får nog skruva lite på min...
Ursäkta trådkapningen!

-86 300 GD med STT-Turbo
Re: Geländewagen som vardags bil
Här är en film på en G med 8mm pumpelement i Norge
https://www.youtube.com/watch?v=Vh80QzQ1BI0
och en OM617 motor i en Land Rover
https://www.youtube.com/watch?v=bhHnADr70w8
/ADDE
https://www.youtube.com/watch?v=Vh80QzQ1BI0
och en OM617 motor i en Land Rover
https://www.youtube.com/watch?v=bhHnADr70w8
/ADDE
GD300-79 SWB OM617 cab 35"Tire
GD300-81 SWB OM617A picup 35"Tire
GD300-83 SWB OM606 39"Tire
GD300-91 SWB OM605 36" Tire
GD300-97 LWB
G400-02 LWB
(G300D-85 LWB res.dels bil)
LR Defender 90-02
GD300-81 SWB OM617A picup 35"Tire
GD300-83 SWB OM606 39"Tire
GD300-91 SWB OM605 36" Tire
GD300-97 LWB
G400-02 LWB
(G300D-85 LWB res.dels bil)
LR Defender 90-02