Cheva 6,5td tappar ork plötsligt?

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

SkaD
Hemmastadd

Re: Cheva 6,5td tappar ork plötsligt?

Inlägg av SkaD » ons jul 30, 2014 21:57

henke_99 skrev:Egr-ventilen och klockan som styr wastegaten är vacuumstyrda, så funkar inte den pumpen kan det bli felkoder på dessa.

Med symptonen som varit på min bil, låter det troligt att det är vakumpumpen som var den felande länken tror du ?

(tillsammans med det glappande tändningslåset)

SkaD
Hemmastadd

Nya problem, eller samma ..

Inlägg av SkaD » lör aug 30, 2014 18:19

Jaha, bilen funkade bra sisådär två tankar/ett par veckor . Nu har skiten börjat strula igen.
Exakt samma sympton som tidigare, ligger i 110 efter ett par mil hoppar bil till och går skit/låter illa.
Går ner till typ 80 på full gas.
Skillnaden nu var att motorlampan tändes eftersom jag nu har en sådan (den var tidigare urkopplad fick jag reda på.)
Så nu har jag kunnat blinka fram felkodor och det var en hel del.

14# Engine coolant temperature (ECT) sensor -voltage low Wiring, ECT sensor, ECM

17# Injection pump position sensor, high resolution -circuit malfunction Wiring, injection pump position sensor, ECM

18# Injection pump position sensor, low resolution -circuit malfunction Wiring, injection pump position sensor, ECM

29# Glow plug relay -circuit malfunction Wiring, glow plug relay, ECM

35# Fuel injection duration -pulse width signal shorter than expected Wiring, fuel injection duration control solenoid, fuel injection pump control module, ECM

42# Fuel temperature sensor -voltage low Wiring, fuel temperature sensor, ECM

49# Service throttle soon warning lamp -circuit malfunction Wiring, fuses, service throttle soon warning lamp

57# Engine control module (ECM), sensor supply voltage -circuit malfunction Wiring short to ground, poor connections, MAP sensor

62# Turbocharger (TC) boost pressure sensor -voltage low Wiring short circuit to ground, TC boost pressure sensor, ECM

78# Turbocharger (TC) wastegate regulating valve -circuit malfunction Wiring, TC wastegate regulating valve, ECM

Jaha, tips någon? Enda röda tråden jag kan se är low voltage, är det så simpelt som taskig jord?
Alternativt är vacumpumpen. Den skulle ha bytts men verkstan fick inte hem en ny så dom bytte nån slang på den som var trasig istället. Kan det vara den som spökar iaf?

Roggaz78
Användare

Inlägg av Roggaz78 » lör aug 30, 2014 18:42

Antar att du har provat att nolla felkoderna nu innan du fick upp dessa. Tänkte så att en del av dom inte är "gamla" koder. Nolla gör du genom att ta bort batterikablarna en stund

SkaD
Hemmastadd

Inlägg av SkaD » lör aug 30, 2014 19:14

Roggaz78 skrev:Antar att du har provat att nolla felkoderna nu innan du fick upp dessa. Tänkte så att en del av dom inte är "gamla" koder. Nolla gör du genom att ta bort batterikablarna en stund
Jo det ska vara nollat sedan några veckor tillbaka då den var inne på verkstan.
Då var dock en av koderna 33 (dåligt vakum egr), och den verkar ju inte ha kommit tillbaka.

Roggaz78
Användare

Inlägg av Roggaz78 » lör aug 30, 2014 19:52

Då känns de som sagt som det är dålig jord.

SkaD
Hemmastadd

Inlägg av SkaD » lör aug 30, 2014 20:54

Jag har nästan alltid kört med farthållaren då den ryckt till och börjat dumma sig, om det nu kan vara någon ledtråd för någon?
Börjar bli gråhårig på den här bilen ..

Roggaz78
Användare

Inlägg av Roggaz78 » lör aug 30, 2014 21:20

Har du varit kontakt med Stefan på enghs motor i Sundsvall. Han är närmast guru när de gäller 6,5td. Han har hjälp mig med många märkliga fel på våran cheva. Nr. är 073-840 46 23. Värt att prova.

SkaD
Hemmastadd

Inlägg av SkaD » lör aug 30, 2014 21:24

Nej det har jag inte, men han lär väl inte lägga ner tid och energi på det om man inte köper något? :)

Roggaz78
Användare

Inlägg av Roggaz78 » lör aug 30, 2014 21:29

Han har kommit med många tips utan att jag har behövt köpa någe av han

Skriv svar