Problem TH400
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Problem TH400
Hej.
Jag har en äldre Cadillac med GM 6.2L-diesel och TH400 automatlåda.
Lådan fungerar bra och växlar perfekt, men det är en sak som bekymrar mig.
Vid hård belastning, typ i uppförsbackar med släpvagn, luktar det het olja.
Vid körning i längre backar trycker den ur sig olja och skum vid stickan.
Nu har jag en väldigt kort sticka, så det kanske inte behövs så mycket för att det ska flöda över?
Jag inbillar mig att detta inte är som det ska, och vill ha tips på felsökning.
Nästa sommar blir det mycket körning utomlands med släpvagn, och då vill jag känna mig säker.
Det vore bra om detta vart åtgärdat före vintern.
Jag kan tillägga att jag har ingen kylare inkopplad på lådan.
Jag har en äldre Cadillac med GM 6.2L-diesel och TH400 automatlåda.
Lådan fungerar bra och växlar perfekt, men det är en sak som bekymrar mig.
Vid hård belastning, typ i uppförsbackar med släpvagn, luktar det het olja.
Vid körning i längre backar trycker den ur sig olja och skum vid stickan.
Nu har jag en väldigt kort sticka, så det kanske inte behövs så mycket för att det ska flöda över?
Jag inbillar mig att detta inte är som det ska, och vill ha tips på felsökning.
Nästa sommar blir det mycket körning utomlands med släpvagn, och då vill jag känna mig säker.
Det vore bra om detta vart åtgärdat före vintern.
Jag kan tillägga att jag har ingen kylare inkopplad på lådan.
-
- Användare
- Inlägg: 88
- Blev medlem: lör mar 15, 2014 14:56
- Ort: enköping
Re: Problem TH400
Jag ska göra det. Det finns en inbyggd "blåsa" i kylaren.joel f-100 skrev:Sätt ditt kylning till lådan e att rekomendera!
Tror du avsaknad av kylning är orsaken till mitt problem?
Re: Problem TH400
En temp givare på lådan är nog inte helt dumt heller.
Är inte hydraliskt styrda lådor (gissar den är sådan?) känsliga mot att gå varma?
att det luktar het olja är nog inte så konstigt om det går tungt för stackaren.
Är inte hydraliskt styrda lådor (gissar den är sådan?) känsliga mot att gå varma?
att det luktar het olja är nog inte så konstigt om det går tungt för stackaren.
-
- Användare
- Inlägg: 88
- Blev medlem: lör mar 15, 2014 14:56
- Ort: enköping
Re: Problem TH400
Mm skulla tro de till 110%
Byt filter olja å koppla in den håll sen stora tummen.
Glöm inte kolla kyl fläkten så den e frisk om den inte e en stum..
Även att hela fläktkåpan sitter där den gör nytta
Byt filter olja å koppla in den håll sen stora tummen.
Glöm inte kolla kyl fläkten så den e frisk om den inte e en stum..
Även att hela fläktkåpan sitter där den gör nytta
Jag samlar på bilvrak
Re: Problem TH400
Olja och filter är tämligen nybytta.joel f-100 skrev:Mm skulla tro de till 110%
Byt filter olja å koppla in den håll sen stora tummen.
Glöm inte kolla kyl fläkten så den e frisk om den inte e en stum..
Även att hela fläktkåpan sitter där den gör nytta
Oljan såg fin ut, inga partiklar eller smuts i tråget.
Jag har elfläkt och någon kåpa finns inte.
-
- Användare
- Inlägg: 58
- Blev medlem: tor okt 17, 2013 7:24
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Problem TH400
Th400 kan trycka ur sig lite genom avluftingen när den belastas hårt. Kylare med inbyggda automatlådekylare är de bästa när det kommer till att hålla ned värmen från convertern. De har dock en nackdel att det kan komma vatten i lådan om det går hål i värmeväxlaren. Då kokar vattnet bort från oljan när man belastastar som du beskriver. Kokar oljan i lådan så kommer den främre packboxen i pumpen smälta och bussningen som styr oljepumpshubben brukar krympa och då läcker det massor med olja!!
Cheva C10 stepside -66
Cheva K1500 350 & th700 -88
Volvo 142 dragracingbil. 2.3liters turbofyra på metanol och powerglide.
Cheva K1500 350 & th700 -88
Volvo 142 dragracingbil. 2.3liters turbofyra på metanol och powerglide.
-
- Användare
- Inlägg: 58
- Blev medlem: tor okt 17, 2013 7:24
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Problem TH400
Det är bara lyfta stickan och lukta på oljan. Har oljan kokat så luktar den apa. Jag brukar säga att det är en doft som påminner om avföring och grillkorv ungefär 

Cheva C10 stepside -66
Cheva K1500 350 & th700 -88
Volvo 142 dragracingbil. 2.3liters turbofyra på metanol och powerglide.
Cheva K1500 350 & th700 -88
Volvo 142 dragracingbil. 2.3liters turbofyra på metanol och powerglide.
Re: Problem TH400
Oljan luktar som ny.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 218
- Blev medlem: tor jun 11, 2009 10:28
- Ort: Sollentuna
Re: Problem TH400
jag hade liknande problem. min tryckte ur sig rätt mycket olja när den vart varm men det var för att muffen som sitter runt stickans rör saknades så det hade kommit in vatten i lådan när vi var ut ich lekte i vattenpölar 
men jag skulle tipsa dig om att montera dit originalfläkt med kåpa för många får problem när dem tar bort dem och ersätter med elfläkt då en elfläkt bara kyler den biten den täcker av kylaren
medans original drar luft igenom hela kylaren 

men jag skulle tipsa dig om att montera dit originalfläkt med kåpa för många får problem när dem tar bort dem och ersätter med elfläkt då en elfläkt bara kyler den biten den täcker av kylaren


Kör Volvo 740 TIC -86 och Chevrolet K30 Crew Cab Dually -84