bygga om fördelningslåda till fram eller bakhjulsdrift

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Fisketorp
Guru

Re: bygga om fördelningslåda till fram eller bakhjulsdrift

Inlägg av Fisketorp » ons sep 24, 2014 9:53

Ska inte läsa en fråga för snabbt märker jag :rodnar:

Hay vanlig är en Np205? Och prisbild på en sådan.
Dana 300 är den dyr pga ovanlig eller att den är eftertraktad :)

Micke valp
Beroende

Inlägg av Micke valp » ons sep 24, 2014 10:35

Ja, ja. Vi släpper det hela. (Och någon vuxenmobbning från min sida var inte alls meningen.)

Dana 300 var den sista av fördelningslådor i Jeep med kugghjulsdrivning istället för som senare, kedja. Jo, den är eftertraktad, men går nog fortfarande att få loss för kanske en 3.000 kr någonting.

"Front Dig" som jag nämnde tidigare är ett trick som bl. a. trial-förarna kan använda. Man kopplar ur bakhjulsdrivningen, bromsar bakaxeln separat och låter framhjulen "gräva" bilen runt. Alltså en riktigt tight sväng när det är trångt.

Ibland kan det vara något för vanliga terrängkörare också, men oftast backar man istället och tar ett omtag. Själv har jag testat någon gång, men tycker att det är enklare att ta ett omtag. Själva front dig-läget kom "gratis" när jag byggde om en Dana 300 för att kunna köra på bara bakhjulsdrivning och lågväxel.
Senast redigerad av Micke valp den ons sep 24, 2014 13:04, redigerad totalt 1 gånger.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

volvorobban86
Veteran

Inlägg av volvorobban86 » ons sep 24, 2014 11:37

En tanke kan vara att han kanske har en rwd bil och kanske lurar på att nyttja medbringarn till framhjulsdriften att driva tex en hydraulpump? Bara en tanke :tumbup:
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

rickard
Hemmastadd

Inlägg av rickard » ons sep 24, 2014 14:04

Börjar med att tacka för alla svar! Särskilt det första som innehöll det jag ville veta.
Borde såklart ha förtydligat min fråga med "går det att bygga om en fördelningslåda på önskat vis - och i så fall vilken?"
Får nog lov att säga att jag ändå blivit positivt överraskad över responsen här, som då någon också sa så lär inte detta behov vara särskilt vanligt.
poängterar även att det ska gå att köra både rwd och fwd, - och då ska även kardan som inte används kunna stå "still" en längre stund och max effekt ska kunna tas ut ur motorn, nämner det så inte oljepumpen sitter på bakre kardan t.ex... men hitintills låter det ju som att np205 är något jag ska leta efter.

Var hittar jag en Np205? (kanske främst vilka årsmodeller)
Finns det något "kit" till denna lådan så man kan få ingående kardan ist (så jag kan köra med vilken motor & låda som helst) ? alternativ om någon byggt om och vad som behöver göras i stora drag
annars lär jag leta efter ett komplett växellådspaket - som jag antar kan passa chevas 6,5 td som skulle kunna vara en lämplig motor

offroader65
Hemmastadd

Inlägg av offroader65 » ons sep 24, 2014 14:13

En fundering?

Skulle det inte kunna gå att använda en fördelningslåda med differential typ lada niva och sen bromsa en axel?

MVH Bengt
Bättre med en terrängbil i skogen än tio på gatan

rickard
Hemmastadd

Inlägg av rickard » ons sep 24, 2014 14:18

offroader65 skrev:En fundering?

Skulle det inte kunna gå att använda en fördelningslåda med differential typ lada niva och sen bromsa en axel?

MVH Bengt
njäe rent teoretiskt, och praktiskt också iof så går det ju med haken på att utväxlingen blir dubbel... = lite för bra toppfart så man skulle bli tvungen att köra på låg hela tiden (tror det skulle slita en hel del)... rätt säker nu på att en moddad np205 blir bästa lösningen

Micke valp
Beroende

Inlägg av Micke valp » ons sep 24, 2014 14:30

Halloj.

Jag skulle tro att en NP 205 kan funka för dig. Men jag är inte riktigt med på hur du menar med att en kardan ska kunna stå still. Menar du att den ska vara frikopplad från fördelningslådan, eller även från differentialen i axeln?

I vilket fall. Om du vill komma åt FWD och RWD och kunna välja – Sök lite på NP 205 Twin stick.
Det är en ombyggnad till dubbla spakar som frikopplar fram- eller bakaxel samt hög- och lågväxel.
Det är en rätt enkel operation, men du får förmodligen plocka ur en av skiftgafflarna och slipa den en aning.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Chevrolet_Racing
Hemmastadd

Inlägg av Chevrolet_Racing » ons sep 24, 2014 17:49

Hej
Till NP205 finns det färdiga kit att köpa samt guider om hur man gör det själv :D finns ett par tillverkare av dessa kit.

Om du vill ha en kardandriven fördelningslåda så ska du kolla efter en NP205 divorced ifrån dodge eller ford men ford har driver side drop på sina.
Kör Volvo 740 TIC -86 och Chevrolet K30 Crew Cab Dually -84

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » ons sep 24, 2014 19:01

Att ha en fördelningslåda med diff och sen bromsa ena axeln ger förutom dubblad hastighet på den andra axeln samma effekt som när ungdomarna gör enhjulsburnisar med sina volvo 740, diffen skrotar ihop ganska omgående eftersom den inte är gjord för detta.
rickard skrev:Var hittar jag en Np205? (kanske främst vilka årsmodeller)
Finns det något "kit" till denna lådan så man kan få ingående kardan ist (så jag kan köra med vilken motor & låda som helst) ? alternativ om någon byggt om och vad som behöver göras i stora drag
annars lär jag leta efter ett komplett växellådspaket - som jag antar kan passa chevas 6,5 td som skulle kunna vara en lämplig motor
205:an sitter på vissa chevor under 70 och 80-tal. Finns inget specifikt att leta efter mer exakt. Den bästa varianten sitter ihop med th400, den har grövst ingående axel. 205:an har ingen oljepump, det är stänksmörjning som gäller och det är 80/90-olja i den.

Ska du ha en 6,5td så skaffa då en med tillhörande 4l80e automat så passar en np205 från en th400 rakt på utgående axeln. Alternativt om du inte vill ha datastyrd låda så letar du enklast upp en th400-np205 i ett paket.

205:an satt även ihop med en del th350, men den modellen har en betydligt sämre ingående axel.

Att modifiera 205:an till dom önskade växellägena kräver att man tar ut ena växelarmen o slipar om ett par spår i den för att ta bort spärren (går inte att slipa hur som helst, det är även spärrat så man inte kan få i högväxel på ena axeln och lågväxel på andra axeln samtidigt) som hindrar bakhjulsdriften från att gå i friläge när framhjulsdriften är inkopplad. Det är en rätt enkel operation, har själv gjort det på lådan i min blazer.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Lone Wolf
Beroende

Inlägg av Lone Wolf » ons sep 24, 2014 19:25

Går np200 att bygga om som np205??

offroader65
Hemmastadd

Inlägg av offroader65 » tor sep 25, 2014 17:41

NP 205 finns även i IH 1200 som divorced
Bättre med en terrängbil i skogen än tio på gatan

Olof
Beroende

Inlägg av Olof » tor sep 25, 2014 21:16

Fördelningslådan på Volvo TGB 11, 13 och 20 är ju bra grejor som tål mycket däng. Framhjulsdriften kopplas ur med vacuum. Det borde gå att knyppla dit en sådan urkopplingsmojäng även på bakre kardanen. Dessutom finns det extra krafttag riktat bakåt. Lätta att ympa dit på en GM-automat. Fördelningslådorna finns överallt och kostar 1500 pix. Fast med extra klokopplingen, så går det ju åt två...
Beyond bolt-on. Beyond recond.

russinet
Veteran
Kontakt:

Inlägg av russinet » fre sep 26, 2014 7:34

offroader65 skrev:NP 205 finns även i IH 1200 som divorced
IH 1200 har inte NP205 De har NP203 som är väldigt lik NP205 Men den tvivlar jag på att det går att bygga om lika enkelt son NP205.

Jag har några NP205or till TH400 och TH350 som är till salu och jag kan hjälpa till att bygga om dem så du får de funktioner som du vill ha.
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar