Hay vanlig är en Np205? Och prisbild på en sådan.
Dana 300 är den dyr pga ovanlig eller att den är eftertraktad

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
njäe rent teoretiskt, och praktiskt också iof så går det ju med haken på att utväxlingen blir dubbel... = lite för bra toppfart så man skulle bli tvungen att köra på låg hela tiden (tror det skulle slita en hel del)... rätt säker nu på att en moddad np205 blir bästa lösningenoffroader65 skrev:En fundering?
Skulle det inte kunna gå att använda en fördelningslåda med differential typ lada niva och sen bromsa en axel?
MVH Bengt
205:an sitter på vissa chevor under 70 och 80-tal. Finns inget specifikt att leta efter mer exakt. Den bästa varianten sitter ihop med th400, den har grövst ingående axel. 205:an har ingen oljepump, det är stänksmörjning som gäller och det är 80/90-olja i den.rickard skrev:Var hittar jag en Np205? (kanske främst vilka årsmodeller)
Finns det något "kit" till denna lådan så man kan få ingående kardan ist (så jag kan köra med vilken motor & låda som helst) ? alternativ om någon byggt om och vad som behöver göras i stora drag
annars lär jag leta efter ett komplett växellådspaket - som jag antar kan passa chevas 6,5 td som skulle kunna vara en lämplig motor
IH 1200 har inte NP205 De har NP203 som är väldigt lik NP205 Men den tvivlar jag på att det går att bygga om lika enkelt son NP205.offroader65 skrev:NP 205 finns även i IH 1200 som divorced