All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Kungsis
- Hemmastadd
Ok, tack för svaren

. Om jag fattat rätt, så funkar det men jag ska passa mig för att belasta för mycket och för länge och framför allt förstå att jag bara får halva effekten (iaf om motorerna ska överleva). Kolla under säljestips tråden så hittar ni en länk med en massa Ramsey delar inkl. motorer och eftersom jag inte sålt någon, så får jag väl använda i stället
M.v.h
Kungsis
-
rickard
- Hemmastadd
är 24-voltaren jättekraftig, så att du klarar dig gott och väl med 25% av den effekten när du fastnat?
om inte... försök få dit ett till batteri så du kommer upp i 24 volt
så isf blir frågan; hur bär man sig åt för att få laddning på båda batterierna om man kör bilen på 12 och sen har ett till i serie endast till winschen? möjligt? låter iaf som att den där winschen inte blir långlivad på 12v
-
Mathias T
- 4x4xnerd
Finns speciella reläer som låter batterierna växla mellan paralellt och serie,används på vissa maskiner med 12v elsystem och 24v startmotor.
Det skulle kunna fungera med kostar nog en bra slant
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
Vanderlei
- Rutinerad
Jag har bytt ut 24v motorn på min vinsch till en 12v. Då testade jag att köra 24v motorn på 12v och det hände verkligen inte mycket. I praktiken försvinner ganska mycket effekt i växellåda och lager och det blir inte mycket kvar att dra bilen med.
mvh Jocke
-
Andreas
- Beroende
Mathias T skrev:Finns speciella reläer som låter batterierna växla mellan paralellt och serie,används på vissa maskiner med 12v elsystem och 24v startmotor.
Det skulle kunna fungera med kostar nog en bra slant
Sådant relä sitter på bla zeta traktorer, kostar drygt 600kr så dom är inte så farligt dyra med tanke på vad dom pallar med för effekt.