Dela en MB drivaxel

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Kungsis
Hemmastadd

Dela en MB drivaxel

Inlägg av Kungsis » fre okt 10, 2014 22:15

En damask har sprucket på en drivaxel på min gamla 300TD 79.a. Har delat själva plåtklumpen och därigenom även själva knuten, men det återstår att få bort själva ena halvan av knutkorset från drivaxeln. Har sökt överallt men hittat att man ska lämna bort till verkstad, fast jag har ju en liten verkstad, så då får jag väl lämna till mig själv 8) . Någon som har några tips? Eller är det värme och våld som gäller?

M.v.h
Kungsis

JohnE
Beroende

Re: Dela en MB drivaxel

Inlägg av JohnE » fre okt 10, 2014 23:01

Vet inte hur det är på w123'an, men på w124'an är det i alla fall bara den inre knuten som är borttagbar, den yttre är svetsad från fabrik och kan inte delas/renoveras (om man nu inte jobbar med specifikt sånt, fast då skulle du nollningen fråga här :mrgreen:)

Edit: På den som går att ta bort sitter det c-clips lite svåråtkomligt när man fått bort plåtlocket. Leta lite :)

Kungsis
Hemmastadd

Re: Dela en MB drivaxel

Inlägg av Kungsis » fre okt 10, 2014 23:41

Fint :D . Ska leta. Den yttre är inte svetsad på min utan gjord i ett stycke med själva tappen som ska in i nav/klumpen, så där är det ingen ide. Men det är den inre som behövs tas bort för att smidigt kunna byta damask.

M.v.h
Kungsis

Skriv svar