All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Kungsis
- Hemmastadd
- Inlägg: 131
- Blev medlem: tis feb 07, 2012 0:33
- Ort: Motala
Inlägg
av Kungsis » fre okt 10, 2014 22:15
En damask har sprucket på en drivaxel på min gamla 300TD 79.a. Har delat själva plåtklumpen och därigenom även själva knuten, men det återstår att få bort själva ena halvan av knutkorset från drivaxeln. Har sökt överallt men hittat att man ska lämna bort till verkstad, fast jag har ju en liten verkstad, så då får jag väl lämna till mig själv

. Någon som har några tips? Eller är det värme och våld som gäller?
M.v.h
Kungsis
-
JohnE
- Beroende
- Inlägg: 1069
- Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
- Ort: Västerås
Inlägg
av JohnE » fre okt 10, 2014 23:01
Vet inte hur det är på w123'an, men på w124'an är det i alla fall bara den inre knuten som är borttagbar, den yttre är svetsad från fabrik och kan inte delas/renoveras (om man nu inte jobbar med specifikt sånt, fast då skulle du nollningen fråga här

)
Edit: På den som går att ta bort sitter det c-clips lite svåråtkomligt när man fått bort plåtlocket. Leta lite

-
Kungsis
- Hemmastadd
- Inlägg: 131
- Blev medlem: tis feb 07, 2012 0:33
- Ort: Motala
Inlägg
av Kungsis » fre okt 10, 2014 23:41
Fint

. Ska leta. Den yttre är inte svetsad på min utan gjord i ett stycke med själva tappen som ska in i nav/klumpen, så där är det ingen ide. Men det är den inre som behövs tas bort för att smidigt kunna byta damask.
M.v.h
Kungsis