Beslutsångest!! Behöver seriösa råd!!

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Cummins_83
Användare

Beslutsångest!! Behöver seriösa råd!!

Inlägg av Cummins_83 » lör okt 18, 2014 10:58

Hej kära offroad vänner!
Jag har lite beslutsångest vad jag ska köpa för bil??
Det står emellan en toyota land cruiser -98 3.0 diesel (tror de e turbo) och en nissan patrol -99 2,8 td??
Skall brukas som pendlarbil till oslo (20mil) och även offroad men inte nån extrem körning!!
Jag vill veta körförhållande, servicevänlighet, kostnader för delar/äga m.m
Jag fattar ju att alla som äger toyota anser att dom ä bättre och vice verse men ja är tacksam för den hjälp jag kan få.
Och snälla inga diskutioner utan ge eran egen uppfattning

Tack på förhand/ Hillbilly
Black Smocke Dont Mean Broke

K J H
Beroende

Re: Beslutsångest!! Behöver seriösa råd!!

Inlägg av K J H » sön okt 19, 2014 3:32

Jag har inte ägt nån LC men en kompis kör en -99 LC100 diesel...
Jag har Nissan Patrol GR 2.8-99 som bruksbil... Tycker båda verkar vara toppklassbilar, och utifrån vad han sagt så skulle jag inte ha nåt emot en LC100!! Nackdelen tycker jag är prislappen ... Han gav dubbelt så mkt för sin LC! Sen är LC inte lika lätt att höja då den har IFS framvagn har jag för mej.
Fördel med LC är att den känns nyare o tystare inuti tycker jag, inte för Nissan är bullrig så men toyotan har nog lite mer komfort....

Min är 3 tum höjd och rullar på 35" AllTerrain däck och är väldigt nöjd! Drar ca 0,9-1,0 lit / mil landsväg, 4500kr i skatt (lb-reggad) riktig diffspärr i bakaxeln ( vilket han inte har på sin konstigt nog)
För några veckor sen var vi utomlands o lasta in hela familjen ,6 pers, och åkte till Arlanda , ca 18mil enkel resa, full bil med packning o sen stod den en vecka på parkeringen tills vi kom hem... Bara o hoppa in o åka hem. Inget strul inga konstigheter... Ena dagen taxi till Arlanda, nästa dag offroadträff med hela familjen... Mycket mångsidig bil
Inte bytt nå saker alls, bara servat o tvättat
Men visst, vissa saker är ju rätt dyra till dom men det är ju till toyotan åxå...
Se bara till att hitta en som inte är sönderrostad isf... Trösklarna på patrol y61 är der vanligaste stället!

Som pendlarbil är dom nog rätt lika, ingen är väl nån räser direkt, men gäller det Nissan i allafall är det ju bra om den har en KCR-box tex så det blir lite mer ork i bilen. Men den trivs bäst i runt 100km/h på motorväg, kanske 110km/h men inte mer än så anser jag iaf :roll:

Hoppas du vart lite klokare :tumbup:
#patrol-garaget

Cummins_83
Användare

Re: Beslutsångest!! Behöver seriösa råd!!

Inlägg av Cummins_83 » sön okt 19, 2014 11:28

Okej, ja lite klokare :) men de lutar åt en patrol.. LC jag fann på som va intressant var en LC90 så jag vet inte hur dom är att ha
Men tack för tipset iaf :)
Black Smocke Dont Mean Broke

Skriv svar