Om Ryssen kommer?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

peterand
Beroende

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av peterand » sön okt 19, 2014 23:23

OM vi hittar en ubåt och den är rysk och vi sänker den, vad händer då?
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Camilla
Hemmastadd

Inlägg av Camilla » sön okt 19, 2014 23:44

Kanske detta är lite vad Sverige behöver för att vi ska inse hur försvarsmakten styrs utav en regering som bryr sig mer om hur Sveriges relation till USA förbehåller sig, än om hur man ska kunna försvara sitt eget land i händelser som denna.
Vi har ett försvar idag som Ryssland finner skrattretande. Spetsnaz utbildar soldater som kommer få Sverige på knäna med ett par få knytnävsslag.
Vi kommer få öppna våra hem för ryska soldater, laga mat åt dem och ge bort våra bilar.
Under tiden kommer dom frusta av skratt för att vi är så oförberedda och tror att USA är frälsaren som kommer rädda oss.

Sverige bör se detta som en väckarklocka och tacka ryssen för att dom vill öppna upp ögonen hos våran regering.
Vi har haft en politik som gått ut på att blunda och tro att allt löser sig. Att USA räddar oss eller våra grannländer. Att Sverige inte aktivt behöver göra något själva.
Nu har verkligheten hunnit ikapp vårat lilla land. Kanske lite för sent.
Vi behöver förstärka de flesta punkter i vårt försvar. Luftvärn, markförband, marin och vapensystem.
Inför värnplikt.
Utöka försvaret radikalt, för idag har vi bara resurser som kan motstå ett större anfall ett par få dagar.
Vad inger det för repekt?

Långfredagen 2013 övade Ryssland attack mot Sverige.
Att inte det var väckarklocka nog är inte godtagbart.
Sverige hade inte några soldater eller plan redo den natten.
Försvaret ska ha signalspaning och bevakning dygnet runt.
Med startklara stridsplan i beredskap.
Vad gick fel?
Nato räddade situationen och Sverige tappade bara ansiktet halvvägs.
Vi har tre-fyra flygdivisioner idag. Varav två inte har tillräckligt med personal för beredskap.

Nej, det känns inte som att svenska regeringen lever i samma verklighet som Ryssland. Nämligen den att vara patriot inte är så dumt.

Att gå med i Nato är Sveriges enda räddning. För vi har en regering som fortfarande sover med tummen i munnen, kramar nallebjörnen och låtsas att hela världen är rosa.
Jag skäms över den fjärdedelen svensk jag har i mitt blod.
För detta var inte vad mina förfäder kämpade och dog för.
Ett la la-land som tror på att frälsaren ska hjälpa oss.
Det är ett hån mot svenska folket det våran regering trallar runt i.
Jag hoppas att någon i regeringen vaknar upp ur kaffe och kanelbulle fikat och inser att ett avgörande beslut ska tas nu. Hur försent det än är.

MattisH
Guru

Inlägg av MattisH » mån okt 20, 2014 6:48

Camilla skrev:mängder med bra text

:tumbup: :tumbup: Spot-On!
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

puppe
Användare

Inlägg av puppe » mån okt 20, 2014 7:55

Jag tycker vi sjunger "We shall overcome". Hjälper inte det så tar vi "Fädernas kyrka" och drar till skogs med höga knäuppdragningar, en och annan terrängbil och lömska baktankar. :beer:
Valp-63. Nu med winch!
Valp -62.

PontusH
Hemmastadd

Inlägg av PontusH » mån okt 20, 2014 9:39

Camilla skrev:Kanske detta är lite vad Sverige behöver för att vi ska inse hur försvarsmakten styrs utav en regering som bryr sig mer om hur Sveriges relation till USA förbehåller sig, än om hur man ska kunna försvara sitt eget land i händelser som denna.
Vi har ett försvar idag som Ryssland finner skrattretande. Spetsnaz utbildar soldater som kommer få Sverige på knäna med ett par få knytnävsslag.
Vi kommer få öppna våra hem för ryska soldater, laga mat åt dem och ge bort våra bilar.
Under tiden kommer dom frusta av skratt för att vi är så oförberedda och tror att USA är frälsaren som kommer rädda oss.

Sverige bör se detta som en väckarklocka och tacka ryssen för att dom vill öppna upp ögonen hos våran regering.
Vi har haft en politik som gått ut på att blunda och tro att allt löser sig. Att USA räddar oss eller våra grannländer. Att Sverige inte aktivt behöver göra något själva.
Nu har verkligheten hunnit ikapp vårat lilla land. Kanske lite för sent.
Vi behöver förstärka de flesta punkter i vårt försvar. Luftvärn, markförband, marin och vapensystem.
Inför värnplikt.
Utöka försvaret radikalt, för idag har vi bara resurser som kan motstå ett större anfall ett par få dagar.
Vad inger det för repekt?

Långfredagen 2013 övade Ryssland attack mot Sverige.
Att inte det var väckarklocka nog är inte godtagbart.
Sverige hade inte några soldater eller plan redo den natten.
Försvaret ska ha signalspaning och bevakning dygnet runt.
Med startklara stridsplan i beredskap.
Vad gick fel?
Nato räddade situationen och Sverige tappade bara ansiktet halvvägs.
Vi har tre-fyra flygdivisioner idag. Varav två inte har tillräckligt med personal för beredskap.

Nej, det känns inte som att svenska regeringen lever i samma verklighet som Ryssland. Nämligen den att vara patriot inte är så dumt.

Att gå med i Nato är Sveriges enda räddning. För vi har en regering som fortfarande sover med tummen i munnen, kramar nallebjörnen och låtsas att hela världen är rosa.
Jag skäms över den fjärdedelen svensk jag har i mitt blod.
För detta var inte vad mina förfäder kämpade och dog för.
Ett la la-land som tror på att frälsaren ska hjälpa oss.
Det är ett hån mot svenska folket det våran regering trallar runt i.
Jag hoppas att någon i regeringen vaknar upp ur kaffe och kanelbulle fikat och inser att ett avgörande beslut ska tas nu. Hur försent det än är.

Riktigt bra skrivet ! :tumbup:
Mercedes Geländewagen 280ge, 1989

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » mån okt 20, 2014 10:42

När ryssen kommer tar jag fram min lilla "Ryss" och smälter in i mängden. :D
En kulspruteattrapp på takräcket på min matt miltärgröna "ARMY Edition" och en röd stjärna fram på kepsen så........ :jump:
Äkta rysk svart&vit tvärrandig undertröja har jag redan. 8)
Eller vad tror ni? :lol:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

PontusH
Hemmastadd

Inlägg av PontusH » mån okt 20, 2014 12:11

Wältmeister skrev:När ryssen kommer tar jag fram min lilla "Ryss" och smälter in i mängden. :D
En kulspruteattrapp på takräcket på min matt miltärgröna "ARMY Edition" och en röd stjärna fram på kepsen så........ :jump:
eftersom den ryska tröjan är vit och BLÅ randig så är det nog smartast att inte gå ur bilen hehe ;)

Baua
Rutinerad

Inlägg av Baua » mån okt 20, 2014 13:05

Spara den vit och svart randiga, chansen är stor att du får användning av den i det Sibirska fånglägret. :tumbup:

Wältmeister skrev:När ryssen kommer tar jag fram min lilla "Ryss" och smälter in i mängden. :D
Är huvudet dumt får plånboken lida!

Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs

VW Syncro Caravelle 1.6TD

Camilla
Hemmastadd

Inlägg av Camilla » mån okt 20, 2014 13:13

Baua skrev:Spara den vit och svart randiga, chansen är stor att du får användning av den i det Sibirska fånglägret. :tumbup:
:mrgreen: :tumbup:

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » mån okt 20, 2014 13:33

[quote="PontusH
eftersom den ryska tröjan är vit och BLÅ randig så är det nog smartast att inte gå ur bilen hehe ;)[/quote]
:iagree: Min ÄR vit & blå-randig. :rodnar:
Du har rätt! :o
Hur vissterrru? :?
:shock:

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » mån okt 20, 2014 13:34

Baua skrev:Spara den vit och svart randiga, chansen är stor att du får användning av den i det Sibirska fånglägret. :tumbup:
:poke:

macke
OffroadGeek

Inlägg av macke » mån okt 20, 2014 14:15

Tror ni dom gått i land som det också pratas om?
TGB 13

NS
Rutinerad

Inlägg av NS » mån okt 20, 2014 14:51

macke skrev:Tror ni dom gått i land som det också pratas om?
Nej, det är knappast troligt, som jag skrev innan, media älskar att konspirera! Den enda vettiga som får lov att uttala sig på Expressen är enligt mig Carl Bergqvist stridspilot och major på F21. Läs gärna hans blogg http://wisemanswisdoms.blogspot.se" onclick="window.open(this.href);return false; Den oinvigde bör även bläddra några sidor bakåt bland inläggen, så kanske man förstår att det som skett i helgen inte kommer som en överraskning..
Jeep J20 truck.

huricane4
Användare

Inlägg av huricane4 » mån okt 20, 2014 16:28

Hoppas vi har fler bevis än den värdelösa bilden som publiceras i tidningar världen över....

PontusH
Hemmastadd

Inlägg av PontusH » mån okt 20, 2014 18:04

Wältmeister skrev:[quote="PontusH
eftersom den ryska tröjan är vit och BLÅ randig så är det nog smartast att inte gå ur bilen hehe ;)
:iagree: Min ÄR vit & blå-randig. :rodnar:
Du har rätt! :o
Hur vissterrru? :?
:shock:
[/quote]

flera på mitt jobb ( försvaret) har såna på gymmet haha :D

Skriv svar