Allt som handlar om JEEP här
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
dracc
- Användare
Hej!
Jag mottog idag ett brev i min brevlåda om att min bil (ZJ -94) skulle återkallas på grund av att bränsletanken (eventuellt) skulle sitta på fel avstånd från karossen.
Brevet är skrivet på knackig svenska och innehåller ett "kampanjen nummer" N45. Hittar ingenting på
http://www.fiat.se" onclick="window.open(this.href);return false; som de refererar till denna "kampanj" och inte heller via google kan jag hitta någonting om detta.
Har någon annan här råkat ut för detta eller vet mer om det?
UPPDATERING:
Såhär ser pappret ut, tänkte att det kanske är lättare att fastställa statusen då.
Bild
Senast redigerad av
dracc den mån okt 20, 2014 20:09, redigerad totalt 2 gång.
-
Mpower520
- Beroende
På en 20 år gammal bil?? Luktar jävelskap lång väg

VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
-
dracc
- Användare
Mpower520 skrev:På en 20 år gammal bil?? Luktar jävelskap lång väg

Det var så jag tänkte också men alla logotyper finns ju på plats och de har varit noggranna med att skriva ut kontaktuppgifter..

-
Danne
- OffroadGeek
-
Kontakt:
Vad skriver dom att du ska göra? Kontakta närmaste återförsäljare eller skicka den med båt till afrika?
Offroad: Mitsubishi
L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
dracc
- Användare
Danne skrev:Vad skriver dom att du ska göra? Kontakta närmaste återförsäljare eller skicka den med båt till afrika?
Kontakta närmsta serviceverkstad som jag ska hitta via en lista på mina närmsta verkstäder som skulle vara bifogad men inte fanns att hitta någonstans.

-
Fisketorp
- Guru
Kan väl inte vara omöjligt?
Svärfar fick ett brev från Hyundai ett tag efter han köpt en accent.
Att han kunde åka in på kontroll av någontingen.
Trodde det var ett skämt, bilen var ju bara 16år gammal.
Men ett samtal senare var det bara att boka tid

-
cherokeex2
- Veteran
Det är ingen bluff, det är på riktigt.
Sök på N45 recall så får du veta mycket mer.
Har du redan drag på den och kör in för återkallelsen får du ett klistermärke ditsatt på dragbalken.
Har du ett drag som är rostigt får du samma klistermärke och dom säger åt dig att dom inte vill röra det draget men om du insisterar så får du ett nytt drag gratis men du får betala för tiden att demontera det gamla.
Har du inget drag så får du ett billigt som inte är gjort för att dra släp med utan bara är ett skydd för bränsletanken men då måste ramen där bak vara 100%felfri dvs ingen rost eller avdragna skruvar till ev gammalt drag.
Har du en hasplåt för tanken så behövs det inte då plåten skyddar bättre än vad draget kommer göra.
Anledningen till att chrysler tvingas att göra den återkallelsen är att en person har sett en ZJ börja brinna när en lastbil rände in i röven på den ZJ,n stog still och lastbilen kom i ca 90km/h... ingen bil klarar det med eller utan drag.
Sen fick den personen tag på en bra advokat i stämningarnas förlovade land..
Jag bara väntar på att den ska komma till XJ med eftersom tanken på dom sitter närmare kofångaren än dom gör på en ZJ, XJ har för det mesta plåttank med så det kan börja gnistra bättre om den än av ZJ som är av plast.
Jag har samma återkallelse på min men eftersom jag har ett drag redan så struntar jag i den.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
-
Lone Wolf
- Beroende
Jisses mopar
-
dracc
- Användare
Fisketorp skrev:Kan väl inte vara omöjligt?
Svärfar fick ett brev från Hyundai ett tag efter han köpt en accent.
Att han kunde åka in på kontroll av någontingen.
Trodde det var ett skämt, bilen var ju bara 16år gammal.
Men ett samtal senare var det bara att boka tid

Det var som tusan! Får ta och ringa Fiat/Chrysler då!
cherokeex2 skrev:Det är ingen bluff, det är på riktigt.
Sök på N45 recall så får du veta mycket mer.
...
Tack så mycket för ett utförligt svar med bra information!
Min bil har ett drag men det är rätt rostigt, dock inte värre än att bilen gick igenom besiktning med det idag(!!!). Ska jag be om ett nytt eller kommer de nöja sig med att sätta dit en klisterlapp månne?

-
lomudden
- Användare
Om du är osäker kan du ju kontakta JeepSweden. 020 533700.
Recall funkade för min gamla XJ -90 när bromsservon pajade.
-
benssan
- Forumräv
-
Kontakt:
dracc skrev:Hej!
Jag mottog idag ett brev i min brevlåda om att min bil (ZJ -94) skulle återkallas på grund av att bränsletanken (eventuellt) skulle sitta på fel avstånd från karossen.
Brevet är skrivet på knackig svenska och innehåller ett "kampanjen nummer" N45. Hittar ingenting på
http://www.fiat.se" onclick="window.open(this.href);return false; som de refererar till denna "kampanj" och inte heller via google kan jag hitta någonting om detta.
Har någon annan här råkat ut för detta eller vet mer om det?
UPPDATERING:
Såhär ser pappret ut, tänkte att det kanske är lättare att fastställa statusen då.
Bild
Kan meddela att jag fått precis samma papper till min GC -94. men inget jag tänker åtgärda

eller rättare..jag tror det innebär extrakostnader på nåt vis..Herregud,bilen e ju antik nästan

-
dracc
- Användare
benssan skrev:
Kan meddela att jag fått precis samma papper till min GC -94. men inget jag tänker åtgärda

eller rättare..jag tror det innebär extrakostnader på nåt vis..Herregud,bilen e ju antik nästan

Jag hörde av mig till min närmsta serviceverkstad (10 mil bort) och fick en tid. De konstaterade efter en timme att mitt drag inte var Jeep Original och att de inte visste hur de skulle gå till väga utan hörde av sig till Jeep Europa för att få ett svar. Jag blev alltså hemskickad igen 08:10 (var där 07:00) utan åtgärd men med ett löfte om ett framtida telefonsamtal. Dagen därpå blev jag uppringd och fick veta att de beställt grejer till min bil och att jag var välkommen nu på torsdag för att montera dessa.
Eftersom att det står i brevet att de ska åtgärda detta eventuella fel helt kostnadsfritt så utgår jag ifrån att de inte kommer kräva några pengar av mig för det arbete de utför, speciellt inte som de inte nämnt något om någon kostnad för mig utöver vad brevet sagt. Håller tummarna och återrapporterar (troligen) på torsdag eftermiddag!

-
benssan
- Forumräv
-
Kontakt:
dracc skrev:benssan skrev:

Jag hörde av mig till min närmsta serviceverkstad (10 mil bort) och fick en tid. De konstaterade efter en timme att mitt drag inte var Jeep Original och att de inte visste hur de skulle gå till väga utan hörde av sig till Jeep Europa för att få ett svar. Jag blev alltså hemskickad igen 08:10 (var där 07:00) utan åtgärd men med ett löfte om ett framtida telefonsamtal. Dagen därpå blev jag uppringd och fick veta att de beställt grejer till min bil och att jag var välkommen nu på torsdag för att montera dessa.
Eftersom att det står i brevet att de ska åtgärda detta eventuella fel helt kostnadsfritt så utgår jag ifrån att de inte kommer kräva några pengar av mig för det arbete de utför, speciellt inte som de inte nämnt något om någon kostnad för mig utöver vad brevet sagt. Håller tummarna och återrapporterar (troligen) på torsdag eftermiddag!

vidhåller uppgiften att de kostar nånstans...Utebliven timtebitering på jobbet Tex. för transport mm till verkstad..

-
dracc
- Användare
benssan skrev:vidhåller uppgiften att de kostar nånstans...Utebliven timdebitering på jobbet Tex. för transport mm till verkstad..

Där har du förstås en poäng...
Jag fick idag ett samtal från serviceverkstan jag besökte och fick veta att Jeep ville byta ut dragkroken mot en balk och således göra min bil till någon slags krympling. Om jag inte ville bli av med mitt drag så var jag ombedd att skriva på en lapp som ger Jeep någon typ av ansvarsfrihet utifall att jag skulle bli påkörd bakifrån och att denna kollision skulle antända bränsletankens innehåll.
Väntar denna lapp på posten.
Kontentan av det hela får väl sägas vara att återkallningen (N45) är på riktigt men inte en sådan som man vill eller måste genomgå.
-
benssan
- Forumräv
-
Kontakt:
dracc skrev:benssan skrev:vidhåller uppgiften att de kostar nånstans...Utebliven timdebitering på jobbet Tex. för transport mm till verkstad..

Där har du förstås en poäng...
Jag fick idag ett samtal från serviceverkstan jag besökte och fick veta att Jeep ville byta ut dragkroken mot en balk och således göra min bil till någon slags krympling. Om jag inte ville bli av med mitt drag så var jag ombedd att skriva på en lapp som ger Jeep någon typ av ansvarsfrihet utifall att jag skulle bli påkörd bakifrån och att denna kollision skulle antända bränsletankens innehåll.
Väntar denna lapp på posten.
Kontentan av det hela får väl sägas vara att återkallningen (N45) är på riktigt men inte en sådan som man vill eller måste genomgå.
De va inte snällt att vilja sno dragkroken....!

jag tänke ri vilket fall inte göra nåt alls åt detta...Har den gått i 20 år så får den hänga med den korta tid den har kvar ändå. nåja den går inte alls för tillfället förstås..