Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Wältmeister
- 4x4xnerd
PontusH skrev:
flera på mitt jobb ( försvaret) har såna på gymmet haha

En sak ska ni ha klart för er, jag har aaaaldrig satt min fot i ett gym.

Har hört på omvägar att det luktar svett där.
Bättre då att lukta hypoidolja och öl.
Dyrt förvärvade kalorier ska man vara rädd om.

Man vill väl inte se ut som plutten Putin.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
Sdkfz251
- Guru
Wältmeister skrev:När ryssen kommer tar jag fram
min lilla "Ryss" och smälter in i mängden.
En kulspruteattrapp på takräcket på min matt miltärgröna "ARMY Edition" och en röd stjärna fram på kepsen så........
Äkta rysk svart&vit tvärrandig undertröja har jag redan.
Eller vad tror ni?

Näää vad säger du Wältmeister, ska du gå och bli en Qusling?
För övrigt tycker jag att försvaret (läs armén... de "blåe" har aldrig förstått arméns själ)... Behöver ca 4 pansarbrigader (brigad ~5000 man), 5-6 mekaniserade brigader, 3 Norrlandsbrigader samt 5 infanteribrigader... Det hade suttit som en smäck nu

Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
-
cherokeex2
- Veteran
Sdkfz251 skrev:Wältmeister skrev:När ryssen kommer tar jag fram
min lilla "Ryss" och smälter in i mängden.
En kulspruteattrapp på takräcket på min matt miltärgröna "ARMY Edition" och en röd stjärna fram på kepsen så........
Äkta rysk svart&vit tvärrandig undertröja har jag redan.
Eller vad tror ni?

Näää vad säger du Wältmeister, ska du gå och bli en Qusling?
För övrigt tycker jag att försvaret (läs armén... de "blåe" har aldrig förstått arméns själ)... Behöver ca 4 pansarbrigader (brigad ~5000 man), 5-6 mekaniserade brigader, 3 Norrlandsbrigader samt 5 infanteribrigader... Det hade suttit som en smäck nu

Säg det till fjollorna som sitter och bestämmer att negerbollar är rasistiska,svart lakrits med en bild på ett ansikte är rasistiskt och hbtqxyzåäö är viktigare. Men över 80% av svenska folket vill ju ha det såhär så då borde dom inte klaga när dom blir tvingade att prata ryska tillsist.
Dom andra 10-15% som inte vill ha det såhär och vill ha bättre försvar är tydligen rasister...
Jag fick inte göra värnplikten (jag var en av dom som ville göra den) så skulle den återinföras och dom som inte har gjort den fick välja att göra den eller inte så hade jag gjort den.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
-
svana
- Forumräv
Enligt mig.
Pinsamt dålig bild. Och jag tycker inte att 27-årige fotografen är ett dugg trovärdig..hur moget talar han?
Varför skulle ryssen gå upp i ytläge och synas?? Dom är inga idioter..
Det som gör bilden liiite mer trovärdig..är att dem tog hela hans kamera och inte bara ett minne till kameran.
Jag har haft lite adrenalin också då ns Concord låg och fulade nära Sthlm, och båten Professor Logachev drog iväg med full maskin mot Sverige..men dessa båtar har ju haft trovärdiga förklaringar till vettiga destinationer.. så nu vet jag inte längre om vi ska tro på detta.
Och..vad skulle man själv som ryss tycka att vi spekulerar att det är dem..utan några konkreta bevis? Lite spännt tycker jag!
Men höjdare av allt är iaf!! Att man i strort sätt erkänner gång på gång att våra medel inte räcker till, speciellt att vi saknar våra gamla helikopter 4 som va helt grymma till allt!!
Låg själv på U-båt precis innan försvaret blev bantat..och vi hade ett fint försvar då. Tro mig!!!
-
Wältmeister
- 4x4xnerd
cherokeex2 skrev:Jag fick inte göra värnplikten (jag var en av dom som ville göra den) så skulle den återinföras och dom som inte har gjort den fick välja att göra den eller inte så hade jag gjort den.
Jag ville inte - men tvingades köra MC i 10 månader + 3 x 1 månad som repsoldat.
Monark Blue Arrow(Arrow betyder pil

) 2 cyl 2-takt 250 cc 15,2 hk.
Tror det hette 252 på miltärspråk.
Men färgen va jyst = samma som Ludmilla.

-
Mpower520
- Beroende
Wältmeister skrev:cherokeex2 skrev:Jag fick inte göra värnplikten (jag var en av dom som ville göra den) så skulle den återinföras och dom som inte har gjort den fick välja att göra den eller inte så hade jag gjort den.
Jag ville inte - men tvingades köra MC i 10 månader + 3 x 1 månad som repsoldat.
Monark Blue Arrow(Arrow betyder pil

) 2 cyl 2-takt 250 cc 15,2 hk.
Tror det hette 252 på miltärspråk.
Men färgen va jyst = samma som Ludmilla.

Ja ville också köra mc i lumpen men det fick ja inte

så då behövdes ja inte och slapp göra det överhuvudtaget
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
-
NS
- Rutinerad
Senast redigerad av
NS den mån okt 20, 2014 21:33, redigerad totalt 1 gånger.
Jeep J20 truck.
-
huricane4
- Användare
Galten är lite små fräck men troligen helt kass i terrängen med tanke på att den säkert väger en bra bit över 5 ton
Någon som vet om Försvaret har några Gelenderwagen med portaler?
-
svana
- Forumräv
Jag vet att man saknar tgb11 och 13 idagsläget..
-
Micke valp
- Beroende
Hmm. och då menar jag verkligen Hmmmm.
Såg just på nyheterna att vår nya statsminister inte såg med "någon överdriven oro" på läget i Stockholms skärgård.
Låt mig skratta (en aningen elakt).
Låt mig göra en liknelse:
Om en inbrottstjuv rör sig i ditt hem, skulle du då inte känna oro?
Ungefär så är läget i våra svenska farvatten just nu.
Just nu bryr jag mig inte om nationaliteten på "underverksamheten". Hoppar vi tillbaka till 1982 och händelserna i Hårsfjärden, eller snarare händelserna en bit därifrån – i Mälsten.
Ett minsystem (minlinje) detekterade en ubåt och avlossade minor. En kort stund senare färgades vattenytan grön – ett NATO-baserat nödsystem för att visa att en ubåt skadats.
Ubåten i fråga "eskorterades sedan ut" och tog sig via Kattegatt mot England.
Just där anlöpte strax efter händelsen i Mälsten (11 oktober 1982) en diesel-elektrisk ubåt av Porpoise-klass (S01) med skrovskador. (Skrovbitar hittades också på sjöbotten av svenska Belos en kort tid efter händelsen.)
1985 användes ubåten som sjömål, men hon togs ut tjänst redan sent 1982 ... Var skadorna för allvarliga för att reparera?
I fallet med Stockholms skärgård den gångna dagarna.
En hel del talar för att det inte är en NATO-båt den här gången. Ta bara den pejlade, ryska signalen från svenskt vatten till Kaliningrad, en signal som senare upprepades – fast krypterad. Inget bra tecken.
Tyvärr är vårt försvar idag alltför försvagat för en riktig ubåtsjakt. Tidningarna får säga vad de vill, men just nu handlar det om "undersökning av undervattesverksamhet". Ingen jakt i det ordet, eller?
Så, försvaret är tyvärr bakbundet.
Vi är säkert fler som vill se en matta av sjunkbomber, ubåtsnät och aktiverade minlinjer i området. Och var är våra helikoptrar? Tja, de anländer väl tidigast 2018 ...
Nä, då är det nog bäst att köra regeringens politik – Vi ska inte känna någon överdriven oro för vad som händer just nu ...
Nja, låt mig tvivla. En viss oro är nog befogad! Eller ska man kalla det för sunt förnuft?
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
-
Wältmeister
- 4x4xnerd
Huricane4.
Hörde för ungefär ett decennium sedan att försvaret hade köpt in ett stort antal G-Wagen från Kosovo m fl f d krigsskådeplatser och lät totalrenovera och bygga om dom.
Enligt källan skulle det vara fråga om ett hundratal G-Wagen som renoverades och moddades för mer avancerat terrängbruk.
Någonstans strax norr om Stockholm skulle det hela ha skett.
Var själv intresserad eftersom jag ägde en 460 vid den tidpunkten.
Men eftersom det är andrahandsuppgifter kan jag inte gå i god för dom.
Vet heller inte heller hur dom skulle moddas för bättre terrängframkomlighet.
Senast redigerad av
Wältmeister den mån okt 20, 2014 22:14, redigerad totalt 1 gånger.
-
svana
- Forumräv
Bra skrivet micke.
-
Micke valp
- Beroende
Tackar Svana, och med tanke på var vi bägge bor – håll nu i hatten.
Vi kan på "kul" leka med tanken att en utländsk ubåt av "minityp" rör sig kring Hårsfjärden/Nämndö.
En hel del övervattensverksamhet håller på, och ubåten är skadad. Vad händer, eller kommer att hända?
Om den inte kan ta sig ut för egen maskin (oupptäckt), finns egentligen bara två alternativ.
Det första är att via FU (Fri Uppstigning), lämna ubåten som har en sprängladdning stor nog för att förstöra alla spår av den.
Håll i dig nu Svana – ett gäng besättningsmän kommer därefter att söka i de närmaste sommarhusen kring Dalarö efter civila kläder, sedan ta sig mot Nynäshamn och därifrån vidare österut med en Polen-färja ...
Låter det osannolikt? Nej, inte om det handlar om specialförband.
Det andra alternativet är att "gå under" tillsammans med ubåten. Frågan är bara vad som väger mest – viljan att leva eller att gå under för att man misslyckats.
I vilket fall kommer inget mer märkas än ett ganska dämpat och kort undervattensljud samt ett gäng bubblor på ytan – förmodligen nattetid.
Nåja, vi får se vad som händer. Sökandet sker allt längre söderut i skärgården och snart nås internationellt vatten. Då är det över, oavsett vad som fanns där under ytan.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
-
lam84
- Forumräv
huricane4 skrev:Galten är lite små fräck men troligen helt kass i terrängen med tanke på att den säkert väger en bra bit över 5 ton
det har dom såg några i sommras
galten har jag hört rykten om att den inte är drift säker nog ska ha pajat mycket i afganistan
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
-
Wältmeister
- 4x4xnerd
lam84 skrev:huricane4 skrev:Galten är lite små fräck men troligen helt kass i terrängen med tanke på att den säkert väger en bra bit över 5 ton
det har dom såg några i sommras
galten har jag hört rykten om att den inte är drift säker nog ska ha pajat mycket i afganistan
Var såg du G-Wagen med portaler? Berätta!