Bykvarn Offroad

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Bykvarn Offroad

Inlägg av Gustavsson » sön okt 26, 2014 18:23

Gött att du är igång igen!! Gillar lösning på din axelinfästning, vore kul att se den i verkligheten framöver!

Kom att se en sak nu. Den vänstra delen av din styrkolv, kommer den få något stöd mot axeln? Tänker mig att en sten eller stubbe tar emot där den sitter och trycker den mot axeln och knäcker antingen kolven eller diffkåpan (fast den var väl i kraftig plåt om jag minns rätt?)
Varför inte sätta styrkolven högre upp?

SKREV GUSTAVSSON i all välmening :tumbup:
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Bykvarn Offroad

Inlägg av Danne » sön okt 26, 2014 18:24

Äntligen :jump:
Som jag väntat på att denna tråd ska få nytt liv :beer:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Bykvarn Offroad

Inlägg av OBELIX » sön okt 26, 2014 18:30

Tack ska ni ha alla :tumbup:

Jo det blev väldigt mycket plats i garaget helt plötsligt!

Styrkolven ska få ett skruvat fäste på vänstersidan också, en del svetsas i axeln, och den andra i kolven. Då kan jag skruva bort kolven på ett relativt enkelt sätt genom att ta bort diffkåpan och lossa skruvarna. Så det var helt rätt observerat :D Det är en del av allt som blir lättare att göra när den står så här i garaget.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: Bykvarn Offroad

Inlägg av mudmike » sön okt 26, 2014 18:33

Kul at tdet e på G igen.
Tack för rundvandringen, såg mkt bättre ut i verkligheten o det är inte kattskit det. :tumbup:
Be Smart Drive Safe Stay Legal

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Bykvarn Offroad

Inlägg av OBELIX » sön okt 26, 2014 18:40

Alltid kul med besök i garaget, idag tittade även Robe in en sväng då han var på genomresa :tumbup:

Alla som håller på med sånt här har ju tankar och idéer om saker och ting- och det är väldigt nyttigt för mej när ni kommer och tittar till bygget.
Man kan ju ha missat nåt som nån gör en observant på :tumbup:

Så har ni vägarna förbi- hojta till vettja!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Bykvarn Offroad

Inlägg av Robe » sön okt 26, 2014 19:24

Det var trevligt att få komma förbi! Kul att se bygget i verkligheten. Kan avslöja att det skruvas på volvo willysen, men det var mest dahla som skruvade :tumbup:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

dahla
Hemmastadd
Inlägg: 105
Blev medlem: tis mar 08, 2011 17:15
Ort: Söderköping

Re: Bykvarn Offroad

Inlägg av dahla » sön okt 26, 2014 20:05

Ja gud vad jag skruvade mycket... :) Drog dit två bultar med mina enormt starka fingrar så nu sitter dom plänty trögt... :mrgreen:

Men nu finns det goda förutsättningar för att det ska kunna hända lite i Obelix garage i alla fall och det har jag väntat på läääänge :)

Obelix, slit bort trumman till handbromsen och kläm dit en skiva med tillhörande ok och bromsa med alla fyra så slipper du ju dra en himla massa rör...

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Bykvarn Offroad

Inlägg av OBELIX » sön okt 26, 2014 20:28

Tack för all hjälp idag Dahla :tumbup: Blev ju bra när den väl kom upp på sidan.

Nä, jag vill behålla hela drivlinan inklusive bromsar helt original på den, i alla fall till att börja med. Det var nog det enda jag var helt nöjd med på valpen faktiskt. Men då tack vare Johans automatiska bromsbacksjusterare som satt på min. Det sitter såna även på den här bilen. Då jag har öppen diff fram så är centralbroms inget alternativ. vid kraftigt nerförslut och en is eller lerfläck under ena hjulet så bär det iväg antingen man vill eller inte. Däremot så ligger det grejer för att konvertera till skivor i garaget, men det kommer KANSKE senare.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

dahla
Hemmastadd
Inlägg: 105
Blev medlem: tis mar 08, 2011 17:15
Ort: Söderköping

Re: Bykvarn Offroad

Inlägg av dahla » sön okt 26, 2014 20:45

Asch...

Här har du en broms...

Bild

:mrgreen:

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Bykvarn Offroad

Inlägg av sleeper_86 » sön okt 26, 2014 22:37

Skönt att se att du är på gång igen, dina uppdateringar har varit saknade!
:D
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Bykvarn Offroad

Inlägg av Joel_Vbg » mån okt 27, 2014 14:37

dahla skrev:Asch...

Här har du en broms...

ANKARE

:mrgreen:
:lol2: :lol2: :lol2:



Riktigt kul att se det rullar på igen :tumbup:
Synd jag inte fick se den i verklighet detta året men det kommer väl någon gång...
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

HPY2CU
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: mån jun 03, 2013 23:14
Ort: Hede

Re: Bykvarn Offroad

Inlägg av HPY2CU » tis okt 28, 2014 21:17

Vad roligt att se dig vara på banan igen Robban, stort lycka till med de fortsatta byggandet. :beer:

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Bykvarn Offroad

Inlägg av OBELIX » ons okt 29, 2014 21:28

Tack Sören, ja det känns skönt faktiskt :tumbup: Nu har jag lagt ut alla delar till avgassystemet på golvet och börjat mäta på delarna.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Bykvarn Offroad

Inlägg av OBELIX » lör nov 08, 2014 14:46

För att kunna göra skyddsplåten undertill så måste man veta exakt hur mycket plats allt tar, så idag har det blivit att jobba på skorstenen och fått dit främre kardan. Bilder på det:

Främre röret som jag tidigare liknat vid en kåt huggorm som slingrar sej ner o bakåt,
Bild

Vidare bakåt till främre burken och sen vidare bakåt och upp tight mot golvet,
Bild

Här har kardanen kommit på plats också,
Bild

Sen har vi haft service på pressen på jobbet, och killarna som kom och bytte ut hela hydraulsystemet och elsystemet hade med sej en grej med stor "vill-ha-faktor" Jag tyckte dom kunde lämna den där så dom slapp släpa med den till Ljungby hela långa vägen tillbaka:
Bild
Upp till 50 mm:s rör, bara det inte var för tunt gods i dom..........

Nu ska jag knö dit bakre kardanen, och sen kan jag börja med skyddsplåten undertill. Hittade några kvadrat 5 mm HARDOX 500 som jag kommer använda till dom mest utsatta ställena. I övrigt blir det vanlig 355N 3 mm:s plåt, samma som golvet är byggt av.

Mer appdäjts kommer framöver :tumbup:

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Bykvarn Offroad

Inlägg av OBELIX » lör nov 08, 2014 14:53

Ja, jag vet att det inte är rätt med avgasklammer som överfall till korsen på kardanen, men då det hela ska plockas bort igen för att justera pinjonglagren och byta packboxar i axlarna så blev det såna nu. Rätt överfall ligger i nån av mina 57 lådor med valpdelar, minns inte bara vilken just nu....

Kommenterade OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Skriv svar