Jag gick ju och köpte mig en toyota bj73 med eftermonterad gik turbo, och det sitter ju en intercoler monterad i grillen och då blir det ju rör 2st på drygt 60-80cm st, jag har sett att en del monterar en liggande intercoler ovanpå motorn då blir det ju betydligt kortare väg för luften att gå men dom flesta som eftermonterar turbo drar ju bara ett rör från turbon till insuget rakt över ventilkåpan.
Så nu till frågan, jag behöver platsen i grillen till annat och skulle vilja ta bort IC, gör den verkligen så mycket nytta på min bj73 som laddar så mycket som 0.5bar max? Hur mycket skulle man förlora om man drog ett rakt rör från turbo direkt till insuget? Skulle det va värt att montera en vattenkyld IC till en kostnad för drygt 2500kr?
Hoppas nån har bättre koll på dessa saker än vad jag har..
Intercooler fråga på toyota 3b med monterad turbo
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Intercooler fråga på toyota 3b med monterad turbo
Det blir effektivare med intercooler'n i fronten, du kan ju montera en låg och lång intercooler och sätta den högst upp i fronten istället och det är till hjälp.
Jag har en vattenkyld intercooler du kan få köpa om du vill, den är avsedd att monteras på ventilkåpan.
Jag vet inte hur känsliga 3B motorerna är men 0.5 bar är ju nästan inget tryck alls så det borde motorn tåla. Fördelen med intercooler är att när du kör med mycket belastning under lång tid så gör den mycket nytta genom att hålla temperaturen nere.
Jag har en vattenkyld intercooler du kan få köpa om du vill, den är avsedd att monteras på ventilkåpan.
Jag vet inte hur känsliga 3B motorerna är men 0.5 bar är ju nästan inget tryck alls så det borde motorn tåla. Fördelen med intercooler är att när du kör med mycket belastning under lång tid så gör den mycket nytta genom att hålla temperaturen nere.
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
Chevas 6.5td ger 0,5 bar laddtryck och är utan ic. Så funkar det på dom borde det funka på en riskerar med...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Anledningen till att dom monterar över motorn är nog brist på utrymme i fronten
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"