Dodge RAM 2500 -97 Cummins
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
Kört med 35" på min dodge diezel med lite lätt hottad p-pump, har 3,54 i utväxling och det är inga problem alls men 5an (manuell låda) läggs bara i över 80-90 nånting så skulle nog vara lagom med 4,10 för 37or.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
dock ett par års modeller nyare. men 37or å 3.73 utväxling här. å kan inte klaga. 100 på 1400 var å mätaren bottad vid 2600 ungefär 

Dodge Ram 2500 nästan original
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
Om ja nu kör 3.54 som de sitter nu och sätter dit 37or å upplever den lite trött i 90km/h
Kan ja ju helt enkelt trycka på knappen för Odn så han kör på en längre växel å när man kör 110 ligga på överväxeln. Borde väl varva kring 1600 då ungefär.
Sommartid har ja jag max som last en skoter 250kg ungefär till å från tävlingarna annars ingenting.
Vintertid däremot kan de ju bli mer last, men då kan jag ju ha ett par "vinterdäck"
Kan ja ju helt enkelt trycka på knappen för Odn så han kör på en längre växel å när man kör 110 ligga på överväxeln. Borde väl varva kring 1600 då ungefär.
Sommartid har ja jag max som last en skoter 250kg ungefär till å från tävlingarna annars ingenting.
Vintertid däremot kan de ju bli mer last, men då kan jag ju ha ett par "vinterdäck"
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
ja det kan du väl. men tror inte att den kommer vara trött. min od går i vid ca 80 å då ligger jag på 1200 var. ja visst ska inte säga att min är "helt original" men orken finns där. men sen är ju frågan hur mkt du gjort för att den ska orka.
Dodge Ram 2500 nästan original
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
8200rpm skrev:Om ja nu kör 3.54 som de sitter nu och sätter dit 37or å upplever den lite trött i 90km/h
Kan ja ju helt enkelt trycka på knappen för Odn så han kör på en längre växel å när man kör 110 ligga på överväxeln. Borde väl varva kring 1600 då ungefär.
Sommartid har ja jag max som last en skoter 250kg ungefär till å från tävlingarna annars ingenting.
Vintertid däremot kan de ju bli mer last, men då kan jag ju ha ett par "vinterdäck"
googlat runt lite i usa forumen, med 35" verkar varvet hamna på ca 1600 med 35" och 3.54 i utv. så det är nog som elfving säger att det kommer gå bra, 4.10 då och 33" hamnar det på ca 2400 varv. så jag skulle nog testat som det är. I värsta fall får du köpa en tunerElfving skrev:ja det kan du väl. men tror inte att den kommer vara trött. min od går i vid ca 80 å då ligger jag på 1200 var. ja visst ska inte säga att min är "helt original" men orken finns där. men sen är ju frågan hur mkt du gjort för att den ska orka.

har förästen beställt en sct förra veckan, ska se om det gör någon skillnad

Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
Då vare beställt 3.54 utväxling. Får se hur de blir.
Lite fundersam på dämpare. Ska beställa skyjackers 7" höjningsfjädrar för att 6" inte verkar finnas vad jag kan hitta.
Tänkte kapa bort ett halvvarv så dom blir 6". Men lite svårt med längden på dämparn. Ska jag istället sätta dit armar å allt och sen beställa dämpare? för att med säkerhet få rätt längd.
För väljer ja 6" lift är de olika längd på några fabrikat :S ?
Tänkte bygga eget schackelflip så då behöver ja också dämpare till bak. Kanske är lika att göra så
Lite fundersam på dämpare. Ska beställa skyjackers 7" höjningsfjädrar för att 6" inte verkar finnas vad jag kan hitta.
Tänkte kapa bort ett halvvarv så dom blir 6". Men lite svårt med längden på dämparn. Ska jag istället sätta dit armar å allt och sen beställa dämpare? för att med säkerhet få rätt längd.
För väljer ja 6" lift är de olika längd på några fabrikat :S ?
Tänkte bygga eget schackelflip så då behöver ja också dämpare till bak. Kanske är lika att göra så
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
"liftkit-dämpare" stämmer sällan i längd, så det bästa är att cykla fjädringen och mäta efter att du har höjt den.
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
Nytt bekymmer, Växellådan slirar, lamellerna verkar ha gett upp.
När bakaxeln rasade så innan ja fattade att de var de för small som inte direkt utan tog som bara stopp. Körde fram å bak på driven å gasade några gånger, Sen släppte de.
Lådan har läkt olja också runt tråget och har råka kö med för lite olja en gång också tror att dom fick stryk då också men var nog droppen när samtidigt som bakaxel raset.
Då iaf. Surra med nån å var som bara byta converter pump lameller allt.
Jag själv tycker att ny olja,rengöra allt,nya lameller,nya packboxar. Finns ju rebuild kits för inte allt för många kronor.
Sen när man satt ihop den köra några mil, Byta till ny olja igen.
När bakaxeln rasade så innan ja fattade att de var de för small som inte direkt utan tog som bara stopp. Körde fram å bak på driven å gasade några gånger, Sen släppte de.
Lådan har läkt olja också runt tråget och har råka kö med för lite olja en gång också tror att dom fick stryk då också men var nog droppen när samtidigt som bakaxel raset.
Då iaf. Surra med nån å var som bara byta converter pump lameller allt.
Jag själv tycker att ny olja,rengöra allt,nya lameller,nya packboxar. Finns ju rebuild kits för inte allt för många kronor.
Sen när man satt ihop den köra några mil, Byta till ny olja igen.
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
Var länge sen man kollade nått hära,
Växellådan är nerplockad å inlämnad så de blir nya lameller i den.
Beställde en 3" karosshöjning samt add-a-leaf.
Hittade inga leveling klossar på summit och blev less av allt klickande så jag gör dom klossarna själv. Tar inte direkt länge.
Så nu är de bara lite andra småskit saker kvar.
-Fixa mastighetsmätaren, Givarn på lådan är bytt så måste börja riva instumentbrädan å kolla
-Dubbelknuten är helt slut och måste nog köpa en helt ny kardan med knut eller om de går att köpa lösa.
-Sen har jag fått ett oljeläckage kring bromstrumman bak så antingen har bromscylindern gått sönder igen eller tätningen på axeln
Vill ha bra tips på däck. 99% väg. Ska ha bra fäste på vintern också. Pratar norrlänska vintervägar å inte saltade isvägar.
Växellådan är nerplockad å inlämnad så de blir nya lameller i den.
Beställde en 3" karosshöjning samt add-a-leaf.
Hittade inga leveling klossar på summit och blev less av allt klickande så jag gör dom klossarna själv. Tar inte direkt länge.
Så nu är de bara lite andra småskit saker kvar.
-Fixa mastighetsmätaren, Givarn på lådan är bytt så måste börja riva instumentbrädan å kolla

-Dubbelknuten är helt slut och måste nog köpa en helt ny kardan med knut eller om de går att köpa lösa.
-Sen har jag fått ett oljeläckage kring bromstrumman bak så antingen har bromscylindern gått sönder igen eller tätningen på axeln

Vill ha bra tips på däck. 99% väg. Ska ha bra fäste på vintern också. Pratar norrlänska vintervägar å inte saltade isvägar.
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
General grabber at2, grymt bra fäste. Åkte på dessa på en ram 1500 förra vintern och var sällan man fick lägga i 4x4
Chevrolet k20 6.2d -83
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
Ja dedär såg ut som ett bra däck. väldigt likt däcken jag kör med nu. Frågan är vars kan man köpa dessa i 37x13.5-16.
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
Kanske umeåoffroad kan skrapa fram några?
Finns en tråd här på forumet där han som driver hemsidan svarar på förfrågnigar och så
Finns en tråd här på forumet där han som driver hemsidan svarar på förfrågnigar och så
Chevrolet k20 6.2d -83
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
GG at 2 finns nog inte i de storlekarna ha för mig att de stoppar på 35"
Är nog svårt att hitta Vintergodkända som är så pass breda
Är nog svårt att hitta Vintergodkända som är så pass breda
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
Ja verkar va svårt hitta bredare än 12.5". Men kanske inte behövs, känns bara som 12.5 ser så smala ut.
Kollat på dessa. http://www.umeaoffroad.se/products/nank ... 2-50r15lt/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bra pris men då fanns dom bara i 15"
Annars fanns dom http://www.umeaoffroad.se/products/nank ... x12-5-r16/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kollat på dessa. http://www.umeaoffroad.se/products/nank ... 2-50r15lt/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bra pris men då fanns dom bara i 15"
Annars fanns dom http://www.umeaoffroad.se/products/nank ... x12-5-r16/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Dodge RAM 2500 -97 Cummins
Jo men ofta så stämmer inte storleken till 100%
Mina Cooper tror jag va nära 13" breda i stommen och mönster bredden lite över 10"
Men jag gillar oxå feta däck så jag hade gärna haft 35x13,5 eller liknande
Toyo open country mt finns som 37x14.5 men inte i Sverige så då måste man importera
Kollade på dom du länkade men är dessa Vintergodkända?
Mina Cooper tror jag va nära 13" breda i stommen och mönster bredden lite över 10"
Men jag gillar oxå feta däck så jag hade gärna haft 35x13,5 eller liknande
Toyo open country mt finns som 37x14.5 men inte i Sverige så då måste man importera
Kollade på dom du länkade men är dessa Vintergodkända?
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!