https://www.transportstyrelsen.se/sv/Va ... stavgift-/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Överlastavgift för motordrivet fordon påförs ägaren. Överlast för släpvagn påförs ägaren av det fordon som släpvagnen dras av."
Jag vet inte om det är något chauffören blir informerad om direkt då han redan borde veta om det?
hittade en annan sida...
https://kundo.se/org/transportstyrelsen ... t-lastbil/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Viktavdrag per axel eller axelgrupp är något som gäller överlastavgift som ägaren kan få betala utöver böterna. Här gynnas den lätta lastbilen av att avdraget är 500 till 1000 kg/axel. därför är det inte så vanligt med överlastavgift för lätta lastbilar."
obs överlastavgift = har inget med vad chauffören får för böter.
Åter till behörighets-frågan så har jag läst på lite av de regler jag var riktigt säker på innan och kan konstatera detta...
bruttovikt på släpet har faktiskt rätt stor betydelse även för den med B-körkort när det är små dragbilar. t.ex får en nissan micra dra en stor biltransport med totalvikt på 1900 kg med B-kort! dock blir lastviken rätt liten så man får nog nöja sig med att lasta en bil i wellpapp.. men spelar alltså ingen roll vad man har för körkort här.
å har man en lite tyngre dragbil så får man inte köra det släpet med b-kort fastän bilens totalvikt + släpets bruttovikt är långt under 3,5 ton
har man utökad B så får man i regel dra släp med rätt hög totalvikt med svenssonbilar, men måste hålla koll på bruttovikten.
rätt krångligt faktiskt! fan antingen kan man väl hålla sig till totalvikt eller bruttovikt. det enda som känns enkelt här är om man har e-kortet för då är det alltid bruttovikten som gäller.
lyckades även få fram en kombination i släpvagnskalkylatorn då den markerade både bil och släp gult - man fick alltså inte lasta bilen fullt heller, kommer dock inte ihåg vad jag hade för kombination då