Lastvikt biltransport, jag fattar inte...

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

4x4power
Guru

Re: Lastvikt biltransport, jag fattar inte...

Inlägg av 4x4power » tor okt 30, 2014 9:30

jag tog BE kortet nu för 1,5år sedan eller nått sånt., precis innan de nya reglerna började gälla..
Folk verkar i allmänhet ha en felaktig bild om detta kort. Är inte alls så svårt som folk försöker måla upp..
Teori provet är ungefär som provet för Bkort men med 10 släp specifika frågor.
uppkörningen var ett varv i stan och en backövning mellan koner..

Teorin hade jag en sådan CD med frågor, gjorde sådana test prov ca 10 gånger innan jag skrev provet.. :roll:
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Ninetoes
Beroende

Inlägg av Ninetoes » tor okt 30, 2014 12:41

Jag snackade med min chef om detta:

"-Släpvagnskort har du ju nytta av i jobbet, ta kvitton på allt så betalar firman!"

Bara att få tummen ur nu då.... :tumbup:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.

O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Andreas
Beroende

Inlägg av Andreas » mån nov 03, 2014 13:46

Jag har BE och när jag kör kopplat släp till är det ju bruttovikten på släpet som räknas, men om man har det utökade B som går att ta nu så är det väl som med vanligt B att dom går på totalvikten på släpet oavsett om det är lastat eller inte eller går dom på bruttovikten?

rickard
Hemmastadd

Inlägg av rickard » mån nov 03, 2014 14:08

Andreas skrev:Jag har BE och när jag kör kopplat släp till är det ju bruttovikten på släpet som räknas, men om man har det utökade B som går att ta nu så är det väl som med vanligt B att dom går på totalvikten på släpet oavsett om det är lastat eller inte eller går dom på bruttovikten?
Jo det är totalvikten på släpet som räknas. såg faktiskt bara för någon dag sedan att kravet på att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt är borta. nu gäller totalvikt för bil och släp 3,5 ton, och 4,25 ton för utökad B. det är först med BE som man får räkna bruttovikt på släpet till bilens dragkapacitet, Dock max 3,5 tons släp om man tar BE-kortet idag har jag läst nånstanns.

så för att köra t.ex en b-kortsreggad bil med 60-kula och 4-tonssläp lär det alltså krävas CE för...? eller som här nya ekipagen med lätt lastbil med vändskiva + trailer, om trailern har totalvikt över 3,5 men det lär väl samtliga ha skulle jag tro..

Gustavsson
Beroende

Inlägg av Gustavsson » mån nov 03, 2014 18:49

rickard skrev:
så för att köra t.ex en b-kortsreggad bil med 60-kula och 4-tonssläp lär det alltså krävas CE för...? eller som här nya ekipagen med lätt lastbil med vändskiva + trailer, om trailern har totalvikt över 3,5 men det lär väl samtliga ha skulle jag tro..
Inte om man har det gamla "riktiga" BE-kortet som man tog före det utökade B och hela den historien kom igång.. Minns inte när det bryter, men tog man BE för ett visst datum får man dra mer än 3,5t på släpet. Som till exempel de här olika ekipagen med en kort liten Iveco med vändskiva och trailer bakom. Det funkar med "gammalt" BE, men inte med nytt BE... logiskt och solklart? Njae... =)
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

MattisH
Guru

Inlägg av MattisH » mån nov 03, 2014 18:52

Gustavsson skrev:
rickard skrev:
Inte om man har det gamla "riktiga" BE-kortet som man tog före det utökade B och hela den historien kom igång.. Minns inte när det bryter, men tog man BE för ett visst datum får man dra mer än 3,5t på släpet. Som till exempel de här olika ekipagen med en kort liten Iveco med vändskiva och trailer bakom. Det funkar med "gammalt" BE, men inte med nytt BE... logiskt och solklart? Njae... =)
19/1-2013

Solklart! Problemet är att folk inte läser och förstår vad det står.. ;)
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustavsson
Beroende

Inlägg av Gustavsson » mån nov 03, 2014 19:28

:tumbup: :tumbup: :tumbup:
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Melin
Forumräv

Inlägg av Melin » mån nov 03, 2014 23:24

HenkeS skrev:Dock är det väll så att vid 50% överlast ryker styrlappen ändå så lastar man 1070 är de ju indraget kort på ett släp lovligt för 710 i last.
Kör man däremot i tjänst får firman dryga böter

Nja, vet ju inte om jag kan hålla med dig där..

Åkte dit på väldigt mycket överlass i en lätt lastbil med bakgavellift, och då märkte jag att länsman ville behålla mitt körkort för att jag hade över 100% för mycket.
Och trots att jag körde i tjänst så var det inte tal om några företagsböter.
http://www.garaget.org/Melin
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva ;)

VOLVO V70 D5 - 2008
BMW 540 E39 - 1996

rickard
Hemmastadd

Inlägg av rickard » ons nov 05, 2014 12:40

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Va ... stavgift-/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Överlastavgift för motordrivet fordon påförs ägaren. Överlast för släpvagn påförs ägaren av det fordon som släpvagnen dras av."

Jag vet inte om det är något chauffören blir informerad om direkt då han redan borde veta om det?

hittade en annan sida... https://kundo.se/org/transportstyrelsen ... t-lastbil/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Viktavdrag per axel eller axelgrupp är något som gäller överlastavgift som ägaren kan få betala utöver böterna. Här gynnas den lätta lastbilen av att avdraget är 500 till 1000 kg/axel. därför är det inte så vanligt med överlastavgift för lätta lastbilar."

obs överlastavgift = har inget med vad chauffören får för böter.

Åter till behörighets-frågan så har jag läst på lite av de regler jag var riktigt säker på innan och kan konstatera detta...

bruttovikt på släpet har faktiskt rätt stor betydelse även för den med B-körkort när det är små dragbilar. t.ex får en nissan micra dra en stor biltransport med totalvikt på 1900 kg med B-kort! dock blir lastviken rätt liten så man får nog nöja sig med att lasta en bil i wellpapp.. men spelar alltså ingen roll vad man har för körkort här.

å har man en lite tyngre dragbil så får man inte köra det släpet med b-kort fastän bilens totalvikt + släpets bruttovikt är långt under 3,5 ton

har man utökad B så får man i regel dra släp med rätt hög totalvikt med svenssonbilar, men måste hålla koll på bruttovikten.

rätt krångligt faktiskt! fan antingen kan man väl hålla sig till totalvikt eller bruttovikt. det enda som känns enkelt här är om man har e-kortet för då är det alltid bruttovikten som gäller.

lyckades även få fram en kombination i släpvagnskalkylatorn då den markerade både bil och släp gult - man fick alltså inte lasta bilen fullt heller, kommer dock inte ihåg vad jag hade för kombination då

pini
Rutinerad

Inlägg av pini » ons nov 05, 2014 20:14

farsgubben blev stoppad med firmabilen en vw Lt servicebil vägde 4100kg överlasten beräknades på lastvikten inte bilens totalvikt polisens överlasttabell gick till 49% den hade 61% överlast tror bötesbeloppet låg på någonstans runt 4000:- så mindre fordon kan bli vägda
dock har han kört med överlast i 30år detta var första gången han blev vägd
polisen sa de här blir dyrt
(polisen gillade INTE när han sa att det var inte så farligt man får ju slå ut det på 60000mil)
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0

sleeper_86
Beroende

Inlägg av sleeper_86 » ons nov 05, 2014 20:29

rickard skrev: lyckades även få fram en kombination i släpvagnskalkylatorn då den markerade både bil och släp gult - man fick alltså inte lasta bilen fullt heller, kommer dock inte ihåg vad jag hade för kombination då
Detta pga. max tågvikt som inte heller får överskridas.
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » tor nov 06, 2014 21:18

Melin skrev:
HenkeS skrev:Dock är det väll så att vid 50% överlast ryker styrlappen ändå så lastar man 1070 är de ju indraget kort på ett släp lovligt för 710 i last.
Kör man däremot i tjänst får firman dryga böter

Nja, vet ju inte om jag kan hålla med dig där..

Åkte dit på väldigt mycket överlass i en lätt lastbil med bakgavellift, och då märkte jag att länsman ville behålla mitt körkort för att jag hade över 100% för mycket.
Och trots att jag körde i tjänst så var det inte tal om några företagsböter.
Även polisen kan väll göra fel men så var de sagt i de fallet jag varit inblandad iaf.
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

Mpower520
Beroende

Inlägg av Mpower520 » sön nov 23, 2014 0:13

Om ja åker med bessad och skattad biltrailer och sätter på LGF skylt och åker 30km/h får ja lasta mer än tillåtet då??
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15

Gustavsson
Beroende

Inlägg av Gustavsson » sön nov 23, 2014 12:12

Mpower520 skrev:Om ja åker med bessad och skattad biltrailer och sätter på LGF skylt och åker 30km/h får ja lasta mer än tillåtet då??
Du får aldrig dra mer än vad bilen/draget är godkänt för, oavsett vad som står på lappen.

Dessutom får en LGF-kärra ej ha fjädring, dvs alla ombyggda husvagnschassin osv som blir badtunnor, båtkärror mer mera och går som LGF-fordon måste stummas i fjädringen.

Från TSS: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... terfordon/
Får jag göra om min husvagn till efterfordon?
- Ja, under förutsättning att följande tre krav uppfylls:

husvagnen avregistreras
fjädringen sätts ur funktion på ett varaktigt sätt
vagnen förses med en särskild skylt för långsamtgående fordon (LGF-skylt).
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

rickard
Hemmastadd

Inlägg av rickard » sön nov 23, 2014 22:27

sen finns det inga "lgf-kärror, 30-kärror" m.m.

oreggad släpvagn kör man inte med... undantag till traktor

sen finns det oreggade efterfordon men dom får man inte lasta gods på! båtar är väl dock enda undantaget. annars är just efterfordon t.ex tankvagnar, arbetsbodar på hjul, generator, nån maskin typ skylift osv. alltså vagnar som inte är avsedda för att lasta gods, och bland gods räknas bilar in! så tyvärr!

förutom att bilens dragkrok måste klara vikten, så får inte ett efterfordons bruttovikt (den har ju f.ö varken tjänste eller totalvikt), överstiga bilens bruttovikt.

finns inga genvägar... bara o ta e-kortet... :)

Skriv svar