short arms på zj

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

nissekarlsson
Nybörjare

short arms på zj

Inlägg av nissekarlsson » ons nov 05, 2014 10:39

Tjenare! Nisse heter jag och är ny här på forumet.
Jag har en grand cherokee 95a sen en månad tillbaka.

Jag har en undring över shortarms(längre länkarmar i dom befintliga fästena?) till min jeep, så jag vänder mig till er med större kunskap inom ämnet.
Jag har tänkt förlänga dom länkarmar jag har men jag vet ej hur mycket jag skall förlänga för att återfå den rätta castervinkeln på axlarna.
Jag har stoppat på 4,5'' höjnings fjädrar, förlängt stötdämpare och flyttat/förlängt panhardstagen bak och fram.

Alla tips och trix är välkomna!

Stort tack mvh nisse

peterand
Beroende

Re: short arms på zj

Inlägg av peterand » ons nov 05, 2014 12:36

Originalbärarmar är byggda av en öppen U-profil i plåt som är designad att flexa då gummibussningarna i sig inte medger detta. Vid en förlängning måste man således säkerställa att detta flex finns kvar alternativt byta en eller bägge bussningarna till någonting flexiblelt, typ Jonny Joint. Att boxa bärarmarna är av samma anledning förkastligt, förr eller senare går något sönder av brytkrafterna.

Gör eller köp nya, med flexjoint. Det bästa är att göra både övre och nedre justerbara men som snik kan man göra dom nedre fasta, ca 1" längre än original och bara ha dom övre justerbara.
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Rudza
Användare

Inlägg av Rudza » ons nov 05, 2014 14:45

peterand skrev:Originalbärarmar är byggda av en öppen U-profil i plåt som är designad att flexa då gummibussningarna i sig inte medger detta. Vid en förlängning måste man således säkerställa att detta flex finns kvar alternativt byta en eller bägge bussningarna till någonting flexiblelt, typ Jonny Joint. Att boxa bärarmarna är av samma anledning förkastligt, förr eller senare går något sönder av brytkrafterna.

Gör eller köp nya, med flexjoint. Det bästa är att göra både övre och nedre justerbara men som snik kan man göra dom nedre fasta, ca 1" längre än original och bara ha dom övre justerbara.
Jag la fyrkantsjärn i original armarna och förlängde dom 6,5cm i bak, totalt är bilen höjd ca 8" i bak på förlängda original armar, har inte märkt något dåligt med det än så länge.. vill man så går det :tumbup:

Förläng så mycket du vill, trial and error. :woot:

Gustavsson
Beroende

Inlägg av Gustavsson » ons nov 05, 2014 15:04

Rudza skrev:
peterand skrev:Originalbärarmar är byggda av en öppen U-profil i plåt som är designad att flexa då gummibussningarna i sig inte medger detta. Vid en förlängning måste man således säkerställa att detta flex finns kvar alternativt byta en eller bägge bussningarna till någonting flexiblelt, typ Jonny Joint. Att boxa bärarmarna är av samma anledning förkastligt, förr eller senare går något sönder av brytkrafterna.

Jag la fyrkantsjärn i original armarna och förlängde dom 6,5cm i bak, totalt är bilen höjd ca 8" i bak på förlängda original armar, har inte märkt något dåligt med det än så länge.. vill man så går det :tumbup:

Lyssna på peterand!
Det är förenat med ren dumhet att förlänga U-formade länkarmar med slutna "boxade" profiler. Det går sönder, förmodligen vid den där oplanerade tvärniten då ungen sprang efter bollen över vägen.

Några alternativ:
1. Låt dom vara som dom är.
2. Byt ut dom mot färdiga grejer som är beprövat.
3. Bygg nytt med slutna rör och rörliga bussningar/leder.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Rudza
Användare

Inlägg av Rudza » ons nov 05, 2014 15:20

Gustavsson skrev:
Rudza skrev:

Lyssna på peterand!
Det är förenat med ren dumhet att förlänga U-formade länkarmar med slutna "boxade" profiler. Det går sönder, förmodligen vid den där oplanerade tvärniten då ungen sprang efter bollen över vägen.

Några alternativ:
1. Låt dom vara som dom är.
2. Byt ut dom mot färdiga grejer som är beprövat.
3. Bygg nytt med slutna rör och rörliga bussningar/leder.
Oj det ska nog krävas mycket till för att mina förlängda ska gå av, dom är stumsvetsade från bussning till bussning. :mrgreen: :shock:
Men absolut har man inte kunskap och inte tycker att det är kul att experimentera ska man absolut spendera sina surt förtjänade slantar :)

nissekarlsson
Nybörjare

Inlägg av nissekarlsson » ons nov 05, 2014 15:32

Intressanta inlägg, bra att höra båda alternativen!
Jag har tillgång till alla möjliga sorters plåt, kantpress bockmaskiner rediga mig/mag mma svetsar mm och är utbildad fd verkstadsarbetare med goda svets och plåt kunskaper. Så att bygga själv blir inte "bonnit",jag funderar på att bocka till en plåtbit (4 eller 5 mm) i samma form som länkarmen och lägga emellan bara och svetsa runtom. Någon som provat?

Bör dom undre länkarmarna förlängas 1" fram och bak?

Tack för svaren hitils!

Rudza
Användare

Inlägg av Rudza » ons nov 05, 2014 15:42

nissekarlsson skrev:Intressanta inlägg, bra att höra båda alternativen!
Jag har tillgång till alla möjliga sorters plåt, kantpress bockmaskiner rediga mig/mag mma svetsar mm och är utbildad fd verkstadsarbetare med goda svets och plåt kunskaper. Så att bygga själv blir inte "bonnit",jag funderar på att bocka till en plåtbit (4 eller 5 mm) i samma form som länkarmen och lägga emellan bara och svetsa runtom. Någon som provat?

Bör dom undre länkarmarna förlängas 1" fram och bak?

Tack för svaren hitils!
Jag säger prova! så förebannat mycket roligare att bygga själv än att hålla på och köpa massa dyra artiklar och produkter!
Kan rekomendera dig till att bygga egna longarms om du ändå ska förlänga, är inte mycket knepigare än att förlänga original, nästan t.om. lättare :beer:

nissekarlsson
Nybörjare

Inlägg av nissekarlsson » ons nov 05, 2014 16:41

Jap de e sköj att bygga eget bara man gör de ordentligt!

Finns de nån tumregel för hur långa länkarmar man skall ha om man höjer 4,5"?
Bilen går ej att köra över 60km/h för då vibrerar de nåt kopiöst, jag har hört att de e pga castervinkeln? Lösningen är längre undre länkarmar va ja förstår?
Någon med erfarenhet av detta fenomen? K-hämmare är förlängd och inkopplad.

Tack/nisse

peterand
Beroende

Inlägg av peterand » ons nov 05, 2014 18:38

En bra hjulupphängning ska gå att "cycla" mellan alla extremlägen utan att det uppstår brytningar någonstans, gör det de går det sönder förr eller senare. Detta är också ett krav vid ex SFRObes. Detta går inte att göra med stelopererade originalbärarmar men man väljer givetvis själv vad/hur man vill bygga.

Med dina kunskaper och förutsättningar tycker jag du ska bygga longarms, både fram å bak samt nya axelinfästningar. Kolla på claytonoffroad.com för inspiration. 3 länk fram och K-länk bak.

Vibrationer kan ha många orsaker men om vi förutsätter att allt är 100% ok så är det igentligen bara kardanvinkeln som är fel, Pinionen i framaxeln ska peka mot fördelningslådan, problemet är att om man vrider upp den till detta blir castervinklen fel. Du har i praktiken 2 val, hitta en kompromiss eller vrid ytterdelen på axeln.

Ofta vill man förlänga hjulbasen så mycket det går så inte stora hjul tar i torpedväggen fram / dörren bak. Ca 1" är lagom vid 33or. Övre ska förlängas mer än nedre för att minska vibrationen
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
Fyrkrafs

peterand
Beroende

Inlägg av peterand » ons nov 05, 2014 18:41

Tilläggas ska att om man har för stela bärarmar så är det annat som går sönder, typiskt nedre fram på framaxeln och övre främre där bak i karossen. Förstärker man dessa flyttar man svaga länken till något annat.
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
Fyrkrafs

Skriv svar