När jag läste detta så kom jag att tänka på en lustig dialog som jag bevittnade sommaren 1987.pitematte skrev:Nu heter ju tråden "om ryssen kommer", så jag är kanske lite OT, men ingen som sett dokumentären om Hårsfjärden och spekulerat var eventuella undervattensfarkoster kommer ifrån. Är verkligen alla på forumet "överens" om att de kom från öst?
Tid: någon gång juni/juli 1987.
Plats: Älvsborgs län, Borås stad, Älvsborgs infanteriregemente, hörsalen.
Deltagare: Reg C, KadS/Sk, KadS/Grk, KadS/PV och KadS/Span.
Dåvarande regementschefen höll en försvarsinformation och då var det såklart mot "Stormakt Röd" som allt kretsade. Alla anfallsriktningar kom från "öst" och det var alltid hot från öster... Tillslut tröttnade en ur Kadettskolans spaningsavdelning och sa... "-Kan anfallet inte komma från väst?"... Regementschefen tänkte ett tag och sa sedan... "-Jo det är klart, dom kan ju gå runt om".
Där ser man

När det gäller "ryssens oklanderlighet" så kan kan vi ju bara fråga våra kära grannar Finnarna...
Det finns en anledning att de har en relativt stor försvarsmakt och fortfarande har minor ("-Ni är inte grannar med ryssen" (Finsk minister i svar till Svensk reporter ang minförbud)).
När det gäller Sveriges försvar så kan jag tänka mig en väg som har börjat ta sin form i små steg.
För några år sedan var jag flitig inom Hemvärnet och malde då i en drös debatter i bla Tidningen Hemvärnet. En debatt handlade om Hemvärnskompanier som blivit av med sina uppgifter (dvs skyddsobjekt som ej längre var av vikt för totalförsvaret). Jag skrev då bla att denna typ av "uppgiftslösa" kompanier borde öva enligt typobjekt och inte stirra sig blinda på "deras" förråd i Patteviken eller radarmasten i Runkeskogen.
Det har börjat gå åt det hållet nu, kompanierna börjar få specifika uppgifter typ CNBR-plutoner, Underrättelse kompanier, Bevakningförband och Insatskompanier. Jag tror dock man kan gå längre och kanske till och med mekanisera vissa delar av hemvärnsorganisationen. Detta kräver dock högre uttag i kontrakterad A-tid och innebär då ökad kostnad. Men jag vet, av erfarenhet, att de som tillhör Insatsen och Underrättelsekompanier ligger på maxuttag i tid och mer övningar ligger på önskelistan. Så jag skulle inte se det som en omöjlighet att utbilda/utrusta ett insatskompani i: Skåneregionen, ett i Skaraborgsregionen till Mekaniserat kompani... kanske utrustade med kvarvarande PBV302, 401, 501 (om det nu finns några ryska vagnar kvar, enl utsago ska det finnas några i förråd... önsketänkande?)