sälja bil säkrast?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Jocker
Forumräv

sälja bil säkrast?

Inlägg av Jocker » sön nov 16, 2014 20:28

hur ska man göra upp affären säkrast nu en söndagkväll? det kommer en och vill köpa en bil snart för ca 10000kr. pengar i näven eller vad?
Jocke Rydkvist
Docksta nu mera. 073-8156095
Åker Nissan Patrol Y60
Åker Hemmabyggd Bandvagn
såld: Suzuki

peterand
Beroende

Re: sälja bil säkrast?

Inlägg av peterand » sön nov 16, 2014 20:35

Swish i första hand, cash i andra. Akta dig för vanliga kontoöverföringar om ni inte har samma bank. En sån betalning kan stoppas.
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

MattisH
Guru

Inlägg av MattisH » sön nov 16, 2014 20:39

peterand skrev:Swish i första hand, cash i andra. Akta dig för vanliga kontoöverföringar om ni inte har samma bank. En sån betalning kan stoppas.
Kloka ord :tumbup:
Använd också appen mina fordon för ägarbytet så vet du att bilen går över direkt!
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Danne
OffroadGeek
Kontakt:

Inlägg av Danne » sön nov 16, 2014 20:40

Swish och kontoöverföring som sagt men man lär ju alltid se till att pengarna finns på kontot innan man släpper nycklarna.

Kontanter är väll det säkraste men man kanske ska kunna urskilja förfalskningar om det är nån typ man tycker verkar vara opålitlig.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

peterand
Beroende

Inlägg av peterand » sön nov 16, 2014 20:46

Danne skrev:Swish och kontoöverföring som sagt men man lär ju alltid se till att pengarna finns på kontot innan man släpper nycklarna.

Kontanter är väll det säkraste men man kanske ska kunna urskilja förfalskningar om det är nån typ man tycker verkar vara opålitlig.
Man vet inte var en ärlig köpares cash kommer ifrån. Kanske inget olösligt problem vid tio lax men jobbigt om det är betydligt mer. Pengar på kontot är king
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

rickard
Hemmastadd

Inlägg av rickard » tor nov 20, 2014 9:02

upp till 15 lax som man får ut i bankomaten /vecka brukar jag betala cash om det inte är nån jag känner, då blir det ju kontoöverföring...

annars har jag kört med kontoöverföring och handskrivet kvitto - säljaren postar ägarbeviset När han/hon har pengar på kontot- dvs dagen efter om man inte har samma bank. Då skulle jag ALDRIG använda appen för att skriva över bilen direkt, ska man göra det ska man ha sett pengarna på sitt konto eller fått dom i handen!

jag resonerar som sådant, har man inte samma bank så ska bilen man säljer vara försäkrad mot stöld, så skulle köparen på något sätt bromsa betalningen (inte säkert att det går!) så har man ändå ett kvitto och man har kollat köparens körkort, och kan anmäla bilen stulen då man inte postat regbeviset. Dessutom så skriver man kvittot som sådant att köpet går igenom när pengarna finns på konto xxx.

köparen har ju bilen fysiskt och kvitto (och har kollat säljarens körkort!) och bör inte riskera något.

sen finns det säkert bedragare och det är nog rätt svårt att upptäcka falska legitimationer som vanlig privatperson... så blir man minsta misstänksam ska man nog begära att få pengar direkt t.ex gå in på banken eller ringa till banken, dom brukar kunna överföra direkt då.

Andersberg
Användare

Inlägg av Andersberg » tor nov 20, 2014 9:11

Varför har det blivit såhär, att man i första hand ska räkna med att folk är bluffare och kriminella? :cry:
Förr dög ett handslag, så var affären OK. :beer:

Hagberg
Forumräv

Inlägg av Hagberg » tor nov 20, 2014 9:44

Andersberg skrev:Varför har det blivit såhär, att man i första hand ska räkna med att folk är bluffare och kriminella? :cry:
Förr dög ett handslag, så var affären OK. :beer:
Ja, vad hände?
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.

ewoldern
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av ewoldern » tor nov 20, 2014 9:47

När jag pratat med banken just av denna anledning har jag fått svaret att man kan stoppa en betalning men ej en överföring, (enligt banken är en betalning en räkning till pg, bg).

Så mellan två privatkonton så är det en överföring och den skall ej vara stoppbar, prata med din egen bank men det bör ju vara en regel för alla banker!
Land Cruiser BJ42 -83
Land Cruiser HJ60
Land Cruiser Bj75 buschtaxi
Nissan Patrol 2.8TD 1999
Bmw 2002 Turbo
Bmw E30 Turbo
Dinli 700

Safari
Rutinerad

Inlägg av Safari » tor nov 20, 2014 10:03

Förr använde jag alltid en bankväxel men det finns kanske inte längre?

MattisH
Guru

Inlägg av MattisH » tor nov 20, 2014 12:52

Har samma uppfattning att det inte går att stoppa en gjord överföring.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tor nov 20, 2014 13:55

Sedlar eller postväxel! 8)
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Portland
Rutinerad

Inlägg av Portland » tor nov 20, 2014 16:52

Överföring emellan konton är enligt min bank ej möjlig att stoppa även om den är emellan olika banker.
Däremot kan det ta en stund innan det syns.

Dock finns undantag.

Om man gör överföringen emellan banker i olika länder så går det att stoppa eftersom dessa sker manuellt, under kontorstid.
Och tro inte heller att samma bank är samma i det läget.
Nordea Norge är alltså inte samma som Nordea Sverige osv...

Postväxel använde man ju alltid förr, men numera är ofta folk frågande till vad det är för nån löjlig lapp... överföring är det dock sällan problem med.
(jo, en del vägrar ju uppge kontonummer och då går allt genast lite mer trögt)

macke
OffroadGeek

Inlägg av macke » tor nov 20, 2014 17:26

Swish eller överföring med samma bank. Då ser båda att pengarna kommit över :) Inte svårare än så.

Postväxel funkar också men då ska man helst göra det på en vardag vid kontorstid, så man kan gå eller ringa till banken för att få den bekräftad äkta.
TGB 13

partyvan
Forumräv

Inlägg av partyvan » tor nov 20, 2014 22:09

Jag går väl mot strömmen och säger cash har tilloch med struntat i och sälja en bil bara för dom ville kladda med banker och skit.

Skriv svar