Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Klemenz
- Forumräv
Härligt att se att det händer lite

är så grymt nyfiken på att se hur din upphängning ter sig i skogen sen
Ja den krökarn hadde ju varit välkommen här också

Vw Caddy 1.9d -00 Äcklig å ful, men billig!
Sj413w -86 lite längre än genomsnittet
-
Robe
- Guru
Grymt! Snart klart!!
Riktigt snyggt draget avgassystem.
-
OBELIX
- OffroadGeek
Hehe, tackar

Har man begränsat med utrymme så får man pussla lite för att få ihop det. Tyvärr fick jag skippa katalysatorn som från början var planerad- den fick helt enkelt inte plats
Ja nu känns det skönt att vara igång igen ska ni veta.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
OBELIX
- OffroadGeek
Jag har idag byggt färdigt avgassystemet och det blev bra, tycker jag i alla fall. Och jag har rätt stora krav på det jag gör
Bilder blev det ett gäng tagna också- men min mobil har fått för sej att jävlas med mej

Så fort jag sätter i sladden till datorn så stänger telefondjäveln av sej själv och går inte att starta förrän man dragit ut sladden till datorn. Och gissa vad som händer när jag sätter i sladden igen? Inte ens en dumfone kan jag hantera tydligen. Får bli röksignaler snart.
Ska dit i morgon igen och klura lite på upphängningen av systemet- det kommer bilder då, tagna med riktiga kameran istället.
SKREV OBELIX
-
SpeedKing
- Forumräv
Bra och utförlig rapport i alla fall.
Härligt att du är igång igen

-
OBELIX
- OffroadGeek
Åkte ut till kompisen i kväll och på hemvägen kunde jag inte låta bli att åka ner till garaget och knäppa några bilder....
Systemet ligger tight och bra och grenar och annat elände kommer nog få svårt att slita bort det:

En till på det:
Totalt blev avgassystemet 3, 10 meter långt:
Jag är inte helt nöjd med slutröret då jag hade tänkt att låta det gå upp i hjulhuset och sen ner igen som ett vattenlås, men det blev omöjligt att göra utan att ha för skarpa böjar. Jag vill bara ha vida böjar som avgaserna kan flöda jämt och fint i. Det är delat i tre delar som skarvas ihop med avgasklammer. Spännbandet håller systemet uppe nu då jag inte gjort några fästen än, men det ska jag göra i veckan på ett finurligt sätt
SKREV OBELIX
-
Plundgren
- Användare
ääh, vattenlås, varför det? håll du nog höga varv å spottar nog mycket avgaser hinner inte vattnet in
Nä riktit kul å se mer updates, är så huvva roligt å läsa i tråden här!
som vanligt rent sjuk byggkvalité, får en att drömma om garage å nått eget att knåpa på hehe

Keep on mudding?
-
OBELIX
- OffroadGeek
Tackar! Ja det är kul att vara igång igen, och det är alltid skoj om nån gillar det man gör- eller få inspiration av det.
SKREV OBELIX
-
Danne
- OffroadGeek
-
Kontakt:
Att bygga en egen bil och dessutom lägga den på sida innan den ens kommit ur garaget måste ju gillas av dom flesta tycker man ju, i alla älskar jag det

Offroad: Mitsubishi
L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
OBELIX
- OffroadGeek
Ja vafan, har man ingen lyft och ont i kroppen så måste man ju komma på en lösning? Och i det här fallet var lösningen att lägga den på sidan- den är ju byggt för att tåla det, så det var lika bra att praktisera det innan den ens kommit ut ur garaget som du skriver!
SKREV OBELIX
-
HPY2CU
- Användare
Det är bra Robban, provrulla redan innan du startat upp, det kallar jag noga utprovning av bygget
Väntar med spänning på nästa uppdatering
-
OBELIX
- OffroadGeek
Ja allt ska ju provas vettja!
Idag har jag "hittat" en meter lyftkätting på jobbet

Den ska kapas isär så jag får en satans massa lösa länkar som sedan ska svetsas dit överallt och ingenstans i bilen, tanken är att dom runda och fina länkarna ska användas till att dra spännband igenom och dra fast brandsläckare, reservhjul, barnstol, verktygslåda och annat som annars skulle ligga löst och fara omkring- smart idé om jag får säga det själv. Några av länkarna kommer att skäras upp så dom blir C-formade och sen sättas dit på avgasröret. Sen gör jag motsvarande fästen i karossen så jag kan hänga upp avgassystemet i standard gummiringar till just avgassystem. Så nu är helgen räddad
SKREV OBELIX
-
Rössvik
- Veteran
du kan använda gummi bussningar liknande volvo motorkuddar fast mindre de har ja gjort funkar fint sitter ordentligt men ändå gummiupphängt.....
lift your truck fat chicks can´t jump!
-
OBELIX
- OffroadGeek
Så har man pillat lite i garaget igen, bilder på det:

En till:

Bakre kardan som har fått nya kors och ska "penselrenoveras"

Och så en bild på mina infästningar i ramen, då det diskuterats i en annan tråd så ville jag visa hur jag har gjort. Det är en gängstång (M20) som svetsats in i ett 20 mm:s spår i "smaländen" på bärarmarna, och sen sitter det skurna brickor som gummit vilar mot. Gummit är nån standard gummibuffert från Biltema som svarvats av lite för att få en konform mot plattan i ramen. Muttern ska bytas mot låsdito när allt är klart och inte behöver plockas isär igen. Så ser den i alla fall ut:
Jag har dessutom dragit lite bromsrör som jag då glömde att ta kort på- får bli nästa gång!
Allt för idag
SKREV OBELIX
-
HPY2CU
- Användare
Som vanligt så är det förstklassigt jobb från Robban