MB Diesel
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
MB Diesel
Hejsan
Nu har jag dragit hem ett nytt objekt och det är en Studebaker Weasel 1944.
Det sitter en 5 cyl diesel MB motor i den nu och den har inte varit startad i vesslan
och urmonteringen ur bilen ser ut att vara gjord med avbitare för alla kablar och
vakumslangar är avklippta.
Här på detta forum verkar finnas en massa kluriga och kunniga medlemmar som
kanske har koll på hur jag ska koppla in startreläet, jag tror jag har hittat det mesta
men har inte full koll på det, har någon ett kopplingsschema på hur detta ska kopplas
och kanske att man kan se hur ARA kontakten som sitter längst bak på insprutningspumpen
ska anslutas eller om man kan helt enkelt strunta i den?
Lite humor är det ju med en tysk motor i en amerikansk bandvagn från WWII
Hoppas att någon kan reda ut detta åt mig så jag kan få snurr på motorn.
Tackar på förhand.
Sören
Nu har jag dragit hem ett nytt objekt och det är en Studebaker Weasel 1944.
Det sitter en 5 cyl diesel MB motor i den nu och den har inte varit startad i vesslan
och urmonteringen ur bilen ser ut att vara gjord med avbitare för alla kablar och
vakumslangar är avklippta.
Här på detta forum verkar finnas en massa kluriga och kunniga medlemmar som
kanske har koll på hur jag ska koppla in startreläet, jag tror jag har hittat det mesta
men har inte full koll på det, har någon ett kopplingsschema på hur detta ska kopplas
och kanske att man kan se hur ARA kontakten som sitter längst bak på insprutningspumpen
ska anslutas eller om man kan helt enkelt strunta i den?
Lite humor är det ju med en tysk motor i en amerikansk bandvagn från WWII
Hoppas att någon kan reda ut detta åt mig så jag kan få snurr på motorn.
Tackar på förhand.
Sören
Re: MB Diesel
Vanligtvis går den igång bara du får glött stiften,för att stoppa tillsätter man vacum till klockan på pumpen,kontakterna används nog mest till nått annat
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: MB Diesel
Du skriver startreläet men menar du inte glödreläet
//F

//F
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
Re: MB Diesel
Klart jag menar glödgreläet carfrigge, du har alldeles rätt, jag är helt ny på det här med diesel
har hållit det på avstånd men nu tror jag att det är rätt fordom att ha en diesel i...
har hållit det på avstånd men nu tror jag att det är rätt fordom att ha en diesel i...

Re: MB Diesel
HPY2CU skrev:Klart jag menar glödgreläet carfrigge, du har alldeles rätt, jag är helt ny på det här med diesel
har hållit det på avstånd men nu tror jag att det är rätt fordom att ha en diesel i...
Diesel är livet ju

Om du har kabelhärvan från 123:an så ansluter du dessa enligt följande:
Röd = grov kabel till batteriet.
Brun = jord
Svart = ger 12v plussignal till glödningslampan
Lila = skall kopplas till startmotorsignalkabeln, så att det slutar glöda när man kör på starten
Rosa/röd = tändningsström
//F
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
Re: MB Diesel
Då har jag en vit kabel från reläet som ligger i samma härva som dom du beskrev och
en grön kabel som kommer från en givare som sitter under ett glödstift, kan jag ha
uppfattat rätt att givaren ska känna av tempen och stänga av glödgningen med hjälp av
den givaren och ska jag koppla ihop den vita från reläet med den gröna från givaren?
Jag har sökt på nätet efter ett elschema över de här men inte funnit något, men här på
4x4 finns ju kunskap i ämnet.
en grön kabel som kommer från en givare som sitter under ett glödstift, kan jag ha
uppfattat rätt att givaren ska känna av tempen och stänga av glödgningen med hjälp av
den givaren och ska jag koppla ihop den vita från reläet med den gröna från givaren?
Jag har sökt på nätet efter ett elschema över de här men inte funnit något, men här på
4x4 finns ju kunskap i ämnet.
Re: MB Diesel
Fasen vad kul Sören att du fått hem den. Är det den du pratat om rätt länge nu eller hittade du en annan med mer medgörlig ägare?
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: MB Diesel
Hallå Robban
Nä det är inte dom som jag "tjatat" om i många år utan den här hittade jag på blocket.
Dom andra två är i det närmaste original men dom får nog stå tills dom rostat sönder
helt för dom är inte till salu.
Du får ta dig en titt på skönheten när du dyker upp nästa gång stugan står kvar och
väntar på dig.
Nä det är inte dom som jag "tjatat" om i många år utan den här hittade jag på blocket.
Dom andra två är i det närmaste original men dom får nog stå tills dom rostat sönder
helt för dom är inte till salu.
Du får ta dig en titt på skönheten när du dyker upp nästa gång stugan står kvar och
väntar på dig.
Re: MB Diesel
HPY2CU skrev:Då har jag en vit kabel från reläet som ligger i samma härva som dom du beskrev och
en grön kabel som kommer från en givare som sitter under ett glödstift, kan jag ha
uppfattat rätt att givaren ska känna av tempen och stänga av glödgningen med hjälp av
den givaren och ska jag koppla ihop den vita från reläet med den gröna från givaren?
Jag har sökt på nätet efter ett elschema över de här men inte funnit något, men här på
4x4 finns ju kunskap i ämnet.
Gillar du att göra det enkelt för dej så kopplar du det via en tryckströmbrytare och reglerar glödtiden själv

Inte lika "lyxigt" men 100% funktion !
//F
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
Re: MB Diesel
Nja att gå genvägar har inte varit min grej vill gärna att det ska fungera som det var tänkt
och att det som finns kvar av det som inte blev bortklippt helt ska vara kvar och fungera.
Jag får helt enkelt koppla ihop trådarna och se vad som händer om det slår av när värmen
är nog för att starta.
Jag kopplar nog in mer än vad som är nödvändigt på dom byggen jag har....
och att det som finns kvar av det som inte blev bortklippt helt ska vara kvar och fungera.
Jag får helt enkelt koppla ihop trådarna och se vad som händer om det slår av när värmen
är nog för att starta.
Jag kopplar nog in mer än vad som är nödvändigt på dom byggen jag har....
Re: MB Diesel
Uffe o jag pratade senast i helgen om stugan, och att vi gärna kommer uppt och tittar på både det ena och det andra
Men nu är det väl två meter snö där misstänker jag?
SKREV OBELIX

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: MB Diesel
Du vet Robban stugan står till ert förfogande och de har ju kommit en del nya leksaker på gården sen ni var här sist.
Nej inte snö än men det är nog inte så långt borta bara en bit upp så åker man snöskoter mot fjället.
Nej inte snö än men det är nog inte så långt borta bara en bit upp så åker man snöskoter mot fjället.
Re: MB Diesel
Nu kan jag meddela att den vita kabeln från glödgreläet och den gröna kabeln från tempgivaren ska kopplas ihop. Ett problem löst 

Re: MB Diesel
HPY2CU skrev:Nu kan jag meddela att den vita kabeln från glödgreläet och den gröna kabeln från tempgivaren ska kopplas ihop. Ett problem löst

//F
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D