Hjälpstyrarm k1500 -88.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 58
- Blev medlem: tor okt 17, 2013 7:24
- Ort: En annan del av Nyköping
Hjälpstyrarm k1500 -88.
Jag har haft min Cheva i strax över ett år och spenderat tre hjälpstyrarmar, två noname och en moog hd. Nog för att dessa är dåliga men är de verkligen så klena?
Jag åker med 31" stt och mest på väg och dåliga grusvägar. Finns det kraftigare armar än Moogs hd till dessa eller går det att bygga om till de armarna dom sitter på nyare Chevorna?
Jag åker med 31" stt och mest på väg och dåliga grusvägar. Finns det kraftigare armar än Moogs hd till dessa eller går det att bygga om till de armarna dom sitter på nyare Chevorna?
Cheva C10 stepside -66
Cheva K1500 350 & th700 -88
Volvo 142 dragracingbil. 2.3liters turbofyra på metanol och powerglide.
Cheva K1500 350 & th700 -88
Volvo 142 dragracingbil. 2.3liters turbofyra på metanol och powerglide.
Re: Hjälpstyrarm k1500 -88.
Låter som du har ett annat problem som ligger till grund för att hjälpstyrarmen säger upp sig
Jag satte in en moog hd i min och den håller än det är flera år sen och bilen rullar med 35"
Det ska finnas en grövre variant som sitter på 8bultade bilar men hurvida den passar med styrleder vet jag ej. Vet att man måste göra nya bult hål i ramen iaf.
Hur är det med framvagn inställning?
Jag satte in en moog hd i min och den håller än det är flera år sen och bilen rullar med 35"
Det ska finnas en grövre variant som sitter på 8bultade bilar men hurvida den passar med styrleder vet jag ej. Vet att man måste göra nya bult hål i ramen iaf.
Hur är det med framvagn inställning?
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
-
- Beroende
- Inlägg: 1020
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Re: Hjälpstyrarm k1500 -88.
Har aldrig hör talas om en dylik förbrukning, måste vara nått som gör det, fast det är klart det finns väl också en förklaring till att den del kostar under $10 och den dyraste jag hittar på RA över $70. Ser också ut som det är samma arm på 2wd 1-tonnare som 4wd ½-tonnare.
Men det låter skumt med så kort livslängd, inget rattande vid stillastående eller jätteoffset på fälgar?
Magnus
Men det låter skumt med så kort livslängd, inget rattande vid stillastående eller jätteoffset på fälgar?
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-
- Användare
- Inlägg: 58
- Blev medlem: tor okt 17, 2013 7:24
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Hjälpstyrarm k1500 -88.
Inget rattande stillastående eller några sammanstötar med trottoarkanter. Framvagnsinställningen är väl inte 100% men ändå godtycklig och fälgarna har mer offset än original men inget extremt.
Det måste vara nått geometriskt fel som belastar bussningen i armen fel. Då kan jag konstatera att det är onormalt högt slitage på min och värt att djupdyka i.
Det måste vara nått geometriskt fel som belastar bussningen i armen fel. Då kan jag konstatera att det är onormalt högt slitage på min och värt att djupdyka i.
Cheva C10 stepside -66
Cheva K1500 350 & th700 -88
Volvo 142 dragracingbil. 2.3liters turbofyra på metanol och powerglide.
Cheva K1500 350 & th700 -88
Volvo 142 dragracingbil. 2.3liters turbofyra på metanol och powerglide.
Re: Hjälpstyrarm k1500 -88.
Är det den främre eller bakre leden som tar slut?
Den bakre tar lite mer stryk om man har spänt upp fjädringen fram, men så illa som för dig borde det inte vara ens om den är uppskruvad i bott...
Den bakre tar lite mer stryk om man har spänt upp fjädringen fram, men så illa som för dig borde det inte vara ens om den är uppskruvad i bott...
-
- Användare
- Inlägg: 58
- Blev medlem: tor okt 17, 2013 7:24
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Hjälpstyrarm k1500 -88.
Det är den främre som går ihjäl.
Cheva C10 stepside -66
Cheva K1500 350 & th700 -88
Volvo 142 dragracingbil. 2.3liters turbofyra på metanol och powerglide.
Cheva K1500 350 & th700 -88
Volvo 142 dragracingbil. 2.3liters turbofyra på metanol och powerglide.
Re: Hjälpstyrarm k1500 -88.
Då är det ännu mer skumt. ..
Kan du ha glömt att smörja dem vid montering?
Ibland missar de att lägga med smörjnipplar i leder som ska vara smörjbara, så man kanske kan lurad att tro att de är permanentsmorda.
Kan du ha glömt att smörja dem vid montering?
Ibland missar de att lägga med smörjnipplar i leder som ska vara smörjbara, så man kanske kan lurad att tro att de är permanentsmorda.
-
- Beroende
- Inlägg: 1020
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Re: Hjälpstyrarm k1500 -88.
Kolla också så att monterings planet är vertikalt, hamnar den lite fel där kan jag tänka mig att det blir slitage i lagringen. Den främre lagringen är väl den mot ramen, så den borde sitta parallellt med utgående axel i snäckan, eller tänker jag fel?
Magnus
Magnus
Senast redigerad av sebringZ28 den ons dec 24, 2014 12:42, redigerad totalt 1 gånger.
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Re: Hjälpstyrarm k1500 -88.
jag hade glömt bort åt vilket håll armen sitter, jag menade ju den främre...Grottulf skrev:Är det den främre eller bakre leden som tar slut?
Den bakre tar lite mer stryk om man har spänt upp fjädringen fram, men så illa som för dig borde det inte vara ens om den är uppskruvad i bott...

är den uppskruvad mycket fram?
-
- Användare
- Inlägg: 58
- Blev medlem: tor okt 17, 2013 7:24
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Hjälpstyrarm k1500 -88.
Jag har kollat att armen är plant monterad och verkligen sitter fast.
Däremot så gick den yttre drivknuten på passagerarsidan sönder här om dagen och nu när jag kör utan drivaxlar fram så känns den helt annorlunda. Så undra om det kan ha påverkat om den vart dålig en längre tid. Jag har självklart lämnat stumparna av de gamla drivaxlarna dragna så inte lagrena håller på att rasa.
Däremot så gick den yttre drivknuten på passagerarsidan sönder här om dagen och nu när jag kör utan drivaxlar fram så känns den helt annorlunda. Så undra om det kan ha påverkat om den vart dålig en längre tid. Jag har självklart lämnat stumparna av de gamla drivaxlarna dragna så inte lagrena håller på att rasa.
Cheva C10 stepside -66
Cheva K1500 350 & th700 -88
Volvo 142 dragracingbil. 2.3liters turbofyra på metanol och powerglide.
Cheva K1500 350 & th700 -88
Volvo 142 dragracingbil. 2.3liters turbofyra på metanol och powerglide.
Re: Hjälpstyrarm k1500 -88.
Du har satt tillbaka ytterdelarna på drivaxlarna va? För annars går hjullagren isär...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Användare
- Inlägg: 58
- Blev medlem: tor okt 17, 2013 7:24
- Ort: En annan del av Nyköping
Re: Hjälpstyrarm k1500 -88.
Jo då, annars hade jag nog haft det lite jobbigt nu. 

Cheva C10 stepside -66
Cheva K1500 350 & th700 -88
Volvo 142 dragracingbil. 2.3liters turbofyra på metanol och powerglide.
Cheva K1500 350 & th700 -88
Volvo 142 dragracingbil. 2.3liters turbofyra på metanol och powerglide.