Höjt Grand Cherokee, kardan för kort

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Rudza
Användare

Höjt Grand Cherokee, kardan för kort

Inlägg av Rudza » tor okt 30, 2014 9:05

höjde min Grand cherokee en 7,5" i bak igår så att kardan nästan ramlade ur lådan!
Finns det nån här på forumet som vet någon firma som kan förlänga kardaner? eller om det ev. finns någon som gör det själv? att pröjsa Sveabil i Bromma Stockholm 3500kr är uteslutet, då gör jag det hellre själv!

Tacksam för svar! :tumbup:

ErraN_XJ
Veteran
Kontakt:

Re: Höjt Grand Cherokee, kardan för kort

Inlägg av ErraN_XJ » tor okt 30, 2014 21:38

Ja tror att du först å främst ska kolla efter ett SYE-kit till fördelningslådan, och skaffa dig en framkardan å sätta bak.

Om du förlänger befintliga kardanen så finns de risk att den kommer hoppa ur lådan.
Har sett när de händer å de blev vääääldigt jobbigt...
#JeepGaraget

:thefinger:

#Offroaders Bohuslän

Rudza
Användare

Inlägg av Rudza » fre okt 31, 2014 7:45

ErraN_XJ skrev:Ja tror att du först å främst ska kolla efter ett SYE-kit till fördelningslådan, och skaffa dig en framkardan å sätta bak.

Om du förlänger befintliga kardanen så finns de risk att den kommer hoppa ur lådan.
Har sett när de händer å de blev vääääldigt jobbigt...
hur kan den hoppa ur om jag förlänger den? behöver ju bara några centimeter extra någonstans på mitten, då borde väll den inte hoppa ur lådan? Just nu i max flexat läge är det precis på gränsen till att den gör det.

Rudza
Användare

Inlägg av Rudza » fre okt 31, 2014 7:52

http://www.ebay.com/itm/JEEP-CV-DRIVESH ... 0f&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

?

Robe
Guru

Inlägg av Robe » fre okt 31, 2014 8:17

Bra länk, har köpt kardaner måttbeställda av den säljaren förut och det är bra grejer. Smidigt om man ine vill göra egen kardan. Dessutom med dubbelknut så man kan vinkla upp pinjongen mot fördelningeslådan. :tumbup:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Rudza
Användare

Inlägg av Rudza » fre okt 31, 2014 8:50

Robe skrev:Bra länk, har köpt kardaner måttbeställda av den säljaren förut och det är bra grejer. Smidigt om man ine vill göra egen kardan. Dessutom med dubbelknut så man kan vinkla upp pinjongen mot fördelningeslådan. :tumbup:
Så med denna slipper jag sätta dit ett SYE kit? :)

Robe
Guru

Inlägg av Robe » fre okt 31, 2014 9:47

Ja, det "slipper" du. Om du är säker på att avståndet mellan fördelningslådans utgående axel och yoken på bakaxeln inte blir för lång/kort för den splinsade hylsan när du cyklar bakaxeln så borde det ju funka :)
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Rudza
Användare

Inlägg av Rudza » fre okt 31, 2014 10:12

Robe skrev:Ja, det "slipper" du. Om du är säker på att avståndet mellan fördelningslådans utgående axel och yoken på bakaxeln inte blir för lång/kort för den splinsade hylsan när du cyklar bakaxeln så borde det ju funka :)
Säker är jag inte men det borde inte vara nått problem, har förlängt armarna i bak 6,5cm för att få tillbaka lite castervinkel på bakaxeln samt höjt en 3" till.. därav åkte nästan kardan ut, men i praktiken borde väll då det räcka med att förlänga kardan? :)

ErraN_XJ
Veteran
Kontakt:

Inlägg av ErraN_XJ » fre okt 31, 2014 19:14

Ja du gör som du vill. Men att ha splines in i lådan samtidigt som du höjt bilen så mycket så kommer de bli mycket bryt i utgående axeln när de ska glida i splinesen, pga att vinklarna mellan låda-kardan-pinjong blir så skarpa.

Jag gjorde mitt eget sye kit när ja byggde min gamle cherokee med 10 tums höjning å skruva dit en framkarden å den funkade utmärkt å gör än idag.

Men funkar det att bara förlänga kardan så gör de. Helt klart enklare å billigare!
Lycka till
#JeepGaraget

:thefinger:

#Offroaders Bohuslän

Sdkfz251
Guru

Inlägg av Sdkfz251 » sön nov 02, 2014 18:50

Eller så kör man snikvarianten... sänka fördelningslådan? Funkar det även på GC? Jag gjorde det på min XJ, förvisso bara med 3" höjning men ändå :shock:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

nicke_p
Användare

Inlägg av nicke_p » tis dec 23, 2014 10:01

ErraN_XJ skrev:Ja du gör som du vill. Men att ha splines in i lådan samtidigt som du höjt bilen så mycket så kommer de bli mycket bryt i utgående axeln när de ska glida i splinesen, pga att vinklarna mellan låda-kardan-pinjong blir så skarpa.

Jag gjorde mitt eget sye kit när ja byggde min gamle cherokee med 10 tums höjning å skruva dit en framkarden å den funkade utmärkt å gör än idag.

Men funkar det att bara förlänga kardan så gör de. Helt klart enklare å billigare!
Lycka till

Hur pula du till det med sye? Funderar med på att göra det men onödigt att uppfinna hjulet en gång till. Är det samma splines på utgång framåt som bakåt på fördelningslådan? Om det är så borde man kunna få nån att borra å gänga tappen mot lite fikabröd. Sen montera en framåt yoke bak.
Bok
Projekt: Grand cherokee zj 5,2. Dana 44/Dana 60.

jonte_malmö
Beroende

Inlägg av jonte_malmö » ons dec 24, 2014 14:49

Testa förläng den själv, bilen lär ju inte köras i 150 ändå med den höjningen. När jag höjde min Cherokee SJ 4" så blev kardanen bak för kort, jag kapade den på lämpligt ställe med geringslåda och bågfil, mätte innermåttet, åkte till en smidesverkstad och de letade fram en rörbit med rätt yttermått att gå i på insidan för några tior. Slog i den ett par dm åt vart håll och pinnsvetsade duktigt. Blev hur bra som helst! Kanske ren tur men jag har kört den i 120 utan vibrationer...
Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99

Skriv svar