Framtidens bilar

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

mantajohan
Forumräv

Re: Framtidens bilar

Inlägg av mantajohan » lör dec 20, 2014 18:21

kan hålla med IsuzuDiesel delvis, føredrar o bytta kamrem på min volvo eller inte alls som på min jeep :tumbup:

jæmført med fruans ford focus 2.0-00 krævs specialverktyg for den skiten :poke: sen att det bara e o plugga i dator, varje ny bilmodell måste du ha en ny dator som ibland kan kosta din førstfødde + en arm o ben....

brytarløst system e absolut bra, fungerar ofta suverænt alltid

ang sækerhetsdetaljer så e det riktigt bra, tycker dock IBLAND att de skulle montera en stor jærnspik på rattcentrum så folk sluta køra som jubelidioter..... sen fattas ju fortfarende automatiska blinkers
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Safari
Rutinerad

Inlägg av Safari » lör dec 20, 2014 19:12

Efter att ha haft gamla bilar köpte frugan en ganska ny Passat TDI. Den skulle vara så bra. Vilken katastrof, den var aldrig hel och det slutade med ett totalras. Efter mycket bråk fick hon en annan motor. Snabb försäljning och hon klarade sig undan med nöd och näppe. Efter mycket funderande blev det en ny Corolla. Det skröts hejdlös om den fantastiska bil. När hon kommer hem från bilaffären går inte bakluckan att stänga. Jag fick ta fram verktygen och justera in låset. På en bil som gått 8 mil. Sen var det diverse fel ,Centrallås det kom in vatten, varningslampor som tändes, problem med bromsar osv. Vi var tvungen att sälja den då garantierna gick ut. Och nu den Volvo som jag berättade i förra inlägget. Så jag är inte alls imponerad av nya bilar. Sen när man börjar prata med bekanta kommer det ofta fram problem med nya bilar. Det går ofta på garantin men att dom ska vara problemfria? Icke! Jag kommer nog inte att köpa någon mer ny bil.

mantajohan
Forumräv

Inlägg av mantajohan » lör dec 20, 2014 19:23

@safari skønt att nån annan har problem med nya bilar, var ju bara nya bilar ford+volvo på mit gamla taxijobb o bara problem liknande dom du skriver

bara undrar, e det bara min upplevelse att svængradien e urusel på nyare bilar?

svana
Forumräv

Inlägg av svana » lör dec 20, 2014 22:20

Mest intressanta tråden på länge..

Såhär ser min vagnpark ut, och jag är nöjd: [url http://www.garaget.org/Svana" onclick="window.open(this.href);return false;][/url]

(Program och felkoder finns det tillräckligt av i cnc-maskinerna på min arbetstid... )

På mina bilar går allt att skruva med själv. Jag kan både montera dragkrok, byta strålkastare, koppla in extraljus eller byta oljor utan att behöva röra nån satans programvara.

Är bekant eller nära vänner med alla i Mekonomenverkstan här i hemorten..den enda verkstan för bilar jag rekommenderar där man gör pedantjobb som även jag blir nöjd med. Dom är 8st mekar varav hälften av dem jobbat med bilar i hela sina liv..
Deras historier och erfarenheter stärker min åsikt att Volvo 940 lättrycksturbo är världens bästa bil.

Jag prioriterar en hyfsad 240/740 eller 940 i bra skick som lätt rullar 70 tusen mil och man kan byta både kamrem och toppackning i vägkanten på en långresa. Jämfört med en ny bil som inte är värd ett skit efter ett ras eller om 20 år.

Med min 945 turbo finns ingen oro att nåt rasar tex kamrem och värdet blir lika med noll.
Ingen oro för varningslampor som inte kan släckas för märkesverkstäderna inte hittar fel, konstiga elfel och motorstyrningsknas som inte lyckas felsökas.
En hyfsat fin Toureg som toppackningen gick på..blev det motorbyte, eftersom det var billigare än att riva och byta bara packningen. Gissa kostnaden?
Audi med sliten kamrivning och rassel med toppackning..kostnad 60 tusen hos Stertman.
Annan Toureg, byte skivor och hjullager fram UTAN belägg= 25 tusen kr på märkesverkstad.

Om Volvo 940 lättrycksturbo INTE är världens bästa bil här i Sverige i nutid, motivera varför?
>>>Billig att äga trots överladdning , billig att köra (innan trimtopp, turbobyte och div.chip), pålitlig, bekväm och tyst , suverän klimatanläggning, krocksäker med krock kuddar och sidokrockskydd, inbottssäker, mycket rostskydd och galvad plåt, bakhjulsdriven som jag kräver, extremt lättmekad , hållbar och billiga nya och beg.delar finns på varannan bondgård och på OK-mackar, stilig och enkel design.
Finns inget den bilen saknar som jag vill ha..jo bättre orginal backljus. Och DET finns inte på någon nyare bil i hela världen, tro mig! Så det blir lite extra av egen sort.

Även om man inte väljer att skruva själv är ju ända rep.tiden så mycket kortare när det är enkelt och rymligt..så mycket billigare än många andra bilar.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » sön dec 21, 2014 0:42

Caffe skrev:Men rör för fan inte min stötstångsmotor när jag ska finåka på helgen. Det finns inget vackrare civilt* ljud än en riktigt stor V8 med lite vassare kam och friare avgassystem. :jump:
För dom som har "Fajsbook"...

Här är också lite riktigt seriös motorporr....
https://www.facebook.com/video.php?v=85 ... 07&fref=nf
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » sön dec 21, 2014 7:41

svana skrev: Om Volvo 940 lättrycksturbo INTE är världens bästa bil här i Sverige i nutid, motivera varför?
Bara för att reta/utmana dig - varför är inte 965 bättre?
En skön 6:a, individuell bakhjulsupphängning(här kommer du att invända att stela axeln är billigare i längden att serva), snyggare(=inte fullt så ful). :lol:

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

mantajohan
Forumräv

Inlägg av mantajohan » sön dec 21, 2014 10:43

Wältmeister skrev:
svana skrev: Om Volvo 940 lättrycksturbo INTE är världens bästa bil här i Sverige i nutid, motivera varför?
Bara för att reta/utmana dig - varför är inte 965 bättre?
En skön 6:a, individuell bakhjulsupphängning(här kommer du att invända att stela axeln är billigare i längden att serva), snyggare(=inte fullt så ful). :lol:

:tumbup:
240 är ännu snyggare :lol:

men lite mer allvarligt så personligen skulle jag tro att volvos rödblock e mer odödliga och problemfriare, precis som stela axlar är :tumbup: :beer:

brt666
Forumräv

Inlägg av brt666 » sön dec 21, 2014 15:19

"Om Volvo 940 lättrycksturbo INTE är världens bästa bil här i Sverige i nutid, motivera varför?"

Ett starkt skäl är att alla Volvos modeller är tillverkade i relativt få exemplar om man jämför med t.ex. GM:s modeller där miljontals bilar delar komponenter och det därför sannolikt alltid kommer att vara enkelt att få tag på billiga reservdelar. Annars håller jag med, mitt val stod mellan Volvo och GM och valet föll på GM trots att kvaliteten är lägre och förbrukningen högre av bland annat den orsaken (sen är Suburban rymligare, har 4wd och sätter större skräck i övriga trafikanter)
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?

Jocker
Forumräv

Inlägg av Jocker » sön dec 21, 2014 15:22

ja köpte nyss en 245a -89 som gått ca47000mil den går riktigt fint :wink:
Jocke Rydkvist
Docksta nu mera. 073-8156095
Åker Nissan Patrol Y60
Åker Hemmabyggd Bandvagn
såld: Suzuki

cherokeex2
Veteran

Inlägg av cherokeex2 » sön dec 21, 2014 17:44

Vänta bara tills det blir krav på euro 6 motorer i personbilar.
På dom lastbilarna som har det så kostar hela avgasreningssystemet som en modern personbil med extra allt...
Tänk när dom går sönder efter att garantierna har gått ut (vilket dom kommer göra) det kommer att stå mängder med euro 6 bilar längsmed vägarna då.
Men det är väll så vi vill ha det, köp slit och släng på allt ?

Kommer vara konstigt att gå på skrotarna och titta, fullt med bilar som är 100% rostfria men med elfel som gör att det kostar mer att laga än vad dom är värda

Kommer någon bil/lastbil som är ny idag finnas om 20 år? tror inte det.
Om man inte skickar in några på ett museum..
Kommer bilar som är 20 år nu finnas om 20 år? absolut.

Tror att jag håller mig till mina gamla bilar så länge det går.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

Safari
Rutinerad

Inlägg av Safari » sön dec 21, 2014 21:21

Kanske förbjuds " gamla" bilar. Det har pratats om att förbjuda alla bilar som inte har katalysator. Att du inte får demontera en bil själv, illegal bildemontering. Att förbjuda piratdelar. Att du överhuvudtaget inte får skruva själv. Så fort du gör något med bilen blir den olaglig. Eller att dom helt enkelt lägger så höga straffskatter så ingen har råd. Så det finns många hot mot bilar.

Safari
Rutinerad

Inlägg av Safari » sön dec 21, 2014 21:21

Kanske förbjuds " gamla" bilar. Det har pratats om att förbjuda alla bilar som inte har katalysator. Att du inte får demontera en bil själv, illegal bildemontering. Att förbjuda piratdelar. Att du överhuvudtaget inte får skruva själv. Så fort du gör något med bilen blir den olaglig. Eller att dom helt enkelt lägger så höga straffskatter så ingen har råd. Så det finns många hot mot bilar.

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » sön dec 21, 2014 21:56

Tjaa, instrumentet finns ju redan för miljöparasiterna.
Lobba hos Transportstyrelsen så kraven skärps vid kontrollbesiktningen.
Att dom(Romson) själva kan använda giftiga bottenfärger på båten och köra på oskattat bränsle(av misstag enl Romson - under hur lång tid oklart) är ursäktat.
Deras stora frågor är ju att öka emissionerna genom att hindra förbifart Stockholm, stänga Bromma flygplats så att allt fler tvingas köra till Arlanda eller Skavsta/Nyköping, förhindra att slussen moderniseras så att trafiken flyter smidigare och utsläppen blir mindre.
Återvinning, i form av att man har "donatorer" till den egna bilen är heller inget som får gehör hos "miljörörelsen".
Puh för framtiden och framtidens bilar om vissa får inverkan på regeringen.

Negativ till miljörörelsen? Jag? Hur kan ni tro det?

Befarar att Sverige är på väg mot det japanska systemet med/för framtidens bilar. :aargh:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Safari
Rutinerad

Inlägg av Safari » tor dec 25, 2014 7:08

Faktum är att jag aldrig blivit stående med en "gammelbil" Det har alltid gått att fixa på plats. Däremot har jag blivit stående med nyare bilar. De varnar inte alls utan det blir bara stopp. Jag har personligen råkat ut för att "gummisnodden gått av, tre gånger. Defekt box två gånger ,trasig vevaxelgivare, defekt bränslepump, trasiga givare. I alla dom fallen har bilen lagt av helt, helt utan förvarning. Sen att det bara är att koppla in en dator så är felet löst är en myt. Många gånger får dom inte fram något alls eller får dom fram ett fel men dom vet fortfarande inte vad som ska göras för att laga det. Jag jobbar med maskiner och man kan bli tokig på alla fel. Plötsligt kan en maskin stänga av sig pga av en strulande givare som larmar för ett fel som inte finns. Helt plötsligt vill inte datorn och maskinen kommunicera med varandra. Ibland är det någon bugg i systemet. Så ska man göra en uppdatering men då är uppkopplingen för dålig. Mängder med timmar man ägnat åt dator strul.

saginaw
Användare

Inlägg av saginaw » tor dec 25, 2014 20:24

Av princip och för praktiskhetens skull håller jag mig till saker som är äldre än 1963, undantag är pickuper etc där gränsen går vid fyrkantiga framlampor, dock rent estetiskt då de är för fula efter mitten på 80 talet. Till vardags kör jag en Suburban 4x4 1971, den är bekväm, bränslesnål och praktisk. Bränsleförbrukningen är 1,1 l milen om man ej kör fortare än 100, sålänge det finns Rochester Quadrajet och Carter AFB / AVS så är insprutning ej behövligt, krocksäkerheten är kanske inte på topp men jag ser det som att den som har störst massa i rörelse klarar smällen bäst . Jag har i min förvirrade ungdom då och då haft en del '' moderna bilar '' Såsom Bmw e 38, Mercedes s klass mm. Dock måste jag säga att tex en lågmilad Lincoln 60 a , Cadillac 60a Imperial 60 mm är bekvämare, dock erkänner jag att de kan vara lite jobbiga vintertid då ventilationssystemen och tätningarna är bättre på nyare bilar, iofs hade jag en Imperial 58 neger och den var helt tät så det problemet finns mestadels på ht bilar. De allra modernaste bilarna vill jag inte ens sitta i, de är för trånga, rutorna är för invinklade, a stolparna för tjocka och rent allmänt dålig sikt och allt är gnisslande plast, kvaliteten är bara upplevd om ens det. Jag trodde en gång att jag var smart och köpte en Dodge ram 03 a Cummins, visst motorn var stark men bilen som sådan såg jag som skrot jämfört med förra generationens kaross, 03 an var exempelvis mästare på gnisslande paneler. Som ett avslutande exempel så åkte jag i en Audi A8 och därefter körde jag en runda i min Thunderbird 60, Thunderbirden fullkomligt svävar fram jämfört med Audin. Min slutsats är att tekniken har besegrat människan.
Jag har i alla år fått höra att jag är bakåtsträvande som ordnat min uppvärmning med kaminer, ett tag borde jag installera jordvärme, sen var det något luft luft etc. Än idag är jag övertygad om att alltihopa är bara skit och jag har genom åren sparat in hundratusentals kronor. Det hade jag kunnat göra ännu bättre om jag konsekvent hållt mig ifrån moderna bilar, det enda jag tyvärr har svårt att avstå är datorn.

Skriv svar