Hasplåtar Taro
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Hasplåtar Taro
Finns det någon i trakterna runt Degerfors, Karlskoga som kan eller vet någon som kan tillverka hasplåtar till en Taro till ett humant pris?
En "bekant till en bekant" skulle fixa av en bit durkaluminium de hade låg men när allt var klart visade det sig att det var 3mm durkaluminium och det är ju för klent.
En "bekant till en bekant" skulle fixa av en bit durkaluminium de hade låg men när allt var klart visade det sig att det var 3mm durkaluminium och det är ju för klent.
VW TARO -95
Re: Hasplåtar Taro
använd inte aluminium till hasplåt.. beöver inte vara en storsten för att bilen blir"limmad"
om du känner några skoteråkare fråga va de tycker om aluminiumdurk på släpvagnen..
kolla om du hittar skopstål hardox eller liknande glider fint på sten..
om du känner några skoteråkare fråga va de tycker om aluminiumdurk på släpvagnen..
kolla om du hittar skopstål hardox eller liknande glider fint på sten..
.
Re: Hasplåtar Taro
Jo det är sant. Alu är lite för "kletigt" för att vara bra. Det skulle jag inte ha valt om det inte var för att de hade en bit låg som de trodde var 5-6mm. Tanken med plåten är nog mer för att skydda än för att glida på så min bedömning var att 5mm durkalu var bättre än inget.
Att det sedan visade sig vara 3mm var en glad överaskning
(inte) Men det får man räkna med när man "köper grisen i säcken". "Är huvudet dumt får kroppen lida"
Det går ju liksom inte att backa klockan och göra jobbet ogjort. Jag var inte tillräckligt tydlig med "kravspecen". "Är det tunnare än 5mm vill jag inte ha det". Folk som inte håller på med offroad tänker kanske inte på vad sakerna ska tåla. Att "landa" på en vass sten ställer ju lite högre krav än att glida in i en snödriva.
Nu bytte han även trösklar på bilen och 3mm durkalu är ju inte heller gratis så det var ju bara att betala och se glad ut. Men eftersom han bor 12mil bort och hade problem redan att bocka aluplåten så söker jag efter någon på närmare håll som kan bearbeta exempelvis 4mm Hardox (om 4mm räcker)
Att hitta Hardox är nog inga problem, "Spillbitar" är nog svårt, för till det krävs det ju kontakter eller ren tur. Ingen säljer för "kaffepengar" till någon de inte känner. Men det finns ju företag som säljer även hardoxplåt.
Men bearbetningen är värre så därför ställde jag en fråga i hopp om att någon viste någon, antingen privatperson eller firma som kan bearbeta plåten till ett överkomligt pris.
Att det sedan visade sig vara 3mm var en glad överaskning

Det går ju liksom inte att backa klockan och göra jobbet ogjort. Jag var inte tillräckligt tydlig med "kravspecen". "Är det tunnare än 5mm vill jag inte ha det". Folk som inte håller på med offroad tänker kanske inte på vad sakerna ska tåla. Att "landa" på en vass sten ställer ju lite högre krav än att glida in i en snödriva.
Nu bytte han även trösklar på bilen och 3mm durkalu är ju inte heller gratis så det var ju bara att betala och se glad ut. Men eftersom han bor 12mil bort och hade problem redan att bocka aluplåten så söker jag efter någon på närmare håll som kan bearbeta exempelvis 4mm Hardox (om 4mm räcker)
Att hitta Hardox är nog inga problem, "Spillbitar" är nog svårt, för till det krävs det ju kontakter eller ren tur. Ingen säljer för "kaffepengar" till någon de inte känner. Men det finns ju företag som säljer även hardoxplåt.
Men bearbetningen är värre så därför ställde jag en fråga i hopp om att någon viste någon, antingen privatperson eller firma som kan bearbeta plåten till ett överkomligt pris.
VW TARO -95
Re: Hasplåtar Taro
vi kan både beställa hem hardox, skära den i cnc-plasman och kanta den i kantpress.
Kruxet är att vi ligger i staffanstorp =)
Hade inte gjort nåt med en beställning då vi bara kört dubbla hehe. en till dig. o en till mig.
Plåt är inte så fasligt dyrt. 12-14 kr kilot. fast så väger kanske en 3 mm plåt en del. och hardox e nog dyrare än vanlig plåt. tror dock inte de rör sig om nån astronomiska summor.
In på en mek/svetsverkstad med dig o snacka med nån operatör på golvet. Fråga om han kan göra den på sidan av =)
Kruxet är att vi ligger i staffanstorp =)
Hade inte gjort nåt med en beställning då vi bara kört dubbla hehe. en till dig. o en till mig.
Plåt är inte så fasligt dyrt. 12-14 kr kilot. fast så väger kanske en 3 mm plåt en del. och hardox e nog dyrare än vanlig plåt. tror dock inte de rör sig om nån astronomiska summor.
In på en mek/svetsverkstad med dig o snacka med nån operatör på golvet. Fråga om han kan göra den på sidan av =)
Re: Hasplåtar Taro
Jag får se vad jag hittar på efter helgerna.
Det gäller ju bara att hitta rätt verkstad.
Det gäller ju bara att hitta rätt verkstad.

VW TARO -95
Re: Hasplåtar Taro
du har inte funtat på att ha plast istället för plåt
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
Re: Hasplåtar Taro
plast, funkar det? det är klart att det finns ju plaster som är både "starka" och tåliga och säkert betydligt lättare än metall.
vad är det för plast?
är det inte ännu svårare att hitta någon som kan fixa det.
vad är det för plast?
är det inte ännu svårare att hitta någon som kan fixa det.
VW TARO -95
Re: Hasplåtar Taro
kolfiber är ju starka grejer. Känns lite onödigt att ha det under en bil kanske?
blir nog billigare med vanligt stål.
Enklare att tillverka med.
Billigare att få tillverkat I
blir nog billigare med vanligt stål.
Enklare att tillverka med.
Billigare att få tillverkat I
Re: Hasplåtar Taro
jag tänker testa att köra med plast på min jeep
jag monterar hasplåtar i plast varje dag nästan på atv och utv där funkar det riktigt bra vi har kört med alu och ålåt förut men det blir inte bra alu har en förmåga att få is och snö att fastna på den lättare en plast
jag monterar hasplåtar i plast varje dag nästan på atv och utv där funkar det riktigt bra vi har kört med alu och ålåt förut men det blir inte bra alu har en förmåga att få is och snö att fastna på den lättare en plast
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
Re: Hasplåtar Taro
jo. fast en bil väger ju bra mycke mer än en atv så de är ju bra mycke större krafter det är frågan om när man sätter sig över en sten eller nåt.
Fast jag kan ha fel... Det har hänt förut
Kanske har du kommit underfund med nåt här. Kanske nästa stora grej
Fast jag kan ha fel... Det har hänt förut

Kanske har du kommit underfund med nåt här. Kanske nästa stora grej

Re: Hasplåtar Taro
Vad heter sån plast? Plexi å glasfiber lär inte hålla många meter och coolfiber lär tömma plånkan fortare än kvickt.lam84 skrev:jag tänker testa att köra med plast på min jeep
jag monterar hasplåtar i plast varje dag nästan på atv och utv där funkar det riktigt bra vi har kört med alu och ålåt förut men det blir inte bra alu har en förmåga att få is och snö att fastna på den lättare en plast
Mina offroadbilder [Länk]
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.
Re: Hasplåtar Taro
Caffe skrev:Vad heter sån plast? Plexi å glasfiber lär inte hålla många meter och coolfiber lär tömma plånkan fortare än kvickt.lam84 skrev:jag tänker testa att köra med plast på min jeep
jag monterar hasplåtar i plast varje dag nästan på atv och utv där funkar det riktigt bra vi har kört med alu och ålåt förut men det blir inte bra alu har en förmåga att få is och snö att fastna på den lättare en plast
Finns ju en del jävligt hårda plaster. Vet en polare tex i sin gröna ungdom tillverkade formar av nån hårdplast som han sen pressade ut bromssköldar i rostfri plåt.
De lär ju varit hårt som fan.
Men jag undrar om inte de behöver vara tjockt som in i bomben då?
Re: Hasplåtar Taro
Vanlig pe funkar nog mot det mesta men gillar nog inte vassa stenar. Hadde jag haft en extruder svets hade jag nog testat det.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Rutinerad
- Inlägg: 265
- Blev medlem: mån aug 03, 2009 17:15
- Ort: värmland
Re: Hasplåtar Taro
en kompis som varit kartläsare berättade att de gjorde hasplåtar till rallybilen i kolfiber....
fast de hade kontakter på SAAB i Linköping
fast de hade kontakter på SAAB i Linköping
K1500 silverado -99 SÅLD
Mitsubishi L200 DC 2,5 TD -04
Mitsubishi L200 DC 2,5 TD -04
Re: Hasplåtar Taro
rallybilar har väl en tendens till större budget ofta?