Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
w300i
- Rutinerad
- Inlägg: 386
- Blev medlem: tor jul 11, 2013 14:05
- Ort: Sundsvall
Inlägg
av w300i » fre jan 09, 2015 12:42
Funderar på att köpa en stor oljekylare till min GMC då det verkar som lådan blir varm med dom stora hjulen. Satt och tittade på Hansen Racing och dom hade ju flera olika,jag tänkte isåfall köpa den största dom har. Men i beskrivningen står det att man ska ansluta slangar,det kan väl ändå inte stämma? Slangar håller väl inte för trycket?
Och sen undrar jag då hur man sätter fast en universal oljekylare?
Tack på förhand

GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
-
Grottulf
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5398
- Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
- Ort: Säffle
Inlägg
av Grottulf » fre jan 09, 2015 13:02
Jodå, slangar håller bra, bara det är bra kopplingar.
Gå inte bara efter storleken, köp inte nån med runda rör med flänsar på, utan ta en som är bygd mer som en vanlig kylare.
Derale har flera bra, bla såna med elfläkt, vilket kan vara bra i skogen

-
Christofer
- Användare
- Inlägg: 58
- Blev medlem: tor okt 17, 2013 7:24
- Ort: En annan del av Nyköping
Inlägg
av Christofer » fre jan 09, 2015 14:57
Det är bara strax över 1bars tryck i kylkretsen på en automat. Biffa gärna upp slangar/rören till kylaren också. Det behöver inte heller vara en specifikt specad kylare för automat utan går bra med en vanlig motoroljekylare, man kan inte kyla oljan för mycket.
Cheva C10 stepside -66
Cheva K1500 350 & th700 -88
Volvo 142 dragracingbil. 2.3liters turbofyra på metanol och powerglide.
-
sebringZ28
- Beroende
- Inlägg: 1020
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Inlägg
av sebringZ28 » lör jan 10, 2015 9:17
Christofer skrev:.... man kan inte kyla oljan för mycket.
I princip så kan man det, oljan skall upp i arbetstemperatur så fort som möjligt för att funka som tänkt, tex vill man ju att kondens och vatten fångat av oljan skall förångas och ventileras bort innan det ställer till någon skada.
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-
Grottulf
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5398
- Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
- Ort: Säffle
Inlägg
av Grottulf » lör jan 10, 2015 9:42
sebringZ28 skrev:Christofer skrev:.... man kan inte kyla oljan för mycket.
I princip så kan man det, oljan skall upp i arbetstemperatur så fort som möjligt för att funka som tänkt, tex vill man ju att kondens och vatten fångat av oljan skall förångas och ventileras bort innan det ställer till någon skada.
Magnus
x2
Det är därför man ofta har oljekylaren inbyggd i den vanliga kylaren, för då får vaxellådsoljan även hjälp att komma upp i arbetstemperatur fortare.
En del lådor kan till o med vara beroende av att oljan kommer upp i temperatur, för att fungera som de ska.
Lådan i min Dodge kan inte lägga i OD innan den har kommit upp i en viss temperatur (minns inte exakt vilken nu)
-
sebringZ28
- Beroende
- Inlägg: 1020
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Inlägg
av sebringZ28 » lör jan 10, 2015 10:09
Har samma funktion i min 4L80E, den lägger inte i LU innan det är varmt, osäker på om det är en bug eller feature på en låda som gått så långt!
En del HD kyl options som tex 9C1 b-bodys hade tom en temp styrd ventil på kylningen av lådan för att förhindra överkylning och för att fortare komma upp i temp när det blev bråttom från parkeringen på dunking doughnuts.
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-
HillBilly1
- Användare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: tis jul 24, 2012 17:50
- Ort: Karlstad
Inlägg
av HillBilly1 » lör jan 10, 2015 15:01
min låda måste upp i 40 grader innan LU går in det är en 4L80E låda
det ska tydligen vara så enligt instruktionsboken

-
sebringZ28
- Beroende
- Inlägg: 1020
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Inlägg
av sebringZ28 » lör jan 10, 2015 20:38
Stämmer rätt bra med min!! Gott att veta!
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-
Christofer
- Användare
- Inlägg: 58
- Blev medlem: tor okt 17, 2013 7:24
- Ort: En annan del av Nyköping
Inlägg
av Christofer » lör jan 10, 2015 23:43
Sätt en tempmätare på oljan som kommer ut ur convertern så ska ni få se nått intressant. Oljekylare inbyggd i vattenkylaren är en betydligt mycket effektivare kylare än en lös och normalt har man inte termostater till den oljan. Det är i praktiken omöjligt att kyla oljan för mycket. Att lock-up inte går i innan en viss temp har med mer saker att göra än bara lådan. Man använder värmen från convertern för att värma motorn snabbare för att börja korrigera på lambda och påbörja inblandningen av inerta gaser via egr tidigare, där av naturligt att förbileda en extern kylare som inte växlar värmen till motorn under en viss temperatur.
Cheva C10 stepside -66
Cheva K1500 350 & th700 -88
Volvo 142 dragracingbil. 2.3liters turbofyra på metanol och powerglide.
-
Rössvik
- Veteran
- Inlägg: 2201
- Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
- Ort: habo
Inlägg
av Rössvik » sön jan 11, 2015 11:54
beror väl lite på hur bröten används?? och när på året.... en bruksbil funkar alldeles utmärkt med det den levererades med från fabrik..... men som i detta fallet så har ju inte bilen optimal utväxling för däcken o sen är ju 700 lådan känslig för varmgång.... så används inte bilen så mycket på vintern så hade ja försökt kyla så mycket ja kan..... har själv mätare på min utgående ledning och stor extern kylare te oljan men fick sätta en fläkt för att den skulle hålla sej under 60 grader stadigt.....
lift your truck fat chicks can´t jump!
-
HenkeS
- Beroende
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:19
- Ort: västerbottniska inlandet
Inlägg
av HenkeS » sön jan 11, 2015 13:38
nog bör väll tempen på atf ligga runt 70-90 grader ungefär. (alltså drifttemp) men det är klart. mkt körning i smeten så kanske det är bra å kyla ner den mer så inte driftempen sticker iväg när det börjar gå tungt, och då är det ju fint med fläkt.
Jag låg ju på en stadig kylare synd att jag sålt den nu.
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
-
Rössvik
- Veteran
- Inlägg: 2201
- Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
- Ort: habo
Inlägg
av Rössvik » sön jan 11, 2015 13:58
Jo men har du 60 grader på utgående så är den runt 80 inuti vill ja minnas.... O sen sa ju oljan aldrig va över 90 grader för att funka optimalt......
lift your truck fat chicks can´t jump!
-
w300i
- Rutinerad
- Inlägg: 386
- Blev medlem: tor jul 11, 2013 14:05
- Ort: Sundsvall
Inlägg
av w300i » mån jan 12, 2015 14:09
Den här har jag kikat på:
Blir den bra tror ni? Det är ju den största dom har. Finns även mindre. Men hur ska man göra med dom gamla rören isåfall? Måste dom kapas och trä på slang över med klämma?
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
-
Grottulf
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5398
- Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
- Ort: Säffle
Inlägg
av Grottulf » mån jan 12, 2015 14:20
Som jag sa tidigare ska man inte bara gå efter storleken.
Den där är av den typen som inte är så effektiv...
Fast med den storleken så borde den iofs funka rätt hyffsat ändå kan man tycka...

-
Grottulf
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5398
- Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
- Ort: Säffle
Inlägg
av Grottulf » mån jan 12, 2015 14:36
Här hittar du fler kylare:
http://derale.com/products/fluid-coolers/transmission" onclick="window.open(this.href);return false;
De övre (serie 8000-10000) är effektivare.
De brukar kallas "stacked plate" eller "plate and fin "
Jag vet inte om hansen har även de modellerna, men annars finns de hos summit.