Byta identitet på blazer -87
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
- Inlägg: 288
- Blev medlem: sön maj 16, 2010 20:33
- Ort: vaggeryd
Byta identitet på blazer -87
Går i tankarna att byta identitet på min blazer 87:a till en skattebefriad identitet. Men då är frågan. Vad behövs igentligen göras . Skyltar givetvis. Men ramnummer, vad sitter dessa? Sen kanske någon "idbricka" på karossen?
Sen finns det någon som har ett par papper på en skattebefriad blazer alltså äldre än -85 ? Samt var är sådanna i prisklass? Ser jättegärna att det står med att man får sitta 5 st personer i bilen o inte som 2 st för tillfället i min.. Gärna bensin V8 Mvh
Sen finns det någon som har ett par papper på en skattebefriad blazer alltså äldre än -85 ? Samt var är sådanna i prisklass? Ser jättegärna att det står med att man får sitta 5 st personer i bilen o inte som 2 st för tillfället i min.. Gärna bensin V8 Mvh
Mjölk och 4wd kommer man långt på i livet!!
TEAM MILK AND 4WD
TEAM MILK AND 4WD
Re: Byta identitet på blazer -87
Ramnummer brukar vara stansat nånstans i själva ramen. Sen har du plåtbrickan som sitter på instrumentpanelen fram vid rutan.
Men du är väl fullt medveten om att det inte är sådär jätte lagligt?
Men du är väl fullt medveten om att det inte är sådär jätte lagligt?

GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
Re: Byta identitet på blazer -87
Jag gjorde så på en land cruiser hj60. Flyttade över all identitet, det enda som blev konstigt i papperen var färgen. Men det var det ingen som reflekterade över, karossbyte är väl inget ovanligt.
-
- Beroende
- Inlägg: 1020
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Re: Byta identitet på blazer -87
Det bör finnas några vin nummer stansade på rätt bökiga ställen, GM gillade tex att slå ett i torpeden dolt av ventilations kåpan och liknande ställen.
Är inte säker att jag förstår syftet, är det att göra den äldre eller att få in ett baksäte i papprena?
Är inte säker att jag förstår syftet, är det att göra den äldre eller att få in ett baksäte i papprena?
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Re: Byta identitet på blazer -87
Att du funderar på olagligheter må vara hänt, men att offentligt delge planerna är kanske inte helt lyckat.suzuki nr.1 skrev:Går i tankarna att byta identitet på min blazer 87:a till en skattebefriad identitet. Men då är frågan. Vad behövs igentligen göras .
Behöver du en äldre bil får du köpa en.
D-Max 3.0 -11
Polaris Sportsman -05
Polaris Sportsman -05
Re: Byta identitet på blazer -87
Men om man råkar komma över en gammal ram så kan man väll "inegrera" den med den du har och på så sätt få till ett laglig karossbyte?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Byta identitet på blazer -87
Kan det verkligen vara värt besväret? Är ju ändå skattefri om 2 år......
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Byta identitet på blazer -87
Som MHRF-besiktningsman råkade jag ut för detta olustiga förfaringssätt med ett visst bilmärke.suzuki nr.1 skrev:Går i tankarna att byta identitet till en skattebefriad identitet.
Naturligtvis godkände jag ingen bil.
Bilen ifråga har organisationsnummer.
Vissa mindre kunniga hade det "nya" kvar.
Alt hade raderat det.
Dom hade svårt att förklara.
Dessutom har den bilen, förutom stansade chnr i ram och kaross en lite/liten "hemlig" plåtremsa med identiteten på på ett "bra" ställe.

Mitt råd är att be moderator radera tråden. För din egen skull. Tycker inte att forumet ska belastas med rubricerade tråd.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 288
- Blev medlem: sön maj 16, 2010 20:33
- Ort: vaggeryd
Re: Byta identitet på blazer -87
Admin kan radera tråden !
Mjölk och 4wd kommer man långt på i livet!!
TEAM MILK AND 4WD
TEAM MILK AND 4WD
Re: Byta identitet på blazer -87
Om man ska se det lite lagligt...
Karossbyte (till annan likadan) är helt enligt reglerna på en rambyggd bil, och därmed kommer ju plåtarna som sitter i karossen ha fel nummer. Att detta är gjort bör skrivas in i reg-beviset för att undvika framtida problem till följd av detta. (har diskuterat det med bilprovningen för några år sen)
Går man vidare till ramen då, ett ramnummer som av en eller annan orsak är skadat får man fixa till så det är läsbart igen. I usa säger reglerna att bilens identitet tillhör karossen, således på främst lite äldre bilar så stansades därför inget nummer i ramen från fabriken. Det gjordes när dom kom till sverige, ofta tunn stansning som efter några år i svenskt klimat effektivt har raderats av vädret.
Alltså kan man ju göra ett karossbyte (till nyare kaross) på den gamla ramen som hör ihop med den roliga identiteten, och sen se till att fixa ramens bortrostade chassinummer. Detta är ett helt regelrätt förfarande. Här finns kryphålet om man läser mellan raderna...
Karossbyte (till annan likadan) är helt enligt reglerna på en rambyggd bil, och därmed kommer ju plåtarna som sitter i karossen ha fel nummer. Att detta är gjort bör skrivas in i reg-beviset för att undvika framtida problem till följd av detta. (har diskuterat det med bilprovningen för några år sen)
Går man vidare till ramen då, ett ramnummer som av en eller annan orsak är skadat får man fixa till så det är läsbart igen. I usa säger reglerna att bilens identitet tillhör karossen, således på främst lite äldre bilar så stansades därför inget nummer i ramen från fabriken. Det gjordes när dom kom till sverige, ofta tunn stansning som efter några år i svenskt klimat effektivt har raderats av vädret.
Alltså kan man ju göra ett karossbyte (till nyare kaross) på den gamla ramen som hör ihop med den roliga identiteten, och sen se till att fixa ramens bortrostade chassinummer. Detta är ett helt regelrätt förfarande. Här finns kryphålet om man läser mellan raderna...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Forumräv
- Inlägg: 944
- Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
- Ort: skauneland
Re: Byta identitet på blazer -87
jag bara undrar var går gränsen, säg att du har en "gammal" lada niva eller liknande bil som tillverkats länge under flera år
och bytar dörrar, bagagelucka, motor, motorhuv, grill, nya hjul och däck, ny framruta/rutor, ny växellåda, nya axlar och en hel del annan plåt för att bilen är upprostad/delarna är defekta
är bilen då plötsligt en förfalskad gammal bil som egentligen är ny?
och bytar dörrar, bagagelucka, motor, motorhuv, grill, nya hjul och däck, ny framruta/rutor, ny växellåda, nya axlar och en hel del annan plåt för att bilen är upprostad/delarna är defekta
är bilen då plötsligt en förfalskad gammal bil som egentligen är ny?
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
Re: Byta identitet på blazer -87
hur går det till när man byter ram då är ganska vanligt på land rover att man köper en ny galvad ram
fuskar man då eller ?
fuskar man då eller ?
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld