Tips angående Volvo Xc90 köp
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Tips angående Volvo Xc90 köp
Hej! Jag går i tankarna om att köpa en XC90 Diesel med manuel låda. I runda slängar för ca. 80.000kr Det jag har förstått hittils är att man inte ska köpa modellen från 2003. Självklart studera ut och insidan av skicket samt servicebok, men efter det har jag inga kunskaper. Har ni något annat tips vad man bör kolla för att bilen skall vara "schysst" ?
Mvh Varg
Mvh Varg
Re: Tips angående Volvo Xc90 köp
Kolla på jagrullar.se
Re: Tips angående Volvo Xc90 köp
japp, ska göra det! Jag ville fråga även här ifall någon hade haft erfarenheter av denna bil 

Re: Tips angående Volvo Xc90 köp
Kolla så hylsan är utbytt om den rullat runt 18-20t mil.. Den vill gärna rensas i splinesen därikring..
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: Tips angående Volvo Xc90 köp
Det beror på årsmodell. De slutade med induktionshärdning av den sedan uppkom problemen. Mins inte vilket ÄT dettta genomfördes men kan ta reda på det.Mpower520 skrev:Kolla så hylsan är utbytt om den rullat runt 18-20t mil.. Den vill gärna rensas i splinesen därikring..
Har själv en 2004 D5 Automat men vill oxå byta till en manuell men skall då ha en 2007 och framåt. Blev en del förändringar både på ut och insida då.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet.
ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet.

Re: Tips angående Volvo Xc90 köp
För ca 80tkr så hamnar du på modellerna med de standardfelet.. Har själv fått byta på min -05a
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
-
- Nybörjare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: tor nov 08, 2012 13:11
Re: Tips angående Volvo Xc90 köp
Hej
Kör själv XC90 som "familjebil", den har ju inget att göra utanför vägen men är nöjd med att den är rymlig, har 7 säten, är säker och bekväm.
Tycker att automat passar bättre på biltypen men det är ju en smaksak och manuell är ju mer tillförlitligt. Köper du aut kolla så den växlar rätt och byt gärna olja - både enkelt och nödvändigt vid ca 10k mil.
De sliter ganska mycket på broms och stötdämpare, är det en 7 sits har den dyra "nivomat" dämpare i bak som är lite tråkiga att behöva byta.
Har ju Volvosjuka med spindelleder och kh stag men inte särskilt dyrt, intercoolerrörens packningar har gett sig på mina senaste d5:or vid ca 15-20k mil kostar bara en hundring att byta packning men lite störigt. Vanligt att länkaget till virvelspjället lossar - också typ en hundring men störigt.
Bra bil tycker jag, köper du en 07 eller nyare så är den lite snyggare med faceliften. Klädseln brukar bli ful särskilt på ljusa och tycker halogenlamporna är rätt svaga. Lite klen som dragbil 2250 kg, tycker en SUV ska kunna dra 3500... men det är ju som sagt ingen terrängbil
/lycka till /M
Kör själv XC90 som "familjebil", den har ju inget att göra utanför vägen men är nöjd med att den är rymlig, har 7 säten, är säker och bekväm.
Tycker att automat passar bättre på biltypen men det är ju en smaksak och manuell är ju mer tillförlitligt. Köper du aut kolla så den växlar rätt och byt gärna olja - både enkelt och nödvändigt vid ca 10k mil.
De sliter ganska mycket på broms och stötdämpare, är det en 7 sits har den dyra "nivomat" dämpare i bak som är lite tråkiga att behöva byta.
Har ju Volvosjuka med spindelleder och kh stag men inte särskilt dyrt, intercoolerrörens packningar har gett sig på mina senaste d5:or vid ca 15-20k mil kostar bara en hundring att byta packning men lite störigt. Vanligt att länkaget till virvelspjället lossar - också typ en hundring men störigt.
Bra bil tycker jag, köper du en 07 eller nyare så är den lite snyggare med faceliften. Klädseln brukar bli ful särskilt på ljusa och tycker halogenlamporna är rätt svaga. Lite klen som dragbil 2250 kg, tycker en SUV ska kunna dra 3500... men det är ju som sagt ingen terrängbil

/lycka till /M
Re: Tips angående Volvo Xc90 köp
"hylsan"?Mpower520 skrev:Kolla så hylsan är utbytt om den rullat runt 18-20t mil.. Den vill gärna rensas i splinesen därikring..
I den prisklassen kommer det bli en -04, jag har hört att man ska passa sig lite för att köpa en 03:a och istället köpa en 04:a och uppåt.no1_martin skrev: Det beror på årsmodell. De slutade med induktionshärdning av den sedan uppkom problemen. Mins inte vilket ÄT dettta genomfördes men kan ta reda på det.
Har själv en 2004 D5 Automat men vill oxå byta till en manuell men skall då ha en 2007 och framåt. Blev en del förändringar både på ut och insida då.
hur har din D5:a gått, problem ? bränsleförbrukning?
Vilka är standard felen? vad har du fått byta?Mpower520 skrev:För ca 80tkr så hamnar du på modellerna med de standardfelet.. Har själv fått byta på min -05a
Jag lär inte vara ute i skogen/terräng och köra alls.Martin_Nilsson77 skrev:Hej
Kör själv XC90 som "familjebil", den har ju inget att göra utanför vägen men är nöjd med att den är rymlig, har 7 säten, är säker och bekväm.
Tycker att automat passar bättre på biltypen men det är ju en smaksak och manuell är ju mer tillförlitligt. Köper du aut kolla så den växlar rätt och byt gärna olja - både enkelt och nödvändigt vid ca 10k mil.
De sliter ganska mycket på broms och stötdämpare, är det en 7 sits har den dyra "nivomat" dämpare i bak som är lite tråkiga att behöva byta.
Har ju Volvosjuka med spindelleder och kh stag men inte särskilt dyrt, intercoolerrörens packningar har gett sig på mina senaste d5:or vid ca 15-20k mil kostar bara en hundring att byta packning men lite störigt. Vanligt att länkaget till virvelspjället lossar - också typ en hundring men störigt.
Bra bil tycker jag, köper du en 07 eller nyare så är den lite snyggare med faceliften. Klädseln brukar bli ful särskilt på ljusa och tycker halogenlamporna är rätt svaga. Lite klen som dragbil 2250 kg, tycker en SUV ska kunna dra 3500... men det är ju som sagt ingen terrängbil![]()
/lycka till /M
Däremot dåliga skogsvägar sommarvid, grusvägar under vintern som kan vara oplogade. Det är ganska vanligt att där uppe där jag kommer ifrån så kan det komma 10-30 centimeter snö och plogbilen har inte hunnit köra. Dvs ifall det har kommit ca.20 centimeter snö under natten så behöver jag inte bry mig om att skotta snö innan jag kan köra iväg och antag att grusvägen jag ska köra efter är också oplogad det behöver jag inte heller bry mig om?
Ffa så kommer jag att köra en hel del landsväg. Min förhoppning var att denna bil model kunde göra allt av det jag ska använda den till. Vad tror ni ?
Sammantaget är jag mycket tacksam för de svaren jag redan fått

Re: Tips angående Volvo Xc90 köp
"hylsan" är väl något till fyrhjulsdriften har jag för mig.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Tips angående Volvo Xc90 köp
Volvon är ju inte fyrhjulsdriven permanent, bara efter det att något hjul slirar.
När awd:n kopplas in så finns där en "brytpinne" i form av en hylsa som skall ta en eventuell smäll.
Denna hylsa är mellan växellåda och vinkelväxeln men kan tyvärr svarvas ren på splines även utan onormal belastning.
Har man extra otur så förstörs splinesen på axlarna också, då blir det dyrare.
Hylsan i sig kostar väl typ en tusing, men kräver en del jobb att byta.
Kan inte modellerna så ingående, tror det finns olika awd-system och det är möjligt att denna svaga länk bara finns på vissa...
Då kan man istället trösta sig att det istället finns massa andra svaga länkar på dessa bilar.

När awd:n kopplas in så finns där en "brytpinne" i form av en hylsa som skall ta en eventuell smäll.
Denna hylsa är mellan växellåda och vinkelväxeln men kan tyvärr svarvas ren på splines även utan onormal belastning.
Har man extra otur så förstörs splinesen på axlarna också, då blir det dyrare.
Hylsan i sig kostar väl typ en tusing, men kräver en del jobb att byta.
Kan inte modellerna så ingående, tror det finns olika awd-system och det är möjligt att denna svaga länk bara finns på vissa...
Då kan man istället trösta sig att det istället finns massa andra svaga länkar på dessa bilar.

Re: Tips angående Volvo Xc90 köp
Portland skrev:Volvon är ju inte fyrhjulsdriven permanent, bara efter det att något hjul slirar.
När awd:n kopplas in så finns där en "brytpinne" i form av en hylsa som skall ta en eventuell smäll.
Denna hylsa är mellan växellåda och vinkelväxeln men kan tyvärr svarvas ren på splines även utan onormal belastning.
Har man extra otur så förstörs splinesen på axlarna också, då blir det dyrare.
Hylsan i sig kostar väl typ en tusing, men kräver en del jobb att byta.
Kan inte modellerna så ingående, tror det finns olika awd-system och det är möjligt att denna svaga länk bara finns på vissa...
Då kan man istället trösta sig att det istället finns massa andra svaga länkar på dessa bilar.
Är den ja syftar på.. Får ursäkta mig att ja inte va tydligare

VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Tips angående Volvo Xc90 köp
Min enda erfarenhet av XC90 är från SOT i Ekeby för några år sedan.
En XC90 skrapade i under på en väg som en standardbil klarar.
Bränsleledningen var lägsta punkten och började naturligtvis läcka.
Innan någon talat om för "de fem käcka gossarna i pappas bil" att de skulle slå av tändningen hade de nästan tömt tanken.
En XC90 skrapade i under på en väg som en standardbil klarar.
Bränsleledningen var lägsta punkten och började naturligtvis läcka.
Innan någon talat om för "de fem käcka gossarna i pappas bil" att de skulle slå av tändningen hade de nästan tömt tanken.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Nybörjare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: tor nov 08, 2012 13:11
Re: Tips angående Volvo Xc90 köp
Hej
Tror den kommer passa fint till det du beskriver. Är nöjd med egenskaperna på vintern, kör med Nokian Hakka 7 SUV dubbat. Ang fyrhjulsdriften har alla xc90 haldex och finns inte med visko som Xc70 före 04 hade.
Kör min mycket på mindre vägar eftersom jag bor på vischan och det funkar fint. Såklart kan jag inte jämföra den med L200 och Jeep GC som jag också haft men det är ju inte heller tanken.
Mvh M
Tror den kommer passa fint till det du beskriver. Är nöjd med egenskaperna på vintern, kör med Nokian Hakka 7 SUV dubbat. Ang fyrhjulsdriften har alla xc90 haldex och finns inte med visko som Xc70 före 04 hade.
Kör min mycket på mindre vägar eftersom jag bor på vischan och det funkar fint. Såklart kan jag inte jämföra den med L200 och Jeep GC som jag också haft men det är ju inte heller tanken.
Mvh M
Re: Tips angående Volvo Xc90 köp
=( jag som trodde bestämt att haldex som kom efter -04:a var konstant fyrhjulsdrift. =\Portland skrev:Volvon är ju inte fyrhjulsdriven permanent, bara efter det att något hjul slirar.![]()
Låter kanon, jag hade hoppats på konstant fyrhjuldrift efter hardex -04.Martin_Nilsson77 skrev: Hej
Tror den kommer passa fint till det du beskriver. Är nöjd med egenskaperna på vintern, kör med Nokian Hakka 7 SUV dubbat. Ang fyrhjulsdriften har alla xc90 haldex och finns inte med visko som Xc70 före 04 hade. Mvh M

Re: Tips angående Volvo Xc90 köp
Haldex är inte konstant fyrhjulsdrift
Mer automatisk, men fullt tillräcklig.

Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;