Stoppad av polis. Slitbana utanför skärmkant..

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

C_jay
Hemmastadd

Re: Stoppad av polis. Slitbana utanför skärmkant..

Inlägg av C_jay » ons jan 28, 2015 15:55

benssan skrev:
C_jay skrev:Har nu pratat med Opus i Nyköping ang detta. Man får INTE ändra till en annan dimention av däck när det gäller lastbil. Annat är det för personbil tydligen. Så fort man gjort en ändring som är märkbar skillnad så måste man registrerings besikta.
Sätta dit skärmbreddare eller gummiremsor skulle inte göra saken bättre.

Verkar som jag kört ner i ett riktigt surhål.. :x
Du får regbesikta då så e allt frid och fröjd... :tumbup:

njaa.. Risken är att inte höjningssatsen går igenom. Och då är det inte kul!
GMC Sierra 6,5td k1500 -96 Superlift 6". General grabber at2 35"

Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd...

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » ons jan 28, 2015 17:12

Skaffa en uppsättning besiktningsdäck så är allt frid o fröjd :tumbup:
....tills du blir stoppad nästa gång iaf :mrgreen:

C_jay
Hemmastadd

Inlägg av C_jay » ons jan 28, 2015 17:28

Grottulf skrev:Skaffa en uppsättning besiktningsdäck så är allt frid o fröjd :tumbup:
Det har jag. Men det hjälper tyvärr inte.
Problemet är inte besiktningen. Det är lätt fixat. Det är ju att köra sen som är svårt.

Finns det ingen här som kan dessa lagar och regler? om jag besiktar med dem hjulen jag har och får igenom den. Finns det ändå risk att man åker på böter/regbes sen??

benssan
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av benssan » ons jan 28, 2015 17:53

C_jay skrev:
Grottulf skrev:Skaffa en uppsättning besiktningsdäck så är allt frid o fröjd :tumbup:
Problemet är inte besiktningen. Det är lätt fixat. Det är ju att köra sen som är svårt.

Finns det ingen här som kan dessa lagar och regler? om jag besiktar med dem hjulen jag har och får igenom den. Finns det ändå risk att man åker på böter/regbes sen??
De e väl besiktningen som är problemet trodde jag...eftersom du inte trodde höjningen skulle gå igenom...Besikta med originalhjulen å byt till dom andra sen igen,men då åker du nästa gång dom tar dig igen...men de e ju så många gör..!!!
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

C_jay
Hemmastadd

Inlägg av C_jay » ons jan 28, 2015 18:14

benssan skrev:
C_jay skrev:

De e väl besiktningen som är problemet trodde jag...eftersom du inte trodde höjningen skulle gå igenom...Besikta med originalhjulen å byt till dom andra sen igen,men då åker du nästa gång dom tar dig igen...men de e ju så många gör..!!!

Nej höjningen har dom inte anmärkt på tidigare. Men han från Opus sa att om dom ska regbesiktiga bilen så går dom igenom allt och då ska SFRO testköra bilen och allt vad det innebär. Och då kanske det är något som inte går igenom vad vet jag..

Klart att många gör så!!! men alla vill inte åka olagligt. Och i denna stad blir det svårt.

Går säkert att få igenom bilen med dessa däck och skärmbreddare om man vill på en vanlig besiktning. Men frågan kvarstår : Blir det böter/regbes ändå när jag blir stoppad?

benssan
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av benssan » ons jan 28, 2015 18:23

Nej höjningen har dom inte anmärkt på tidigare. Men han från Opus sa att om dom ska regbesiktiga bilen så går dom igenom allt och då ska SFRO testköra bilen och allt vad det innebär. Och då kanske det är något som inte går igenom vad vet jag..

Klart att många gör så!!! men alla vill inte åka olagligt. Och i denna stad blir det svårt.

Går säkert att få igenom bilen med dessa däck och skärmbreddare om man vill på en vanlig besiktning. Men frågan kvarstår : Blir det böter/regbes ändå när jag blir stoppad?[/quote]

oavsett om den går igenom bes. med bredare däck så åker du dit i alla fall om tusse batong stoppar dig..(om dom e griniga) går inte att skylla på besiktningen utan det är DITT ansvar att det är rätt..!

benssan
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av benssan » ons jan 28, 2015 18:32

benssan skrev:
C_jay skrev:

citerar ditt eget inlägg....!!

Har nu pratat med Opus i Nyköping ang detta. Man får INTE ändra till en annan dimention av däck när det gäller lastbil. Annat är det för personbil tydligen. Så fort man gjort en ändring som är märkbar skillnad så måste man registrerings besikta.
Sätta dit skärmbreddare eller gummiremsor skulle inte göra saken bättre.

C_jay
Hemmastadd

Inlägg av C_jay » ons jan 28, 2015 18:39

Tyckte det lät konstigt att man inte får byta till en annan dimention på en bil. Därför skrev jag vad han sa.

Tänkte om någon kunde bekräfta detta eller har kunskap i området. Vet inte om jag fattat det rätt.

benssan
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av benssan » ons jan 28, 2015 18:45

C_jay skrev:Tänkte om någon kunde bekräfta detta eller har kunskap i området. Vet inte om jag fattat det rätt.
Eftersom du själv sagt att du inte FÅR bredda så behöver du inga skärmbreddare ju,för originaldäcken är ju innanför skärmkanten..Å det kan du ju mäta fram om du vill med dom breda däcken på..men skärmbreddare FÅR du ha om du vill ..Även om du enl. Opus inte får ha bredare däck eller fälgar.!
Dessutom så handlar det om spårvidd..inte bredd på däcken,du kan ju bredda lika mycket inåt som utåt,men då blir de lite svårt att få styrning att fungera..

C_jay
Hemmastadd

Inlägg av C_jay » ons jan 28, 2015 19:12

benssan skrev:
C_jay skrev:Tänkte om någon kunde bekräfta detta eller har kunskap i området. Vet inte om jag fattat det rätt.
Eftersom du själv sagt att du inte FÅR bredda så behöver du inga skärmbreddare ju,för originaldäcken är ju innanför skärmkanten..Å det kan du ju mäta fram om du vill med dom breda däcken på..men skärmbreddare FÅR du ha om du vill ..Även om du enl. Opus inte får ha bredare däck eller fälgar.!
Dessutom så handlar det om spårvidd..inte bredd på däcken,du kan ju bredda lika mycket inåt som utåt,men då blir de lite svårt att få styrning att fungera..
Man undrar ju ändå eftersom så många besiktar med breda däck och skärmbreddare.. Men då har man väl flyt.
Kanske får bli andra fälgar ist som breddar inåt. Men då är ju frågan vad man ska söka efter för ett ET mått på dom.

benssan
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av benssan » ons jan 28, 2015 19:14

C_jay skrev:
benssan skrev:
Man undrar ju ändå eftersom så många besiktar med breda däck och skärmbreddare.. Men då har man väl flyt.
Kanske får bli andra fälgar ist som breddar inåt. Men då är ju frågan vad man ska söka efter för ett ET mått på dom.
jag har skärmbreddare på min...inga problem..! :tumbup:

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=2342246" onclick="window.open(this.href);return false;

Spiken
Veteran

Inlägg av Spiken » ons jan 28, 2015 20:30

-Nyköping
-Polis
-Ej helt orginal bil, eller av Amerikanskt ursprung.

En ska bort för att det ska fungera.

Opus???
Vad gör du där? Har inte nyttjat den stationen sen det kom andra alternativ.
Säger inte att bilen går igenom på någon annan station, men oddsen är betydlig bättre.

Gamla bilprovnings stationen får man ju post traumatisk stress av.

C_jay
Hemmastadd

Inlägg av C_jay » ons jan 28, 2015 20:52

Spiken skrev:-Nyköping
-Polis
-Ej helt orginal bil, eller av Amerikanskt ursprung.

En ska bort för att det ska fungera.

Opus???
Vad gör du där? Har inte nyttjat den stationen sen det kom andra alternativ.
Säger inte att bilen går igenom på någon annan station, men oddsen är betydlig bättre.

Gamla bilprovnings stationen får man ju post traumatisk stress av.
Flen hänvisade till bengt på opus nyköping pga han har hand om regbesiktningar och bör veta hur det ligger till. Men det klarna inte för det.

Spiken
Veteran

Inlägg av Spiken » ons jan 28, 2015 20:56

Aha, regbes.

Tänkte inte på det :rodnar:

Zukini
Hemmastadd

Inlägg av Zukini » ons jan 28, 2015 21:20

Regbesiktning !!!

Fabrikat: TOYOTA LAND-CRUISER HJ60
Färg: VIT Fordonsslag: LB
Fordonsår: 1989 Fordonsslagsklass:

Antal passagerare, max: 1
Skattevikt, kg: 3010
Tjänstevikt, kg: 2310
Totalvikt, kg: 3010
Max släpvagnsvikt, kg: 3000
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 6510
Max lastvikt, kg: 700
Lastutrymmets längd, mm: 1760
Bakre överhäng, mm: 1050
Utrustning: VINSCH
Drivande axlar fram: 1
Drivande axlar bak: 1
Antal hjul: 4
Antal axlar: 2
Garanterat axel/boggitryck axel 1, kg: 1400
Garanterat axel/boggitryck axel 2, kg: 1800
Max axelavstånd axel 1-2, mm: 2730
Däckdimension axel 1: 35X12,5 R15 LT
Däckdimension axel 2: 35X12,5 R15 LT

Längd, mm: 5000 Bredd, mm: 1900

Drivmedel 1: DIESEL
Tankvolym, liter: 90
Motoreffekt, kW: 76,0
Effektnorm: DIN

FORDONET FÖRSETT MED HÖJNINGSSATS.

Enda kravet besiktningsgubben sa var "det måste vara LT däck"

http://forumbilder.se/EA4UJ/hj60-2

Det får bli länk, går inte att få upp bilder (i alla fall inte som det står i instruktionen)
Det var bättre förr, ju förr destå bättre
Vitara, Grand Vitara, Ford Bronco, 4Runner & HJ60

Skriv svar