Snöslunga - råd, synpunkter & erfarenheter.

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wältmeister
4x4xnerd

Snöslunga - råd, synpunkter & erfarenheter.

Inlägg av Wältmeister » mån feb 02, 2015 17:38

Stiga ST 3255 P.
55 cm bredd
182cc / 3,2 KW / 4,6 hp
4-takt
Manuell start
4 vxl fram
2 vxl bak
68 kg

Normalpris 5.299:- omonterad = i kartong inkl frakt
Lägsta pris 4.776:- omonterad = i kartong oklart med frakt.
Högsta pris 5.595:- hopmonterad exkl frakt.

Tacksam för råd, synpunkter och erfarenheter ang rubricerade maskin.
Underlaget jag ev ämnar använda snöslungan på är grusunderlag.

:tumbup:

Edit: Ändrad rubrik. :wink:
Senast redigerad av Wältmeister den tis feb 03, 2015 10:30, redigerad totalt 1 gånger.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Ninetoes
Beroende

Re: Stiga ST 3255 T snöslunga - råd, synpunkter & erfarenhet

Inlägg av Ninetoes » mån feb 02, 2015 18:01

Jag har ingen aning om den slungan du r intresserad av är nåt att ha men jag tycker du kunde satsa på den här istället. :tumbup:

http://www.blocket.se/jonkoping/Snoslun ... ?ca=11&w=3

Med tanken på att kapaciteten är 6000 kubikmeter i timmen så hinner du säkert köra lite åt grannarna också... :wink:

Ursäkta OT men jag kunde inte låta bli! :rodnar:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.

O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

joones
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av joones » mån feb 02, 2015 18:26

ingen erfarenhet av stigan men med tanke på priset gissar jag på att det är en "kines". Jag har själv en kines av annat fabrikat i motsvarande storlek. Jag är nöjd med slungan och den presterar bättre än jag förväntade mig men motorn är i klenaste laget när snön är tung och blöt. Kall torr snö kastar den hur bra som helst men när snön är blöt och packad orkar den inte riktigt kasta ur sig snön. Värst blir det om man kör snö som man redan slungat en gång. Har man en ganska bred yta som ska slungas och slungan kastar för kort så tvingas man ju flytta snön mer än en gång. Då blir snön kompakt och fastnar gärna i utkastaren. Men så länge snön är kall och torr funkar det bra men vid plusgrader får man stanna och göra rent utkastaren och skruven ganska ofta.

Det är alltid svårt att råda när det gäller Kina prylar. Vissa kan funka hur bra som helst andra är måndagsexemplar men en lite större motor skadar nog inte.
VW TARO -95

Fisketorp
Guru

Inlägg av Fisketorp » mån feb 02, 2015 19:55

Är de en tvåstegs slunga?
Om inte så kika vidare :)

Vet inte hur det är med konkurenterna men reservdelarna är inte jätte billiga till Stiga enligt mitt tycke.

Själv köpte vi en beg Norlett för 2500kr för tio år sedan.
Fungerar kanon. Har bytt båda renarna samt fått förgasaren kollad.

Men är tungt och tråkigt att skuffa runt den så hade gärna köpt en snöslunga till åkgräsklipparen istället.

Vi har grusplan av cm stora stenar. Går bra att köra på efter att vid svetsade på "skidor" på skenorna annars grävde den gärna ner sig. Allra bäst är om det blivit ett lager packad snö :)

IsuzuDiesel
Beroende

Inlägg av IsuzuDiesel » mån feb 02, 2015 20:05

Du kan lika gärna köpa en no-name slunga som ser likadan ut och spara lite pengar, det där är en ren kinaslunga som Stiga beställt i sin färg. Stiga gör ju så nuförtiden vilket är synd, speciellt när de fortfarande har bra grejer också :roll:

De där småslungorna är helt ok om man bara har lite att skotta, typ en kort infart, och inte behöver köra så ofta. Drivningen är väldigt klent byggd jämfört med större slungor och snöskruven har bara plastbussningar som glappar redan från dag 1. Men delarna är billiga och inköpspriset är lågt så det är ju positivt iaf.

Jag köpte en begagnad Yardman (MTD) som hade tagit eld och brunnit lite för 2500kr, kostade över 20k kr när den var ny 2002. Riktigt stabil slunga, så mitt tips är att försöka få tag i en begagnad lite större slunga istället. Helst minst 8hk, min har 9,5 och blötsnö blir lite tungt även för den.

Man får lite vad man betalar för när det gäller snöslungor. Honda, Toro och Ariens är i en klass för sig, tyvärr även prismässigt...

Edit: Motorerna i kinaslungorna är för det mesta helt ok, har inte haft några bekymmer med dem på verkstan.

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » mån feb 02, 2015 23:45

Tack för alla svar.

Vad har ni att säga/skriva om Husqvarna ST 268 EP?
Kostar 3 gånger så mycket.
Är det värt merpriset?
Är Husqvarna dekaltejpat "kinaskit"?

Även intresserat mig för och kollat McCulloch PM105.
Är det också "kinaskit"?

Båda har i-/urkopplings bar diffrentialspärr(som Niva & Defender).

B t w bör man köpa brytpinnar "för säkerhets skull"?
Vanligt att dom pajjar och lätta att byta?

Fisketorp
Guru

Inlägg av Fisketorp » tis feb 03, 2015 6:07

Brytpinnar? :rodnar:

Perre V8
Hemmastadd

Inlägg av Perre V8 » tis feb 03, 2015 7:35

Jag är också snöslungenovis, men har gjort slag i saken och inhandlat en.

Efter mycket moget övervägande blev det en riktig maskin, för dubbelt så mycket som jag egentligen tänkt och inget "kinaskit". När jag kollade fanns det många maskiner som såg bra ut för runt 7 k, men hur bra de är efter 3-5 år och hur lätt man får tag på delar då är det ingen som vet.

Jag tyckte det kändes tryggare, att satsa på en maskin med gott rykte från början, det blev en Toro 8.26 OEXYZ (eller vad den nu heter på slutet). Det är en 8 hk B&S och det hade varit för lite med mindre, kände jag när jag premiärkörde i helgen.

Snöslungor som inte är "kinaskit" kommer ofta från USA/Kanada, tror Toro kommer från USA.

Brytpinnar sitter i inmatningsskruven och ska gå sönder om det går för tungt. Det är bättre att brytpinnarna för ett par tior går sönder, än något värre.

SpeedKing
Forumräv

Inlägg av SpeedKing » tis feb 03, 2015 7:56

Om begangnat, undvik slungor med Tecumseh motor. Dom har visst konkat och reservdelar går knappt att uppbringa.

//John

benssan
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av benssan » tis feb 03, 2015 9:45

SpeedKing skrev:Om begangnat, undvik slungor med Tecumseh motor. Dom har visst konkat och reservdelar går knappt att uppbringa.

//John
Stämmer bra de fick reda på de när jag skulle ha delar till min Tecumseh.. :tumbup:
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tis feb 03, 2015 10:28

Husqvarna ST 276EP har, vad jag googlat fram B&S Snow Series Max 1450 med effekt 7,1kW.
Räcker det och är det en bra motor?
Spinner på en drygt 2 år gammal(=garantilös) Qvarna 276EP.
Begärs 15.000:-. Brf, som är säljare, gav enligt uppgift 21.000:- för den hösten 2012.
Enligt uppgift endast använd 3 timmar.
Finns nya för 14.500:- inkl 2 års garanti och fri frakt.
Vad ska man bjuda?
Säljaren bryr sig inte i att jag får låna/hyra kärra och köra 10 mil.
Är 10.000:- lagom eller.........

O s a :roll:

IsuzuDiesel
Beroende

Re: Snöslunga - råd, synpunkter & erfarenheter.

Inlägg av IsuzuDiesel » tis feb 03, 2015 10:44

Jepp, Husqvarnorna är bra slungor, de byggs i USA som de andra bättre slungorna.
Köp brytpinnar men det är sällan de går om man kör som folk, jag har inte bytt nån ännu.

Tecumseh har bra motorer men kör man med lite för höga varv så kan vevstaken titta ut. De har konkat men delar går att få tag på. Jag har tecumseh motor i min och är grymt nöjd.

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » tis feb 03, 2015 11:49

Har en liknande men med 8hp motor, i övrigt ser de identiska ut, och jag tycker den va rätt okej om det inte snöat mer än nån mm ..
har det snöat mkt så orkar den inte kasta iväg snön, (du gör det bättre med spaden)
Tycker de är fel konstruerat med kort och grovt utkast, funkar bättre med smalare och lite längre så får man lättare iväg snön dit man vill.
Och sursnö ska man inte ens tala om, går en liten stund sen är det korvpressning ur utkastet.
Inte så driftsäker heller, köra en stund skruva en stund köra igen och mecka lite till.
Jag hade hellre lagt pengar på en begad märkesmaskin,

(Nu är det inte en exakt likadan jag har men kan inte skilja mkt i funktion då dom ser exakt lika ut)
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

skogis
Forumräv

Inlägg av skogis » tis feb 03, 2015 14:58

skall man ha snöslunga i manlig stil egen motor v8 m.m
Bild

http://www.kvibergsoverskott.se/compone ... friad-1979" onclick="window.open(this.href);return false; :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

benssan
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av benssan » tis feb 03, 2015 15:07

skogis skrev:skall man ha snöslunga i manlig stil egen motor v8 m.m
Bild

http://www.kvibergsoverskott.se/compone ... friad-1979" onclick="window.open(this.href);return false; :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Den kan va nåt... :tumbup: dom andra leksakerna kan man ha som drinkrörare eller nåt sånt
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy

Skriv svar