Råd om expeditionsbil
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Råd om expeditionsbil
Har planer på att skaffa mig en bil som ska ta mig och frugan runt i europa, till att börja med. Har väldig lust på att köra ner till Cape Town i Africa, men tänkte börja med lite kortare turer i europa. Dels för att lära oss mer om vad som krävs av oss och bilen under längre resor, men främst för att komma igång och inte spendera massa tid med att drömma och planera. Får bli en rullande utveckling av bil och utrustning.
Har för nuvarande en Chevrolet Silverado, men insett att denna är lite väl törstig samt även har en del elektronik som kan strula. Sedan vet jag inte om det finns kunskap och reservdelar i mängder till dessa där vi tänkt åka.
Läste en annan tråd här på forumet där det diskuterades om allt från Citroën Cv2 till Defender. Insåg därför att man kanske inte behöver en stor 4x4. När vi bilar i europa kommer säkert 90% vara asfalt. Fast jag anser däremot, vilket det även diskuterades i tråden, att man ska ha något äldre och enklare fordon utan massa el. Gärna diesel då det är en hållbar, enkel och bränsleeffektiv motor. Började därför fundera på äldre Mercedes E300td 4-matic. Dessa finns även med AC vilket är ett krav. De är ganska hög redan original och går säkert att höja ett par centimeter till för att säkra underredet ifall man hittar någon spännande avstickare med lite sämre väg. Nackdelen är däremot att dom inte har lågväxel. Sedan vet jag inte heller hur komplicerad eller skör deras fyrhjulsdrift är.
Så tänkte höra lite med er om vad det finns för "mildare" expeditionsfordon ute på marknaden? Något mer asfaltsbetonat, men som även skulle klara lite sämre vägar. Inga extrema förhållanden med andra ord.
Mvh
Niklas
Har för nuvarande en Chevrolet Silverado, men insett att denna är lite väl törstig samt även har en del elektronik som kan strula. Sedan vet jag inte om det finns kunskap och reservdelar i mängder till dessa där vi tänkt åka.
Läste en annan tråd här på forumet där det diskuterades om allt från Citroën Cv2 till Defender. Insåg därför att man kanske inte behöver en stor 4x4. När vi bilar i europa kommer säkert 90% vara asfalt. Fast jag anser däremot, vilket det även diskuterades i tråden, att man ska ha något äldre och enklare fordon utan massa el. Gärna diesel då det är en hållbar, enkel och bränsleeffektiv motor. Började därför fundera på äldre Mercedes E300td 4-matic. Dessa finns även med AC vilket är ett krav. De är ganska hög redan original och går säkert att höja ett par centimeter till för att säkra underredet ifall man hittar någon spännande avstickare med lite sämre väg. Nackdelen är däremot att dom inte har lågväxel. Sedan vet jag inte heller hur komplicerad eller skör deras fyrhjulsdrift är.
Så tänkte höra lite med er om vad det finns för "mildare" expeditionsfordon ute på marknaden? Något mer asfaltsbetonat, men som även skulle klara lite sämre vägar. Inga extrema förhållanden med andra ord.
Mvh
Niklas
Senast redigerad av Niklas.L den tor feb 05, 2015 17:27, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Råd om expeditionsbil
Tre enkla tips
1. Mekanisk diesel
2. raka axlar fram å bak om det är fyrhjulsdrift
3. en enkel och "icke iögonfallande" bil, glöm kammo och militar look och allt som andas pengar. Du/Ni kommer förstå varför 10 mil in i Afrika.
Överväg hur mycket offroad ni behöver. SKulle efter 2 Sahararesor inte tveka att åka med en 2WD med grövre däck. 90% av alla lokala bilar är 2WD...
Skulle själv övervägt en VW buss, eller liknande syncro om budgeten tillåter. Är det offroad som gäller så Toyota, Defender, Patrol lr ev Jeep, dom tre första i preferens pga 1, 2 å 3. Glöm elektronik.
En stor kombi med svetsad diff och AT/MT däck skulle jag inte tveka att åka med. MB 124/210, Franskt lr nåt liknande.
Glöm inte att kostnaden för vissa gränsövergångar är i paritet med värdet på bilen
AC å sånt behöver man inte, bara jobbigt. Vänj er vid och njut av värmen istället för att bli förkylda.
1. Mekanisk diesel
2. raka axlar fram å bak om det är fyrhjulsdrift
3. en enkel och "icke iögonfallande" bil, glöm kammo och militar look och allt som andas pengar. Du/Ni kommer förstå varför 10 mil in i Afrika.
Överväg hur mycket offroad ni behöver. SKulle efter 2 Sahararesor inte tveka att åka med en 2WD med grövre däck. 90% av alla lokala bilar är 2WD...
Skulle själv övervägt en VW buss, eller liknande syncro om budgeten tillåter. Är det offroad som gäller så Toyota, Defender, Patrol lr ev Jeep, dom tre första i preferens pga 1, 2 å 3. Glöm elektronik.
En stor kombi med svetsad diff och AT/MT däck skulle jag inte tveka att åka med. MB 124/210, Franskt lr nåt liknande.
Glöm inte att kostnaden för vissa gränsövergångar är i paritet med värdet på bilen
AC å sånt behöver man inte, bara jobbigt. Vänj er vid och njut av värmen istället för att bli förkylda.
Re: Råd om expeditionsbil
Mekanisk diesel är jag helt med på, även punkt tre. Punkt två är en fördel om du ska åka mer offroad i svårare terräng. Jag har som sagt planer på att köra en del asfalt och inte allt för svår terräng. Då väljer jag gärna delad fram och bakvagn då de bilar med raka axlar är större bilar med sämre komfort.
Hade egentligen inte haft något emot en Defender, men dessa är dels dyra och sedan är komforten inte den bästa. Hade absolut inte tackat nej till en ny Lada Niva, men även dessa tror jag saknar den komfort jag är ute efter. Ska man harva mil efter mil på asfalterade vägar till större del vill jag gärna ha något bekvämt att åka i.
Har funderat en del på om jag verkligen behöver fyrhjulsdrift, men i slutändan känns det betryggande att ha även om man kanske inte egentligen behöver det. Är ju dessutom inte omöjligt att vi tar en tur upp till Kirkenes i norra Norge under vintertid. Då är fyrhjulsdrift väldigt fint att ha.
Funderar som sagt på en äldre Mb 124 då dessa är bekväm, någorlunda snål och dessutom finns med fyrhjulsdrift. Mb är dessutom ett stort märke i hela världen och kunskap samt reservdelar finns det gott om.
AC är kanske inte heller nödvändigt egentligen, men ack så skönt att ha. Så det får det allt finnas ändå. Sedan kan man ju alltid välja att stänga av den om man så skulle vilja.
Hade egentligen inte haft något emot en Defender, men dessa är dels dyra och sedan är komforten inte den bästa. Hade absolut inte tackat nej till en ny Lada Niva, men även dessa tror jag saknar den komfort jag är ute efter. Ska man harva mil efter mil på asfalterade vägar till större del vill jag gärna ha något bekvämt att åka i.
Har funderat en del på om jag verkligen behöver fyrhjulsdrift, men i slutändan känns det betryggande att ha även om man kanske inte egentligen behöver det. Är ju dessutom inte omöjligt att vi tar en tur upp till Kirkenes i norra Norge under vintertid. Då är fyrhjulsdrift väldigt fint att ha.
Funderar som sagt på en äldre Mb 124 då dessa är bekväm, någorlunda snål och dessutom finns med fyrhjulsdrift. Mb är dessutom ett stort märke i hela världen och kunskap samt reservdelar finns det gott om.
AC är kanske inte heller nödvändigt egentligen, men ack så skönt att ha. Så det får det allt finnas ändå. Sedan kan man ju alltid välja att stänga av den om man så skulle vilja.
Re: Råd om expeditionsbil
Hade en MB 123, 300D. Fälgar och däck från ambulansen som har tjocka plåtfälgar med 205-15 fullprofil. Den bilen flöt över tvättbrädevägar. Knappt att det blev ringar i kaffekoppen på potthålsvägar. Bra bil 

Re: Råd om expeditionsbil
Spiken skrev:Hade en MB 123, 300D. Fälgar och däck från ambulansen som har tjocka plåtfälgar med 205-15 fullprofil. Den bilen flöt över tvättbrädevägar. Knappt att det blev ringar i kaffekoppen på potthålsvägar. Bra bil
All heder åt Mercedes

Deras motorer är vääälldigt bra och hållbara speciellt en gammal 300 Diesel, för övrigt så har jag en sån motor i min förväxta kingkab med tröskdäck jag håller på å bygger


nu vart det lite onödig fakta med i bilden

Mercedes 300 diesel är enligt mig den bästa och driftsäkra motor som någonsin har byggts

automatlådorna är oxå väldigt bra, dock kan dom börja "krångla" typ slira lite mellan växlingarna (kankse inte så konstigt på bilar som är 20-30 år å ofta gått 30-40 000 mil) Men dom funkar lika bra för det

Dock så ger jag inte många kronor för fyrhjulsdriften på deras personbilar, väldigt ofta man ser såna bilar med trasig fyrhjulsdrift

Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Råd om expeditionsbil
Har ingen aning om deras fyrhjulsdrift själv så får forska lite i dess hållbarhet. Är det någon som vet hur den är uppbyggd, vad det är för typ av system?
Re: Råd om expeditionsbil
Den bil du skaffar kommer bli din nya fru efter ett tag, så tänk att ni ska trivas under en lägre tid ihop.
Ni kommer inte bara att åka på en första kärlekssemester ihop. Utan ni kommer att bråka och tjafsa med varandra. När hon inte gör som DU vill kommer du att säga fula ord till henne, och hon kommer fortfarande inte vilja. Du kommer att få lirka och smörja henne för att hon ska gå...
Så tänk långt framåt var du vill stå om kanske 5 år med henne?
Alltid bättre att börja med rätt bil från början, då du förmodligen som dom flesta här lägger 100 tals timmar och lappar på bilen.
Visst du kan byta motor och axlar mm, men inte alltid man orkar det
Good luck
Annars kan du alltid åka jeep j20 som dessa normän utan ac
https://www.youtube.com/watch?v=2OcOqodoJgA" onclick="window.open(this.href);return false;
jeep cherokee xj forever
Ni kommer inte bara att åka på en första kärlekssemester ihop. Utan ni kommer att bråka och tjafsa med varandra. När hon inte gör som DU vill kommer du att säga fula ord till henne, och hon kommer fortfarande inte vilja. Du kommer att få lirka och smörja henne för att hon ska gå...
Så tänk långt framåt var du vill stå om kanske 5 år med henne?
Alltid bättre att börja med rätt bil från början, då du förmodligen som dom flesta här lägger 100 tals timmar och lappar på bilen.
Visst du kan byta motor och axlar mm, men inte alltid man orkar det

Good luck
Annars kan du alltid åka jeep j20 som dessa normän utan ac

https://www.youtube.com/watch?v=2OcOqodoJgA" onclick="window.open(this.href);return false;
jeep cherokee xj forever

Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;
4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep xj 97
Jeep j20 81
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;
4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep xj 97
Jeep j20 81
Re: Råd om expeditionsbil
Det är ju just så jag tänker. Att denna bil ska vara med mig och frugan ett tag och därför vill jag välja rätt bil. Hittar ingen bil just nu som tycke uppstår för. Därför tänker jag mer logiskt. Sedan frågar jag folk här för de vet en massa som jag inte vet om vad som funkar och inte.
Intressant och inspirerande film med norrmännen. Den tackar jag för!
Intressant och inspirerande film med norrmännen. Den tackar jag för!
Re: Råd om expeditionsbil
Verkar inte vara många råd så förenklar kraven något för att få fram några tips på fordon.
Vad finns det för fyrhjulsdrivna fordon som drar under litern/milen landsväg, är någorlunda bekväm att åka i och som ni skulle våga ge er ut på en längre resa med?
Vad säger ni t.ex om en Jeep Cherokee 2.5td med den ökänt dåliga toppen, om man nu kan bevisa att toppen blivit bytt till den nyare och mer hållbara? Dessa har raka axlar, "riktig" fyrhjulsdrift med lågväxel och borde även vara någorlunda bekväm att åka i samt ha hyfsad bränsleekonomi.
Vad finns det för fyrhjulsdrivna fordon som drar under litern/milen landsväg, är någorlunda bekväm att åka i och som ni skulle våga ge er ut på en längre resa med?
Vad säger ni t.ex om en Jeep Cherokee 2.5td med den ökänt dåliga toppen, om man nu kan bevisa att toppen blivit bytt till den nyare och mer hållbara? Dessa har raka axlar, "riktig" fyrhjulsdrift med lågväxel och borde även vara någorlunda bekväm att åka i samt ha hyfsad bränsleekonomi.
Re: Råd om expeditionsbil
En diesel Pajero borde nog dra strax under litern med standard däck och originalhöjd, tycker dom är bekväma och lätta och hålla på med.
Är dock inte säker på förbrukningen för jag har inte haft en själv men min L200 drog typ 0.91 på långresor när den fortfarande var i originalutförandet så när på något grövre AT däck dock så är ju min en 2.5:a medans de flesta Pajero i Sverige är 2.8:or.
Är dock inte säker på förbrukningen för jag har inte haft en själv men min L200 drog typ 0.91 på långresor när den fortfarande var i originalutförandet så när på något grövre AT däck dock så är ju min en 2.5:a medans de flesta Pajero i Sverige är 2.8:or.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Råd om expeditionsbil
Pajero Sport såg stilig ut. Hur enkel är drivlinan på dessa? Slö med endast 116hk som de flesta 2.5td verkar ha? Trim möjligheter? Gott om reservdelar och tillbehör?
Re: Råd om expeditionsbil
Pajero sport har den enklaste modell av drivlina, samma som min L200:a och första generationens Pajero dvs så har den inte någon mittdiff som Pajero Mk2 och nyare L200 har, den har helt enkelt 2wd Hög, 4wd hög och 4wd låg att välja på.
Finns mycket delar generellt till Mitsubishi i England men vet inte hur det är specifikt till Sporten.
Diesel varianten är dock mycket ovanlig I Sverige då dom flesta har en tre liters V6:a.
2.5:an är mycket slö och blir inte bättre om man slänger på större däck.
Den är inte särskilt trimvänlig då den redan är ganska uppskrämd från fabrik och rasar lätt om man trimmar mer.
Sporten är baserad till stor del på L200:an, ganska snarlika i ram, axlar och upphängning förutom att sporten från och med nolltvå tror jag det var har spiraler bak i ställer för blad som dom äldre hade.
Finns inte med diffspärr heller vad jag vet utan bara med LSD och vet inte hur vanligt det är heller.
Finns mycket delar generellt till Mitsubishi i England men vet inte hur det är specifikt till Sporten.
Diesel varianten är dock mycket ovanlig I Sverige då dom flesta har en tre liters V6:a.
2.5:an är mycket slö och blir inte bättre om man slänger på större däck.
Den är inte särskilt trimvänlig då den redan är ganska uppskrämd från fabrik och rasar lätt om man trimmar mer.
Sporten är baserad till stor del på L200:an, ganska snarlika i ram, axlar och upphängning förutom att sporten från och med nolltvå tror jag det var har spiraler bak i ställer för blad som dom äldre hade.
Finns inte med diffspärr heller vad jag vet utan bara med LSD och vet inte hur vanligt det är heller.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Råd om expeditionsbil
Således ingen spärr eller annat som ger 50/50 vid tex lågen i?
på sport eller första gen ?
på sport eller första gen ?
Re: Råd om expeditionsbil
Tvärt om, dom finns bara med 50/50 drivning, ingen mittdiff alls.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Råd om expeditionsbil
Aha. =)Danne skrev:Tvärt om, dom finns bara med 50/50 drivning, ingen mittdiff alls.
Är inte det positivt?