reg bes dragkrok 2500 suburban
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
reg bes dragkrok 2500 suburban
Hej hej!
Har lite frågor och funderingar ang mitt triplexdrag på chevan.
bilen är en suburban 2500 -96 4x4 6,5td och är importerad till sverige 2005.
På mitt regbevis står inget om hur mycket jag får dra på kulan.. det verkar saknas alla uppgifter om hur mycket jag får dra, kopplingsuppgifter... nada!
Det enda som står är att jag får dra 750kg men en sådan bil ska ju få dra några gånger mer i vikt!?
På mitt regbevis står inget om hur mycket jag får dra på kulan.. det verkar saknas alla uppgifter om hur mycket jag får dra, kopplingsuppgifter... nada!
Det enda som står är att jag får dra 750kg men en sådan bil ska ju få dra några gånger mer i vikt!?
Chevrolet suburban 2500 6,5TD 1996
Re: reg bes dragkrok 2500 suburban
Det kan väl bara betyda att den inte är reg.besiktigad med drag!?
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Om det är bilen du har ute på annons nu, så visar en snabb koll med Transportsstyrelsens Fordonsuppgifter att den saknar krok (dvs den är inte regad med det). Då blir mycket riktigt tillåten dragvikt 0.
Hur man gör för att rätta till det vete f-n... räcker det med en enkel regbesiktning av krok?
Hur man gör för att rätta till det vete f-n... räcker det med en enkel regbesiktning av krok?
D-Max 3.0 -11
Polaris Sportsman -05
Polaris Sportsman -05
Som någon sa...Den är inte reggad med krok, Dom 750 kg du får dra är oavsett körkort...om du har bara b-kort och räknar ihop vikterna så skulle du inte få köra med släp,men alla dom där får dra 750 ändå..Subban87 skrev:Hej hej!

Och när du har en reggad krok så får du ju dra mer...Om du har körkort för de..!!!
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy
http://www.garaget.org/mrbuggy
Sedan brukar dom Amerikanska dragkrokarna som sitter på bilarna när dom kommer hit inte vara värst populära hos Bilprovningen...

Den är som nämnt inte reggad med krok så den du har får inte vara på,du behöver en E märkt dragkrok anpassad för bilmodellen med monteringsanvisning samt intyg från biltillverkaren på vad bilen får dra och göra en regbesiktning
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Det går att regga dom med amerikanskt drag oxå om det suttit där från fabrik, men fyrkantsprofilen och kulan man sätter dit måste vara godkända. Plus ett intyg från gm på max släpvagnsvikt. Jag har 1500 kg på min subba, det är max utan intyg.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Min pappa reggade upp sin Cheva 2500 -98 som har triplex och den hade 2ton på 50mm kulan och 3ton på 60 kulan.
När han köpte bilen så fick han med ett gammalt intyg där det stod att bilen klarade 3630kg.
Han köpte en ny krok här i Sverige som var godkänd för 4ton och ett nytt triplex drag.
Triplex draget var han tvungen att köpa en ny för även om den gamla var godkänd för 3,5ton så saknade den en märkning så då vart det nej.
Då fick han 3630kg på 60 kulan och 3500kg på 50 kulan.
Men det var endå svårt att övertyga dom om att dom inte kunde neka för dom säger gärna nej om man inte står på sig.
När han köpte bilen så fick han med ett gammalt intyg där det stod att bilen klarade 3630kg.
Han köpte en ny krok här i Sverige som var godkänd för 4ton och ett nytt triplex drag.
Triplex draget var han tvungen att köpa en ny för även om den gamla var godkänd för 3,5ton så saknade den en märkning så då vart det nej.
Då fick han 3630kg på 60 kulan och 3500kg på 50 kulan.
Men det var endå svårt att övertyga dom om att dom inte kunde neka för dom säger gärna nej om man inte står på sig.
Jag har hittat en monteringsanvisning på mellandelen som dragkroken sitter fast i. Hemsidan heter beckab.se. Han säljer även intyg av olika slag. Så i mitt fall kan jag konstatera att jag behöver en ny dragkrok eftersom klisterlappen är bortnött. 2995kr..
Sen ett intyg till bilen om maxdragvikt. Tror det gick på 2500 kr. Jag tror att det är detta som behövs? Det blir ju en slant
Sen ett intyg till bilen om maxdragvikt. Tror det gick på 2500 kr. Jag tror att det är detta som behövs? Det blir ju en slant

Chevrolet suburban 2500 6,5TD 1996