D5an har en pump i tanken som trycker fram bränslet. Min D2 suger däremot genom filtret och jag har fått byta en gång utöver vanlig service pga igensatt filter. Kör med OKQ8 diesel.Perre V8 skrev:Jag kör en Volvo från 2005 med D5-motorn. Har tankat i flera år på OKQ8, bara där, och aldrig upplevt några bränslerelaterade problem. Hade det kommit någon varning från Volvo hade jag nog reagerat och funderat på var jag tankar, men när det gäller Kia... Finns det något som är rätt på de bilarna?
Problem med OKQ8:s Diesel Bio+?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Problem med OKQ8:s Diesel Bio+?
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Problem med OKQ8:s Diesel Bio+?
Nu är q8 på tapeten igen med rme dieseln... Tanka inte där ni som kör med nyare dieslarna....
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Problem med OKQ8:s Diesel Bio+?
Utveckla tack.Mpower520 skrev:Nu är q8 på tapeten igen med rme dieseln... Tanka inte där ni som kör med nyare dieslarna....

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Problem med OKQ8:s Diesel Bio+?
http://www.bytbil.com/nyheter/3vc5pkyg/?cmpid=37" onclick="window.open(this.href);return false;
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Problem med OKQ8:s Diesel Bio+?
http://www.okq8.se/pa-stationen/drivmed ... l-bioplus/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mynewsdesk.com/se/okq8/press ... nt-1101329" onclick="window.open(this.href);return false;
http://spbi.se/blog/2014/12/23/spbi-kom ... liteten-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mynewsdesk.com/se/okq8/press ... nt-1101329" onclick="window.open(this.href);return false;
http://spbi.se/blog/2014/12/23/spbi-kom ... liteten-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Problem med OKQ8:s Diesel Bio+?
Nu är frågan uppe på tapeten igen och SvD rapporterar att problemet med igenslammade bränslefilter är omfattande och att det i värsta fall kan innebära att bilen stannar.
– Det är en säkerhetsfråga kopplat till framför allt OKQ8:s dieselbränsle. Andra bolag med samma RME-halt har inte haft detta problem, säger Anders Norén, teknisk chef på branschorganisationen Bil Sweden, till SvD.
Förutom Kia är de drabbade märkena Jaguar, Land Rover, Opel, Ford, Volvo och Hyundai. Och det exakta problemet är ännu inte uppdagat – dock pekar allt mot problematik kring RME. Antingen dess ursprung eller att det saknar tillsatser som ska motverka igenslamningen.
– Det är en säkerhetsfråga kopplat till framför allt OKQ8:s dieselbränsle. Andra bolag med samma RME-halt har inte haft detta problem, säger Anders Norén, teknisk chef på branschorganisationen Bil Sweden, till SvD.
Förutom Kia är de drabbade märkena Jaguar, Land Rover, Opel, Ford, Volvo och Hyundai. Och det exakta problemet är ännu inte uppdagat – dock pekar allt mot problematik kring RME. Antingen dess ursprung eller att det saknar tillsatser som ska motverka igenslamningen.
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Re: Problem med OKQ8:s Diesel Bio+?
har själv fixat en skoda med miljödiesel I tanken som hade slammat igen.
det hade bildats alger som var som stora snorklumpar i tanken.
fick rensa tanken, spolar ur rören och byta bränslefilter. minns inte om det blev spridarbyte på den.
bränslet blev skickat på analys och det var ren biodiesel .
har även hört av en vän som kör kran att dom får göra rent filtret ner I tanken nästan dagligen för att det bygger på så mycket algbildning
det hade bildats alger som var som stora snorklumpar i tanken.
fick rensa tanken, spolar ur rören och byta bränslefilter. minns inte om det blev spridarbyte på den.
bränslet blev skickat på analys och det var ren biodiesel .
har även hört av en vän som kör kran att dom får göra rent filtret ner I tanken nästan dagligen för att det bygger på så mycket algbildning
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Problem med OKQ8:s Diesel Bio+?
Jaha, så då är frågan uppe/tillbaka igen.
Om jag fattat rätt så är det inte kopplat till motorerna utan till hur de får bränslet via filtret till insprutningssystemet.
PSA, Citroen/Peugeot, levererar vissa motorer till Volvo.
PSA har inga problem men Volvo har det p g a a de inte, som PSA, trycker bränslet genom filtret utan i stället suger bränslet genom filtret.
Har även läst att risken för problem med igenslammat bränslefilter är som störst då utetemperaturen ligger mellan nollan och plus 5 á 7 grader plus.
Risken för "koagulering" lär vara som störst då.
Bilar som står i varmgarage, där bränslet inte når detta temperaturområde, lär inte drabbas av igensatt bränslefilter.
Har jag fattat rätt eller fel, speciellt i det sista stycket ovan?
För snart ett decennium sedan var "dieseltrollen" i bränsletankarna på tapeten.
Finns det någon koppling mellan dessa två problem - alltså igensatt bränslefilter och "dieseltrolltillväxt" i tankarna?
Om jag fattat rätt så är det inte kopplat till motorerna utan till hur de får bränslet via filtret till insprutningssystemet.
PSA, Citroen/Peugeot, levererar vissa motorer till Volvo.
PSA har inga problem men Volvo har det p g a a de inte, som PSA, trycker bränslet genom filtret utan i stället suger bränslet genom filtret.
Har även läst att risken för problem med igenslammat bränslefilter är som störst då utetemperaturen ligger mellan nollan och plus 5 á 7 grader plus.
Risken för "koagulering" lär vara som störst då.
Bilar som står i varmgarage, där bränslet inte når detta temperaturområde, lär inte drabbas av igensatt bränslefilter.
Har jag fattat rätt eller fel, speciellt i det sista stycket ovan?
För snart ett decennium sedan var "dieseltrollen" i bränsletankarna på tapeten.
Finns det någon koppling mellan dessa två problem - alltså igensatt bränslefilter och "dieseltrolltillväxt" i tankarna?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Problem med OKQ8:s Diesel Bio+?
Så har jag med uppfattat det Wältis! Min mek sa att man absolut inte ska köra min moderna dieselbil tom på diesel eftersom man då måste "lufta" den som på en gammal bil.. Detta för att det inte finns någon pump i tanken. Dessutom är ska filtret se ut som en blöt dassarulle ungefär med samma täthet.
Här är en film på när min bil dummade sig. Första gången det hände var när jag var jämsides med en bil jag skulle köra om. Mycket obehagligt och eftersom jag fick backa tillbaka så trodde nog objektet för omkörning att jag var full eller nåt...
Här är en film på när min bil dummade sig. Första gången det hände var när jag var jämsides med en bil jag skulle köra om. Mycket obehagligt och eftersom jag fick backa tillbaka så trodde nog objektet för omkörning att jag var full eller nåt...
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Problem med OKQ8:s Diesel Bio+?
Har åkt Mercedes 290GD -94 i åtta år och alltid tankat OKQ8 diesel och aldrig haft några problem bilen står alltid ute.
Re: Problem med OKQ8:s Diesel Bio+?
hakanjet skrev:Har åkt Mercedes 290GD -94 i åtta år och alltid tankat OKQ8 diesel och aldrig haft några problem bilen står alltid ute.
Vänta till 9:de året..
Re: Problem med OKQ8:s Diesel Bio+?
hakanjet skrev:Har åkt Mercedes 290GD -94 i åtta år och alltid tankat OKQ8 diesel och aldrig haft några problem bilen står alltid ute.
Nu va det ju fel på biodieseln (rme) och inte deras vanliga diesel
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Problem med OKQ8:s Diesel Bio+?
Har OKQ8 2 olika dieselbränslen?Mpower520 skrev: Nu va det ju fel på biodieseln (rme) och inte deras vanliga diesel
Tankade Diesel hos OKQ8 i Strängnäs i dag och på pumpen står inget om "RME" eller vanlig diesel?

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Problem med OKQ8:s Diesel Bio+?
Alla har nog inte de, men i Karlstad har dom en vanlig diesel + en som de står bio på iaf. Här i Sunne finns också bara dieselWältmeister skrev:Har OKQ8 2 olika dieselbränslen?Mpower520 skrev: Nu va det ju fel på biodieseln (rme) och inte deras vanliga diesel
Tankade Diesel hos OKQ8 i Strängnäs i dag och på pumpen står inget om "RME" eller vanlig diesel?
Men i närmare eftertanke så vet ja inte om den är utspädd på de stationer som bara har "diesel" hittar inget om de heller, Vilket betyder att ja kan ha fel också
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Re: Problem med OKQ8:s Diesel Bio+?
Tankar man på en OKQ8 så är det deras biodiesel (5% RME) inblandat, om det inte finns några andra val.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;