Adaptorer för motorer till olika lådor sv
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Adaptorer för motorer till olika lådor sv
Vanligt förekommande fenomen i bubblavärlden tex. Man kör med både Wankel, Porsche, Moderna vw, Subarumotorer mm men kräver då nån form av adapter mellan motor o växellåda. Inser att det inte är helt ovanligt förekommande i offroadvärlden heller men i vilken omfattning?
Finns det nån rolig v6 eller v8 diesel med makanisk dieselpump som folk brukar lägga i sina offroadmonster? Eller behovet efter volym finns inte på samma sätt när man puttrar runt i sina dieselfyror?
Finns det nån rolig v6 eller v8 diesel med makanisk dieselpump som folk brukar lägga i sina offroadmonster? Eller behovet efter volym finns inte på samma sätt när man puttrar runt i sina dieselfyror?
Re: Adaptorer för motorer till olika lådor sv
Jag är mest insnöad på jänke och jeep. Där finns det två företag i USA som tillhandahåller adaptrar mellan de vanligaste motorerna/växellådor/fördelningslådor.
http://www.novak-adapt.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advanceadapters.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Advance adapters är de mest populära.
http://www.novak-adapt.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advanceadapters.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Advance adapters är de mest populära.
Re: Adaptorer för motorer till olika lådor sv
Här är ett svenskt företag som tillverkar adapterplattor till bl.a. Volvo c303, landrover, mersedes osv
http://www.smt.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smt.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Crew of
Offroaders Bohuslän
Offroaders Bohuslän
Re: Adaptorer för motorer till olika lådor sv
Å här är ett amerikanskt företag som specialiserat sig på å stoppa vw turbo diesel i suzuki samurai å vitara!
Även med toyota maskiner tror jag.
http://www.acmeadapters.com/index.php?sound=Y" onclick="window.open(this.href);return false;
Även med toyota maskiner tror jag.
http://www.acmeadapters.com/index.php?sound=Y" onclick="window.open(this.href);return false;
Crew of
Offroaders Bohuslän
Offroaders Bohuslän
Re: Adaptorer för motorer till olika lådor sv
Tänkte mer på vad det fanns för roliga motor alternativ. Puttrade runt i min hilux igår som jag tycker är riktigt fet och tanken som slog mig var. Fan vad fett det hade varit med lite v8bröl haha. Kontratanken va ju... -jag gillar ju verkligen karaktären på dieselmotorn som redan sitter i så... Diesel v8? eller 6a? Finns de äldre sånna med mekanisk pump som man med mekaniska medel kunnat doppa under huven på bilen?
Vilka motorer? från vilka bilar? Och sedan... Vilken adapter?
Vilka motorer? från vilka bilar? Och sedan... Vilken adapter?
Re: Adaptorer för motorer till olika lådor sv
Jag stoppade i en Mercedes-diesel i min förra Mitsubishi. Vill göra detsamma med min nuvarande Pajero..
Re: Adaptorer för motorer till olika lådor sv
JahaJohnE skrev:Jag stoppade i en Mercedes-diesel i min förra Mitsubishi. Vill göra detsamma med min nuvarande Pajero..



Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Adaptorer för motorer till olika lådor sv
En OM602. Femcylindriga tvåventilsmotorn alltså. Beror ju på vad man har för erfarenhet av diverse mongo-projekt sedan tidigare, så att säga. Det är inte direkt enkelt, men jag har gjort det förrut och kommer göra det igen.Engman2 skrev:JahaJohnE skrev:Jag stoppade i en Mercedes-diesel i min förra Mitsubishi. Vill göra detsamma med min nuvarande Pajero..är lite merca torsk nämligen
vilken motor var det du stoppade i? Hur mkt jobb var det att byta motor? Själv är jag sugen på att stoppa i en OM 603 i min Patrol

Den som lämnar in bilen för att byta till vinterdäck kanske inte bör prova på det, hehe


Men..har inte Patrolerna ganska fina dieslar?
Re: Adaptorer för motorer till olika lådor sv
JohnE skrev:En OM602. Femcylindriga tvåventilsmotorn alltså. Beror ju på vad man har för erfarenhet av diverse mongo-projekt sedan tidigare, så att säga. Det är inte direkt enkelt, men jag har gjort det förrut och kommer göra det igen.Engman2 skrev:JahaJohnE skrev:Jag stoppade i en Mercedes-diesel i min förra Mitsubishi. Vill göra detsamma med min nuvarande Pajero..är lite merca torsk nämligen
vilken motor var det du stoppade i? Hur mkt jobb var det att byta motor? Själv är jag sugen på att stoppa i en OM 603 i min Patrol
Den som lämnar in bilen för att byta till vinterdäck kanske inte bör prova på det, heheMen vet att du är betydligt mer kompetent (och galen
) än så.
Men..har inte Patrolerna ganska fina dieslar?
Som sagt, är lite merxa torsk


Så dels för att jag anser den motorn som värdens bästa, sen för att det vore ju rätt fränt att ha 4 st totalt olika fordon med samma motor i


Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Adaptorer för motorer till olika lådor sv
Väger inte den motorn som en bubbla?
Re: Adaptorer för motorer till olika lådor sv
Fisketorp skrev:Väger inte den motorn som en bubbla?
Mjo dom väger ju en del, skulle tippa på ca 230kg

Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Adaptorer för motorer till olika lådor sv
Alltså inga v8 diesel på marknaden med mekaniska pumpar?
Re: Adaptorer för motorer till olika lådor sv
Finns både cheva och Ford med mekanisk pump. men dom är ju inte direkt lätta...
Vidare vågar jag påstå att min 350 bensinare måste få en rätt stöddig diesel som motståndare för att förlora, tror den har väl så bra vrid som en lite mindre diesel. Då får man v8 utan att behöva tampas med vikten på en dieselmotor.
Vidare vågar jag påstå att min 350 bensinare måste få en rätt stöddig diesel som motståndare för att förlora, tror den har väl så bra vrid som en lite mindre diesel. Då får man v8 utan att behöva tampas med vikten på en dieselmotor.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Beroende
- Inlägg: 1020
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Re: Adaptorer för motorer till olika lådor sv
Kan bara instämma med ovanstående, och är ju min inställning till diesel samma som Jeremy Clarksons, det är lucifers bränsle!
Effekt och vrid ur GM maskiner finns tex här http://en.m.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_454_SS#454_SS" onclick="window.open(this.href);return false;
Magnus
Effekt och vrid ur GM maskiner finns tex här http://en.m.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_454_SS#454_SS" onclick="window.open(this.href);return false;
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee