Obalans med softairgun kulor i döcken
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Obalans med softairgun kulor i döcken
Tja!
Bytt om på min bil och klätt den med 35" däck som jag hällde i softairgun kulor i för balansering. Använt det tidigare i däck dock aldrig så stora däck men med gott resultat. Nu fungerar det däremot dåligt. Skakar i ratten varierande mellan 60-90km/h. Kommer och går rätt oregelbundet.
Min fråga:
För lite eller för mycket kulor?
Ska jag plocka ut kulorna och köra traditionell balansering?
Vad säger eliten?
Bytt om på min bil och klätt den med 35" däck som jag hällde i softairgun kulor i för balansering. Använt det tidigare i däck dock aldrig så stora däck men med gott resultat. Nu fungerar det däremot dåligt. Skakar i ratten varierande mellan 60-90km/h. Kommer och går rätt oregelbundet.
Min fråga:
För lite eller för mycket kulor?
Ska jag plocka ut kulorna och köra traditionell balansering?
Vad säger eliten?
http://www.YPMB.se
Skärgårdsnära event och tjänster
Re: Obalans med softairgun kulor i döcken
Däck balansering..?
Dessa vikter har jag testat på STT- Iroks - Hankook - Toyo - Simex - Falken - TSL - Km2 med gott resultat.
12.5" bredd
13.5" bredd + 20 gr
33" - 160 - 180 gr
35" - 220 - 240 gr
37" - 280 - 320 gr
39.5" - 360 - 420 gr
Strl på fälg har viss inverkan, mindre fälg = Mer gummi, större = Mindre gummi.
Grövre däck med grova "klackar" typ TSL-Bogger-Simex-Creepy lite mer vikt.
STT-MTZ-AT-KM2 mfl med mindre och tätare mönster - lite mindre vikt.
Softair kulorna går dessutom att återanvända vid däckbyte, då dessa inte slits så mycket.
Dessa vikter har jag testat på STT- Iroks - Hankook - Toyo - Simex - Falken - TSL - Km2 med gott resultat.
12.5" bredd
13.5" bredd + 20 gr
33" - 160 - 180 gr
35" - 220 - 240 gr
37" - 280 - 320 gr
39.5" - 360 - 420 gr
Strl på fälg har viss inverkan, mindre fälg = Mer gummi, större = Mindre gummi.
Grövre däck med grova "klackar" typ TSL-Bogger-Simex-Creepy lite mer vikt.
STT-MTZ-AT-KM2 mfl med mindre och tätare mönster - lite mindre vikt.
Softair kulorna går dessutom att återanvända vid däckbyte, då dessa inte slits så mycket.
Jeep Cherokee KJ 2.5 CRD -02
Tack för svar!
Skall prova att hälla i mer kulor imorgon och se om det blir bättre. Annars tar jag ur kulorna och kör med vanliga vikter.
Skall prova att hälla i mer kulor imorgon och se om det blir bättre. Annars tar jag ur kulorna och kör med vanliga vikter.
Va kostar en dylik balansering med kulor? Jag får för mig att det blir dyrare och inte lika bra som balans sanden däckverkstäder stoppar i ex ladtbils däcken mm.
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
När jag körde airsoft så kostade kulor runt 100 kr per kilo för dom billigare märkena, vet dock inte om kvalitén spelar roll när det kommer till balansering.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Jag köpte en säck glasblästersand på Swedol - blir inte många kronor per däck den dag säcken är tom.
Kan ge vissa problem vid luftning, men hittar man ventiler med fjädern monterad längst ut på "luftningspiggen" så minskar risken för att sand ska fastna inuti ventilen med läckage som följd. Knackar man därtill till på ventilen innan man luftar så brukar ev. sand trilla bort utan att fastna i ventil.
Jag har nu monterat av första omgången däck jag ballanserat på detta sätt - minimalt slitage (ej synbart) på insida däck och fälg dock lite gummirester blandat i sanden som hade slitits ned något i kornstorlek.
Ventilproblematiken misstänker jag att man helt slipper vid användande av softair-kulor men då får man väl i gengäld ett litet rassel i låga farter!?
Kan ge vissa problem vid luftning, men hittar man ventiler med fjädern monterad längst ut på "luftningspiggen" så minskar risken för att sand ska fastna inuti ventilen med läckage som följd. Knackar man därtill till på ventilen innan man luftar så brukar ev. sand trilla bort utan att fastna i ventil.
Jag har nu monterat av första omgången däck jag ballanserat på detta sätt - minimalt slitage (ej synbart) på insida däck och fälg dock lite gummirester blandat i sanden som hade slitits ned något i kornstorlek.
Ventilproblematiken misstänker jag att man helt slipper vid användande av softair-kulor men då får man väl i gengäld ett litet rassel i låga farter!?
-
- Användare
Jag kör med 50/50 glykol/vatten och tycker det fungerar kalas. Fast jag köpte en stor kulagerkula på ebay som jag sätter i centrum och balanserar hjulet liggandes statiskt först för att få bort den värsta obalansen.
Cheva C10 stepside -66
Cheva K1500 350 & th700 -88
Volvo 142 dragracingbil. 2.3liters turbofyra på metanol och powerglide.
Cheva K1500 350 & th700 -88
Volvo 142 dragracingbil. 2.3liters turbofyra på metanol och powerglide.
-
- Forumräv
vilken vikt använde du på kulorna? 0,20 är sämre än 0,25g ha så tunga kulor som möjligt annars kan du testa med luftgevärs (runda) kulor
mvh/Johan
mvh/Johan
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
Har kört 0,2g kulor fick inte tag på ngt annat.
Kostade väl 150spänn typ för 2000kulor.
Öste i 200g till i varje framdäck å det blev bra mkt bättre men fortfarande lite skak vid 70km/h strecket. Har dock ingen styrdämpare monterad, vet inte om det lilla kan kompenseras med när dämparen kommer på plats.
Kostade väl 150spänn typ för 2000kulor.
Öste i 200g till i varje framdäck å det blev bra mkt bättre men fortfarande lite skak vid 70km/h strecket. Har dock ingen styrdämpare monterad, vet inte om det lilla kan kompenseras med när dämparen kommer på plats.
Första provturen var ok, nu är det kass igen. Blir till att plocka ur kulorna och pröva vanlig balansering.
verkar vara lite lotteri med leksaksammunition
Tror jag iaf håller mig till däcknasarens påsar, har än inte behövt göra om någon balansering
Tror jag iaf håller mig till däcknasarens påsar, har än inte behövt göra om någon balansering
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!