hej. vi ska ut på på den ryska tundran och köra 10 mil på en bandvagnsled... bilen en jeep grand cherokee zj 5,2 97a är i orginalutförande vad gäller drivlina.. höjd 4.5... just nu sitter det 33or at däck på bilen men tycker det känns för klent.. vägen består av myr sand och lera... kommer det att hålla om man sätter på 35or med grovare möster ? är det marginell skillnad mot det vi har nu vad gäller hållbarhet... vi kommer att ha med oss extra drivaxlar..
https://www.youtube.com/watch?v=shsFaf-0ftU" onclick="window.open(this.href);return false;
länken ovan visar vägen vi ska åka på,, 2/3 delar in i filmen ska vi vika av...
tacksam för svar mvh
håller jeepen med 35or,, 10 mil bandvagnsväg
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
Re: håller jeepen med 35or,, 10 mil bandvagnsväg
Det verkar vara väldigt mkt körning i vatten och på vissa ställen även ganska djupt, så min spontana tanke är att ni har valt helt fel bil egentligen
Jag skulle ha satsat på en Nissan Patrol eller Toyota Land Cruiser med en diesel motor ist, en av dom "äldre" med mekanisk Dieselpump så det är minimalt med elektronik som kan strula till det, inte så kul att fastna mitt ute i ingenstans med trasig databox tex
Bara min tanke om det hela
Är det bara ni som ska åka eller är det flera bilar med?
Det finns en Patrol på blocket som jag anser är perfekt till eran resa
http://www.blocket.se/dalarna/Nissan_Pa ... m?ca=6&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen att jag är dieselfrälst och kör Patrol själv, det hör inte hit
det finns säker en hel del jeep folk som tycker ni har valt helt rätt bil, men det var bara lite tips från mig

Jag skulle ha satsat på en Nissan Patrol eller Toyota Land Cruiser med en diesel motor ist, en av dom "äldre" med mekanisk Dieselpump så det är minimalt med elektronik som kan strula till det, inte så kul att fastna mitt ute i ingenstans med trasig databox tex

Bara min tanke om det hela

Är det bara ni som ska åka eller är det flera bilar med?
Det finns en Patrol på blocket som jag anser är perfekt till eran resa

http://www.blocket.se/dalarna/Nissan_Pa ... m?ca=6&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen att jag är dieselfrälst och kör Patrol själv, det hör inte hit

Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
-
- Användare
hej och tack för svar. filmen spelades in sommaren 2012 en av dom regnigaste sommrarna i mammaminne
normalt så är det inte så där mycket vatten. vi kollade faktiskt efter en nissan först men fanns ingen med den prisbilden då. mvh

Så länge ni kör lugnt så bör det inte vara några problem. När man börjar gasa och köra aggresivare, istället för att tex wincha, bogsera eller använda sandstegar, det är då risken ökar att ni drar av drivaxlar/knutkors mm. Det som tär mest på bilen för en expedition i detta klimat är nog alla vibrationer/stötar från det dåliga vägnätet. Se till att locktite´a skruvar till tex panhardstag, länkarmar och styrning. Ha med extra skruvar i varierande storlek och längd, buntband och spännband ifall något lossnar.
Jag pratade med en kille häromdagen som var iväg med en Cherokee till Kola-halvön förra året. Där hade skruvarna som håller panhardstaget på bakaxeln rensats på gängor vilket till slut ledde till att det lossnade helt- då stod dom i en torkad flodbädd på väg upp på bergen ett par mil från "huvudvägen". Spännband och måååånga start/stopp för att kontinuerligt spänna om banden. Till slut var dom tillbaka på huvudvägen och fick nys om en man i en rysk gruvstad som hade en smörjgrop i en garagelänga. Han hjälpte dom genom att hissa upp baken på bilen i en hemmagjord talga och sen tog han skruvarna, drog dom i röven och kastade dom över axeln och sa "american-o!"
Sen ställde han sig i svarven och tillverkade nya skruvar med kontramuttrar osv som förmodligen aldrig kommer gå sönder.
Detta har ni kanske koll på, men det ska finnas någon form av service-tjänst. Får man problem som inte går att lösa, så kan man få hjälp. Typ ett service-team på standby. Kan vara en trygghet.
Satelittelefon är ett måste, han jag pratade med berättade att det var det enda som fungerade.
Lycka till.
Jag pratade med en kille häromdagen som var iväg med en Cherokee till Kola-halvön förra året. Där hade skruvarna som håller panhardstaget på bakaxeln rensats på gängor vilket till slut ledde till att det lossnade helt- då stod dom i en torkad flodbädd på väg upp på bergen ett par mil från "huvudvägen". Spännband och måååånga start/stopp för att kontinuerligt spänna om banden. Till slut var dom tillbaka på huvudvägen och fick nys om en man i en rysk gruvstad som hade en smörjgrop i en garagelänga. Han hjälpte dom genom att hissa upp baken på bilen i en hemmagjord talga och sen tog han skruvarna, drog dom i röven och kastade dom över axeln och sa "american-o!"

Detta har ni kanske koll på, men det ska finnas någon form av service-tjänst. Får man problem som inte går att lösa, så kan man få hjälp. Typ ett service-team på standby. Kan vara en trygghet.
Satelittelefon är ett måste, han jag pratade med berättade att det var det enda som fungerade.
Lycka till.