Allt som rör Suzuki
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Jögga
- Användare
- Inlägg: 84
- Blev medlem: lör okt 17, 2009 21:27
- Ort: Kiruna
Inlägg
av Jögga » sön apr 12, 2015 1:41
Såg på ett forum att det från Mercedes finns en pitman arm som passar på Vitarans styrservo.
Någon som vet nått om de?
Ska till att sätta in Vitara-servo på min Sj, och pitman armen är slutsåld på Lowrange.. Hittade droppade armar på ett par firmor i Italien, men 150€ + frakt låter inte så kul

CRV-12
SJ 413 -86
-
skogis
- Forumräv
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
- Ort: alingsås
Inlägg
av skogis » sön apr 12, 2015 22:26
som höken skrev i sin beskrivning
Styrarm från en mercedes är det bra budgetalternativet. Modellkod W126 och du behöver vänster styrarm från mercan. Antingen köper du nya P-ändar och rör och gör ett nytt styrstag, eller så kan du korta ner ett parallellstag från SJ/samurai.
Finns flera fina bolt-on alternativ från staterna med. tänk dock på att parallellstag och styrstag är olika breda mellan 413 och samurai, och att tex i usa har alla årsmodeller dom breda axlarna.
viewtopic.php?f=3&t=35801" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Jögga
- Användare
- Inlägg: 84
- Blev medlem: lör okt 17, 2009 21:27
- Ort: Kiruna
Inlägg
av Jögga » mån apr 13, 2015 2:56
Ja, styr-armarna från MB har jag koll på, men nu tänkte jag på Pitman-armen som sitter på styrväxeln. Splinsen på Mercaarmen ska visst passa på servon som Suzuki Vitara har.
CRV-12
SJ 413 -86
-
skogis
- Forumräv
- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
- Ort: alingsås
Inlägg
av skogis » mån apr 13, 2015 12:16
vet ej jag kör med orginal vitara servo på min samurai
-
Kjellsson17
- Hemmastadd
- Inlägg: 205
- Blev medlem: ons dec 21, 2011 8:13
Inlägg
av Kjellsson17 » mån apr 13, 2015 12:20
Jögga skrev:Ja, styr-armarna från MB har jag koll på, men nu tänkte jag på Pitman-armen som sitter på styrväxeln. Splinsen på Mercaarmen ska visst passa på servon som Suzuki Vitara har.
Varför ska du byta pitmanarmen?
äkta epa volvo duett -57, såld
volvo 945 -97, krockad och skrotad:(
volvo 745 -91, såld
Suzuki vitara 1,6 8v såld
Volvo 945 -98, såld
Suzuki 413 lång, med vitaramotor. Såld
Suzuki 416, diesel, ARB fram och bak, bur, 8274
-
sos
- Veteran
- Inlägg: 1719
- Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
- Ort: Kiruna
Inlägg
av sos » mån apr 13, 2015 12:26
Kjellsson17 skrev:Jögga skrev:Ja, styr-armarna från MB har jag koll på, men nu tänkte jag på Pitman-armen som sitter på styrväxeln. Splinsen på Mercaarmen ska visst passa på servon som Suzuki Vitara har.
Varför ska du byta pitmanarmen?
Prexis... kör man SPOA så funkar det väl utmärkt att nyttja Vitara servo med pitman arm och allt, merca styrarmar givetvis. Det är väl så Höken har gjort vill jag minnas.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
-
Jögga
- Användare
- Inlägg: 84
- Blev medlem: lör okt 17, 2009 21:27
- Ort: Kiruna
Inlägg
av Jögga » mån apr 13, 2015 17:05
Nu har jag inte SPOA, än.. Får se om det kanske blir längre fram. Just nu står den på nya fjädrar, RUF och lite längre shaklar. Redan nu med den höjningen så får jag "bumpsteer" där det är knöligt. Med Vitarasnäckans raka arm kommer det att bli ännu värre, då styrstaget kommer att hamna ännu längre från horisontellt. På bilden jag såg av MB-styrarmen så såg det ut som att den hade en nedåt böj på drygt 2", så det skulle isåfall bli till det bättre.
Väntar på konverteringssatsen från LowRange. (dollarkursen är ingen höjdare idag

)
CRV-12
SJ 413 -86
-
MrHawk
- Moderator
- Inlägg: 8401
- Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
- Ort: Hestra
-
Kontakt:
Inlägg
av MrHawk » mån apr 13, 2015 18:31
Monterar man vitarasnäckan rätt så blir skillnaden inte så stor ändå. Tror det skillde ca 2cm i höjd på min när allt var klart.
I aim to misbehave
-
Jögga
- Användare
- Inlägg: 84
- Blev medlem: lör okt 17, 2009 21:27
- Ort: Kiruna
Inlägg
av Jögga » tor maj 14, 2015 16:53
Nån som har koll på vad det är för gänga/kopplingar för slangarna på Vitara-snäckan och servopumpen? JIC eller metrisk?
Köpt pump och snäcka från bildelsbasen och dom kom pluggade med plasthattar och inga kopplingar
Skulle göra nya slangar hos hydraul-firman, och när jag var dit med delarna så fick dom inte till något som passade så det blev tätt

CRV-12
SJ 413 -86
-
Jögga
- Användare
- Inlägg: 84
- Blev medlem: lör okt 17, 2009 21:27
- Ort: Kiruna
Inlägg
av Jögga » ons jul 08, 2015 20:32
Då var servon på plats. Fick hjälp med att svarva till en av anslutningarna till pumpen. Nya slangar och kopplingar. Byggde själv fäste för pumpen, behållaren och flyttade kylaren. Remhjul och "rag joint eliminator" från TrailTough
Förstår inte dom som säger att Vitarans pump är för klen!? Räcker med lillfingret på ratten stillastående på asfalt

CRV-12
SJ 413 -86
-
macke
- OffroadGeek
- Inlägg: 4889
- Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
- Ort: Segeltorp, Stockholm
Inlägg
av macke » tis jul 14, 2015 22:49
Då har du nog aldrig sänkt däcken i lera och försökt styra?

TGB 13
-
MrHawk
- Moderator
- Inlägg: 8401
- Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
- Ort: Hestra
-
Kontakt:
Inlägg
av MrHawk » tis aug 11, 2015 21:36
Jögga skrev:
Förstår inte dom som säger att Vitarans pump är för klen!? Räcker med lillfingret på ratten stillastående på asfalt
Va grymt nöjd med 31:or, men med urluftade 35" däck så känns det knappt att man har servo.
I aim to misbehave