Dog på väg till jobbet
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Dog på väg till jobbet
Har en Vitara -97 16v som la av på väg till jobbet. Ingen förvarning, utan den bara tvärdog. Idag har jag hunnit börja titta på den, och kan konstatera att det finns gnista och bränslepumpen surrar när tändningen slås på. Nästa steg är väl då att kolla att soppan kommer fram till motorn. Någon som kan ge lite råd om vad jag bör kolla på?
-
- Beroende
- Kontakt:
Re: Dog på väg till jobbet
Pröva startgas. Tänder den då är det bara att gå genom bränslesystemet. Börja med filter.
Mvh//Klirre
Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!
låter som styrboxfel eller vevaxel givare
mest troligt styrboxfel om du har gnista och pumpen går
kolla så du har gnista samt bensin fram till motorn och prova som sagt med startgas.
mvh
johan
mest troligt styrboxfel om du har gnista och pumpen går
kolla så du har gnista samt bensin fram till motorn och prova som sagt med startgas.
mvh
johan
Jag har pga sjukdom på jobbet inte hunnit med mer än att testa med startgasen.
Bilen startade snällt, så det är väl bara att börja kolla bränslematningen.
Bilen startade snällt, så det är väl bara att börja kolla bränslematningen.
Äntligen har jag tagit mig i kragen och börjat kolla lite mera. Hojväder och allmän lathet är ingen bra kombination om man ska få något gjort.
Nåväl, det verkade som om jag hade fel när jag skrev att pumpen gick. Efter att ha legat under bilen när sambon provstartade så får jag nog inse att ljudet jag hörde kom från ett annat håll.
Letade rätt på pumpreläet (som jag hittar olika uppgifter om var det ska sitta) och konstaterade att det är helt, men det klickar inte vid startförsök.
Om jag har förstått det rätt så ska styrboxen ge signal till reläet att slå till, och då bör felet ligga i boxen.
Den lokala Suzukiverkstaden vill ha 1395 kr för en initierad felsökning av boxen, och en beg. ligger på ca. 1500 kr på skroten.
Frågan är då, är det samma box på tidigare årsmodeller av 16 ventilaren?
Nåväl, det verkade som om jag hade fel när jag skrev att pumpen gick. Efter att ha legat under bilen när sambon provstartade så får jag nog inse att ljudet jag hörde kom från ett annat håll.
Letade rätt på pumpreläet (som jag hittar olika uppgifter om var det ska sitta) och konstaterade att det är helt, men det klickar inte vid startförsök.
Om jag har förstått det rätt så ska styrboxen ge signal till reläet att slå till, och då bör felet ligga i boxen.
Den lokala Suzukiverkstaden vill ha 1395 kr för en initierad felsökning av boxen, och en beg. ligger på ca. 1500 kr på skroten.
Frågan är då, är det samma box på tidigare årsmodeller av 16 ventilaren?
Testa att tvångsköra pumpen. Du kan även koppla av slangen framme vid motorn för att se så att soppa kommer fram.
Att lämna boxen till en Suzukiverkstad är nog inte att rekommendera... Mtp. vad det kan kosta.
Att lämna boxen till en Suzukiverkstad är nog inte att rekommendera... Mtp. vad det kan kosta.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Ska koppla ihop några sladdar till reläet i morgon.
Slår det till bör ju pumpen gå (hoppas jag).
Slår det till bör ju pumpen gå (hoppas jag).
Är det inte ett känt fel på vitaraboxarna att nån konding lossnar eller blir dålig.. polarn hade något sådant problem - kostnad inte många kronor + lite lödjobb. Sök forumet så står det nog lite matnyttigt någonstans.
Någon skämta med mig aprilo
Jag kan inte hitta något pumprelä på någon av de positioner som anges i verkstadsmanualerna.
På den här årsmodellen ska det ju sitta vid handskfacket, men det enda jag hittar där är blink och signalhornsreläerna. Blir så .......

Jag kan inte hitta något pumprelä på någon av de positioner som anges i verkstadsmanualerna.
På den här årsmodellen ska det ju sitta vid handskfacket, men det enda jag hittar där är blink och signalhornsreläerna. Blir så .......

Hej kan vara kabelskarven bakom stötfångaren bak den var glapp på min.
-
- Veteran
- Kontakt:
en polare råkade ut för att drevet till kamremmen släppte ifrån vevaxeln, det är ganska lätt att kolla, dock var hans en sen 80-talare
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)
Den startar ju på startgas, så felet är bränslerelaterat.
Tänkte tvångskoppla reläet, för går pumpen då så vet man ju att det inte glappar i några kontaktstycken bakåt och att jordpunkten vid baklyktan är ok.
Tänkte tvångskoppla reläet, för går pumpen då så vet man ju att det inte glappar i några kontaktstycken bakåt och att jordpunkten vid baklyktan är ok.