Dolly igen

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Dolly igen

Inlägg av Gustavsson » fre jun 12, 2015 8:46

Fisketorp skrev:Svängande dolly blir det inte heller, mer jobb passar inte mitt tidskonto närmaste åren.
Sem börjar på måndag så då ska garaget göras plats till Dolly. Börjar med att bredda axel och bygga bas. Sedan får vi se om de blir roterande eller ej :)
Du kommer ångra dig om du bygger stel dolly. Titta på ett lastbilssläp
Bild

Det behöver ju kunna svänga då och då, likaså din dolly. Principen är ju exakt samma.
Bild

Jag vill verkligen inte vara otrevlig :roll: :rodnar: , men jag tycker du är dum om du inte bygger en svängande dolly från början. Du får bara göra om när du kommer på att det inte funkar, och göra om tar tid... :jump:
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Dolly igen

Inlägg av Engman2 » fre jun 12, 2015 8:57

Fisketorp skrev:Någon towbar blir det inte. Just för kraven på skrotet man drar :)

Svängande dolly blir det inte heller, mer jobb passar inte mitt tidskonto närmaste åren.
Varför skaffar man mer projekt och ett torp?
Jo. Ingick ladugård så man kan förvara projekt inomhus och få plats med fler :mrgreen:
Tidskonto blev inte bättre :(

Sem börjar på måndag så då ska garaget göras plats till Dolly. Börjar med att bredda axel och bygga bas. Sedan får vi se om de blir roterande eller ej :)


Ingen risk axel från husvagn är klen?
Tänkte på att vikten från skrotet man drar hamnar i mitten om man har roterande Dolly.
Men ute vid hjulen om man har stel

Aja jag Har sagt mitt om att en stel dolly är helt värdelös :poke:

Och det tar Ju längre tid att bygga om än att göra rätt första gången, men du gör som du vill :lol:

Oavsett vad det blir för Dolly så vill vi givetvis ha lite bilder och även veta om det blev bra :beer:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Dolly igen

Inlägg av Fisketorp » fre jun 12, 2015 9:05

Engman2 skrev:
Fisketorp skrev:Någon towbar blir det inte. Just för kraven på skrotet man drar :)

Svängande dolly blir det inte heller, mer jobb passar inte mitt tidskonto närmaste åren.
Varför skaffar man mer projekt och ett torp?
Jo. Ingick ladugård så man kan förvara projekt inomhus och få plats med fler :mrgreen:
Tidskonto blev inte bättre :(

Sem börjar på måndag så då ska garaget göras plats till Dolly. Börjar med att bredda axel och bygga bas. Sedan får vi se om de blir roterande eller ej :)


Ingen risk axel från husvagn är klen?
Tänkte på att vikten från skrotet man drar hamnar i mitten om man har roterande Dolly.
Men ute vid hjulen om man har stel

Aja jag Har sagt mitt om att en stel dolly är helt värdelös :poke:

Och det tar Ju längre tid att bygga om än att göra rätt första gången, men du gör som du vill :lol:

Oavsett vad det blir för Dolly så vill vi givetvis ha lite bilder och även veta om det blev bra :beer:

Blir nog något liknande din konstruktion :)
Med svängande menade jag styrning på hjulen. De orkar jag inte ordna :D

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Dolly igen

Inlägg av Engman2 » fre jun 12, 2015 13:03

Fisketorp skrev:
Blir nog något liknande din konstruktion :)
Med svängande menade jag styrning på hjulen. De orkar jag inte ordna :D

Aha då är jag med :roll:

Bara att börja bygg :mrgreen:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

hooligan
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån dec 29, 2008 22:35

Re: Dolly igen

Inlägg av hooligan » fre jun 12, 2015 20:26

Har man inte tid och göra rätt från början,hur ska man då få tid och göra om det??

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Dolly igen

Inlägg av Fisketorp » fre jun 12, 2015 20:41

hooligan skrev:Har man inte tid och göra rätt från början,hur ska man då få tid och göra om det??
Visa ord =)
Men en Dolly utan någon form av styrning är iallafall fungerande om än inte lika bra.
är väl basen gjord så går den ju att använda.
att bygga på en vridbar platå går ju att göra i efterhand eller direkt.

Och att säga "göra rätt" är ju lika intressant som när man frågar om att svetsa fram diff.
många nej absolut inte, och några jodå det funkar.

vi får se. uppskattar alla kommentarer och bilder.
extra trevligt med de som har erfarenhet från både stel och "styrd" =)

hooligan
Nybörjare
Inlägg: 7
Blev medlem: mån dec 29, 2008 22:35

Re: Dolly igen

Inlägg av hooligan » fre jun 12, 2015 20:46

Ligger mycket i det du säger :beer:

rickard
Hemmastadd
Inlägg: 132
Blev medlem: tis feb 03, 2009 15:51
Ort: Östervåla

Re: Dolly igen

Inlägg av rickard » fre jun 12, 2015 22:57

har ingen erfarenhet av dollykörning (utom till tung lastbil och släp därefter då...), men jag dissar också en dolly utan styrning, fungerar säkert att svänga litegrann men lär ju bli rätt stora påfrestningar i hjulupphängningen på den bogserade bilen.
som någon sa att man kanske skulle kunna backa upp, och låta framhjulen svänga tror jag inte på, o det grundar jag på att hjulen styr inte med på navaran iaf när jag backar den med towbar, blir ju liksom ett kundvagnshjul som inte får snurra runt. Svänger dock helt okej när man kör rakt fram.

Hur blir "svängradien" på en dolly som i de första inläggen? ingen risk att dollyns hjul går in i sidan på den bogserade bilen? på så vis känns en smal dolly med mindre hjul (som hamnar under den bogserade bilen) att föredra, eller?

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Dolly igen

Inlägg av Engman2 » lör jun 13, 2015 12:02

rickard skrev:har ingen erfarenhet av dollykörning (utom till tung lastbil och släp därefter då...), men jag dissar också en dolly utan styrning, fungerar säkert att svänga litegrann men lär ju bli rätt stora påfrestningar i hjulupphängningen på den bogserade bilen.
som någon sa att man kanske skulle kunna backa upp, och låta framhjulen svänga tror jag inte på, o det grundar jag på att hjulen styr inte med på navaran iaf när jag backar den med towbar, blir ju liksom ett kundvagnshjul som inte får snurra runt. Svänger dock helt okej när man kör rakt fram.

Hur blir "svängradien" på en dolly som i de första inläggen? ingen risk att dollyns hjul går in i sidan på den bogserade bilen? på så vis känns en smal dolly med mindre hjul (som hamnar under den bogserade bilen) att föredra, eller?

En smal Dolly med hjulen under är bättre på det viset ja, enda problemet jag upptäkt är om man försöker vända på en för liten vändplan, då kan set bli som du skriver :roll:

Men annars så fungerar en sån kanon :tumbup: har som sagt åkt några hundra mil med min genom åren :beer:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Citroen
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: tis aug 11, 2015 20:59

Re: Dolly igen

Inlägg av Citroen » tis aug 11, 2015 21:15

Tänkte slänga in ett par åsikter i denna dollytråd! En högbyggd dolly är hög och kan skapa problem med spoilers och liknande. Däremot är de suveräna tack vare att många av dem ryms i kofferten. En med styrning hamnar i mitten vad gäller höjd och om man begränsar vinkeln så kan man ta ganska skarpa kurvor innan styrningen går i botten. En helstel har jag dragit omkring på i flera hundra mil... Dess fördelar är att den går som ett strykjärn oavsett last eller ej. Den är otroligt kursstabil och att den är stel märks aldrig under landsvägskörning. Däremot: att dra runt ekipaget i rondeller, bostadskvarter eller i trånga korsningar är alltid en pärs och pina. Det har alltid gått bra men det bryter och bänder rejält i både bilar och vagn. Att gå med bredställ och skrikande däck genom flera bostadskvarter har jag provat, trots att farten varit under 20 km/h. Snart får min bror tillbaka sin stela dolly och jag kommer bara att bygga en liten svängförmåga på min egen vagn för att jag vill inte tappa lasthöjden på 15 cm. Min bror använde upp och nervända hjulställ från en Peugeot 504 till sin vagn, och jag kommer att använda samma delar, men från en Ford Sierra. Dessutom blir det skärmar och full belysning på min vagn.

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Dolly igen

Inlägg av niva_mats » lör aug 15, 2015 22:35

Citroen skrev:Tänkte slänga in ett par åsikter i denna dollytråd! En högbyggd dolly är hög och kan skapa problem med spoilers och liknande. Däremot är de suveräna tack vare att många av dem ryms i kofferten. En med styrning hamnar i mitten vad gäller höjd och om man begränsar vinkeln så kan man ta ganska skarpa kurvor innan styrningen går i botten. En helstel har jag dragit omkring på i flera hundra mil... Dess fördelar är att den går som ett strykjärn oavsett last eller ej. Den är otroligt kursstabil och att den är stel märks aldrig under landsvägskörning. Däremot: att dra runt ekipaget i rondeller, bostadskvarter eller i trånga korsningar är alltid en pärs och pina. Det har alltid gått bra men det bryter och bänder rejält i både bilar och vagn. Att gå med bredställ och skrikande däck genom flera bostadskvarter har jag provat, trots att farten varit under 20 km/h. Snart får min bror tillbaka sin stela dolly och jag kommer bara att bygga en liten svängförmåga på min egen vagn för att jag vill inte tappa lasthöjden på 15 cm. Min bror använde upp och nervända hjulställ från en Peugeot 504 till sin vagn, och jag kommer att använda samma delar, men från en Ford Sierra. Dessutom blir det skärmar och full belysning på min vagn.

Ett bra tips är att sätta ett extra uttag till ljuset på draget och ha en förlängningsladd som du sticker i ljusskontakten på det bogserade fordonet då får du rikigt bra ljus bakåt.
Skall du flytta samma bil ofta så är det kanon med ljusstick i fronten.
Snytarna blir hemskt imponerade när allt lyser. :D
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Dolly igen

Inlägg av Fisketorp » sön aug 16, 2015 8:26

Tack för inputt.
Trevligt med erfarenhet från flera :)

Tyvärr inte kommit nånvart mer än axel i garaget. Men snart är ju sommaren över såå då kanske :D

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8511
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Dolly igen

Inlägg av Wältmeister » sön aug 16, 2015 11:16

Nu kanske jag ådrar mig allas spott och spe. :roll: :rodnar:

Men om det bara gäller att tillverka en enkel Dolly av befintliga delar för "engångsbruk" så kanske man skulle kunna tänka sig att man utan vändskiva låser det ena hjulet i Dollyn och låter det andra "rulla fritt" på en lagom stor platta ovanpå Dollyn? :vetej:
Härigenom klarar man att inom vissa gränser svänga.
Men det blir till att ta det försiktigt = hålla rekommenderad maxastighet.

Jag tål kritik så ös på nu. :lol:

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Dolly igen

Inlägg av sleeper_86 » sön aug 16, 2015 11:52

jag är med på hur du har tänkt, men de hade jag aldrig vågat.
Vad händer om man måste bromsa? De kommer knyta ihop sig och med lite otur skrotar man hela ekipaget.

Då är nog en "fast" att föredra isf. Och den största påfrestningen vid sväng utsätts ju axeln på dollyn för. Hjulen på bilen följer ju bara med uppepå.
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Skriv svar