Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Gustavsson
- Beroende
Fisketorp skrev:Svängande dolly blir det inte heller, mer jobb passar inte mitt tidskonto närmaste åren.
Sem börjar på måndag så då ska garaget göras plats till Dolly. Börjar med att bredda axel och bygga bas. Sedan får vi se om de blir roterande eller ej

Du kommer ångra dig om du bygger stel dolly. Titta på ett lastbilssläp
Det behöver ju kunna svänga då och då, likaså din dolly. Principen är ju exakt samma.
Jag vill verkligen inte vara otrevlig

, men jag tycker du är dum om du inte bygger en svängande dolly från början. Du får bara göra om när du kommer på att det inte funkar, och göra om tar tid...

Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
-
Engman2
- Veteran
Fisketorp skrev:Någon towbar blir det inte. Just för kraven på skrotet man drar
Svängande dolly blir det inte heller, mer jobb passar inte mitt tidskonto närmaste åren.
Varför skaffar man mer projekt och ett torp?
Jo. Ingick ladugård så man kan förvara projekt inomhus och få plats med fler
Tidskonto blev inte bättre
Sem börjar på måndag så då ska garaget göras plats till Dolly. Börjar med att bredda axel och bygga bas. Sedan får vi se om de blir roterande eller ej
Ingen risk axel från husvagn är klen?
Tänkte på att vikten från skrotet man drar hamnar i mitten om man har roterande Dolly.
Men ute vid hjulen om man har stel
Aja jag Har sagt mitt om att en stel dolly är helt värdelös
Och det tar Ju längre tid att bygga om än att göra rätt första gången, men du gör som du vill
Oavsett vad det blir för Dolly så vill vi givetvis ha lite bilder och även veta om det blev bra

Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
-
Fisketorp
- Guru
Engman2 skrev:Fisketorp skrev:Någon towbar blir det inte. Just för kraven på skrotet man drar
Svängande dolly blir det inte heller, mer jobb passar inte mitt tidskonto närmaste åren.
Varför skaffar man mer projekt och ett torp?
Jo. Ingick ladugård så man kan förvara projekt inomhus och få plats med fler
Tidskonto blev inte bättre
Ingen risk axel från husvagn är klen?
Tänkte på att vikten från skrotet man drar hamnar i mitten om man har roterande Dolly.
Men ute vid hjulen om man har stel
Aja jag Har sagt mitt om att en stel dolly är helt värdelös
Och det tar Ju längre tid att bygga om än att göra rätt första gången, men du gör som du vill
Oavsett vad det blir för Dolly så vill vi givetvis ha lite bilder och även veta om det blev bra

Blir nog något liknande din konstruktion

Med svängande menade jag styrning på hjulen. De orkar jag inte ordna

-
Engman2
- Veteran
Fisketorp skrev:
Blir nog något liknande din konstruktion

Med svängande menade jag styrning på hjulen. De orkar jag inte ordna

Aha då är jag med
Bara att börja bygg

Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
-
hooligan
- Nybörjare
Har man inte tid och göra rätt från början,hur ska man då få tid och göra om det??
-
Fisketorp
- Guru
hooligan skrev:Har man inte tid och göra rätt från början,hur ska man då få tid och göra om det??
Visa ord =)
Men en Dolly utan någon form av styrning är iallafall fungerande om än inte lika bra.
är väl basen gjord så går den ju att använda.
att bygga på en vridbar platå går ju att göra i efterhand eller direkt.
Och att säga "göra rätt" är ju lika intressant som när man frågar om att svetsa fram diff.
många nej absolut inte, och några jodå det funkar.
vi får se. uppskattar alla kommentarer och bilder.
extra trevligt med de som har erfarenhet från både stel och "styrd" =)
-
hooligan
- Nybörjare
Ligger mycket i det du säger

-
rickard
- Hemmastadd
har ingen erfarenhet av dollykörning (utom till tung lastbil och släp därefter då...), men jag dissar också en dolly utan styrning, fungerar säkert att svänga litegrann men lär ju bli rätt stora påfrestningar i hjulupphängningen på den bogserade bilen.
som någon sa att man kanske skulle kunna backa upp, och låta framhjulen svänga tror jag inte på, o det grundar jag på att hjulen styr inte med på navaran iaf när jag backar den med towbar, blir ju liksom ett kundvagnshjul som inte får snurra runt. Svänger dock helt okej när man kör rakt fram.
Hur blir "svängradien" på en dolly som i de första inläggen? ingen risk att dollyns hjul går in i sidan på den bogserade bilen? på så vis känns en smal dolly med mindre hjul (som hamnar under den bogserade bilen) att föredra, eller?
-
Engman2
- Veteran
rickard skrev:har ingen erfarenhet av dollykörning (utom till tung lastbil och släp därefter då...), men jag dissar också en dolly utan styrning, fungerar säkert att svänga litegrann men lär ju bli rätt stora påfrestningar i hjulupphängningen på den bogserade bilen.
som någon sa att man kanske skulle kunna backa upp, och låta framhjulen svänga tror jag inte på, o det grundar jag på att hjulen styr inte med på navaran iaf när jag backar den med towbar, blir ju liksom ett kundvagnshjul som inte får snurra runt. Svänger dock helt okej när man kör rakt fram.
Hur blir "svängradien" på en dolly som i de första inläggen? ingen risk att dollyns hjul går in i sidan på den bogserade bilen? på så vis känns en smal dolly med mindre hjul (som hamnar under den bogserade bilen) att föredra, eller?
En smal Dolly med hjulen under är bättre på det viset ja, enda problemet jag upptäkt är om man försöker vända på en för liten vändplan, då kan set bli som du skriver
Men annars så fungerar en sån kanon

har som sagt åkt några hundra mil med min genom åren

Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
-
Citroen
- Nybörjare
Tänkte slänga in ett par åsikter i denna dollytråd! En högbyggd dolly är hög och kan skapa problem med spoilers och liknande. Däremot är de suveräna tack vare att många av dem ryms i kofferten. En med styrning hamnar i mitten vad gäller höjd och om man begränsar vinkeln så kan man ta ganska skarpa kurvor innan styrningen går i botten. En helstel har jag dragit omkring på i flera hundra mil... Dess fördelar är att den går som ett strykjärn oavsett last eller ej. Den är otroligt kursstabil och att den är stel märks aldrig under landsvägskörning. Däremot: att dra runt ekipaget i rondeller, bostadskvarter eller i trånga korsningar är alltid en pärs och pina. Det har alltid gått bra men det bryter och bänder rejält i både bilar och vagn. Att gå med bredställ och skrikande däck genom flera bostadskvarter har jag provat, trots att farten varit under 20 km/h. Snart får min bror tillbaka sin stela dolly och jag kommer bara att bygga en liten svängförmåga på min egen vagn för att jag vill inte tappa lasthöjden på 15 cm. Min bror använde upp och nervända hjulställ från en Peugeot 504 till sin vagn, och jag kommer att använda samma delar, men från en Ford Sierra. Dessutom blir det skärmar och full belysning på min vagn.
-
niva_mats
- 4x4xnerd
Citroen skrev:Tänkte slänga in ett par åsikter i denna dollytråd! En högbyggd dolly är hög och kan skapa problem med spoilers och liknande. Däremot är de suveräna tack vare att många av dem ryms i kofferten. En med styrning hamnar i mitten vad gäller höjd och om man begränsar vinkeln så kan man ta ganska skarpa kurvor innan styrningen går i botten. En helstel har jag dragit omkring på i flera hundra mil... Dess fördelar är att den går som ett strykjärn oavsett last eller ej. Den är otroligt kursstabil och att den är stel märks aldrig under landsvägskörning. Däremot: att dra runt ekipaget i rondeller, bostadskvarter eller i trånga korsningar är alltid en pärs och pina. Det har alltid gått bra men det bryter och bänder rejält i både bilar och vagn. Att gå med bredställ och skrikande däck genom flera bostadskvarter har jag provat, trots att farten varit under 20 km/h. Snart får min bror tillbaka sin stela dolly och jag kommer bara att bygga en liten svängförmåga på min egen vagn för att jag vill inte tappa lasthöjden på 15 cm. Min bror använde upp och nervända hjulställ från en Peugeot 504 till sin vagn, och jag kommer att använda samma delar, men från en Ford Sierra. Dessutom blir det skärmar och full belysning på min vagn.
Ett bra tips är att sätta ett extra uttag till ljuset på draget och ha en förlängningsladd som du sticker i ljusskontakten på det bogserade fordonet då får du rikigt bra ljus bakåt.
Skall du flytta samma bil ofta så är det kanon med ljusstick i fronten.
Snytarna blir hemskt imponerade när allt lyser.

Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
-
Fisketorp
- Guru
Tack för inputt.
Trevligt med erfarenhet från flera
Tyvärr inte kommit nånvart mer än axel i garaget. Men snart är ju sommaren över såå då kanske

-
Wältmeister
- 4x4xnerd
Nu kanske jag ådrar mig allas spott och spe.
Men om det bara gäller att tillverka en enkel Dolly av befintliga delar för "engångsbruk" så kanske man skulle kunna tänka sig att man utan vändskiva låser det ena hjulet i Dollyn och låter det andra "rulla fritt" på en lagom stor platta ovanpå Dollyn?
Härigenom klarar man att inom vissa gränser svänga.
Men det blir till att ta det försiktigt = hålla rekommenderad maxastighet.
Jag tål kritik så ös på nu.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
sleeper_86
- Beroende
jag är med på hur du har tänkt, men de hade jag aldrig vågat.
Vad händer om man måste bromsa? De kommer knyta ihop sig och med lite otur skrotar man hela ekipaget.
Då är nog en "fast" att föredra isf. Och den största påfrestningen vid sväng utsätts ju axeln på dollyn för. Hjulen på bilen följer ju bara med uppepå.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng